تابع قناة عكاظ على الواتساب
لم تعد ظاهرة السائقين غير النظاميين في محيط المطارات مجرد تصرفات فردية عابرة، بل أصبحت مشهداً متكرراً يفرض نفسه على المسافرين والزوار، ويكشف عن خلل تنظيمي يؤثر سلباً على تجربة السفر وصورة المدينة. فالمطار ليس مجرد نقطة عبور، بل هو الواجهة الأولى التي تعكس مستوى التنظيم والرقي الحضاري، وأي فوضى في محيطه تترك انطباعاً لا يمكن تجاهله.
ينتشر السائقون غير النظاميين عند بوابات المطارات ومخارج صالات الوصول، مستغلين حاجة المسافرين، لا سيما القادمين لأول مرة أو كبار السن أو من يجهلون خيارات النقل النظامية. تبدأ القصة بعرض مغرٍ أو وعد بسعر أقل، لكنها في كثير من الأحيان تنتهي بمبالغ مبالغ فيها، أو خلافات، أو تجربة غير آمنة، تضع المسافر في موقف لا يليق بمكانة المطار ولا بصورة الوطن.
وتتجاوز سلبيات هذه الظاهرة الجانب الفردي، لتطال المنظومة ككل. فهي تسيء إلى المشهد الحضاري للمطارات، وتخلق انطباعاً بالفوضى وضعف الرقابة، كما تفتح الباب أمام ممارسات قد تحمل مخاطر أمنية وسلامة عامة نتيجة غياب التحقق النظامي من السائق والمركبة. إضافة إلى ذلك، يتضرر السائقون النظاميون الذين يلتزمون بالأنظمة ويدفعون الرسوم ويخضعون للفحص، في منافسة غير عادلة تُضعف الثقة بمنظومة النقل النظامي.
كما يسهم وجود السائقين غير النظاميين في خلق ازدحام مروري وفوضى تنظيمية أمام بوابات المطارات، ويعطل انسيابية الحركة، ويشوّه تجربة المسافر التي يفترض أن تكون منظمة ومريحة منذ لحظة الوصول أو المغادرة. وهو ما يتعارض بشكل مباشر مع مستهدفات «رؤية 2030» التي تركز على تحسين جودة الحياة والارتقاء بالخدمات المقدمة للمواطنين والزوار.
إن معالجة هذه الظاهرة لا تتطلب حلولاً معقدة بقدر ما تتطلب حزماً وتنظيماً وتكاملاً بين الجهات المعنية. فتكثيف الرقابة الميدانية المستمرة داخل محيط المطارات، وتطبيق عقوبات رادعة تشمل الغرامات وحجز المركبات بحق المخالفين، من شأنه أن يحد من انتشار النقل غير النظامي بشكل فعّال. وفي المقابل، يجب تنظيم نقاط استقبال واضحة ومحددة لسيارات الأجرة المرخصة وتطبيقات النقل، مع لوحات إرشادية تسهّل على المسافر الوصول للخدمة النظامية دون ارتباك.
ولا يقل دور التوعية أهمية عن الرقابة، عبر تعريف المسافرين بحقوقهم، والتنبيه إلى مخاطر التعامل مع سائقين غير مرخصين، وإبراز البدائل النظامية المتاحة. فالمسافر الواعي أقل عرضة للاستغلال، وأكثر قدرة على اتخاذ قرار آمن وصحيح.
وتقع مسؤولية متابعة هذه الظاهرة على عاتق عدة جهات بشكل تكاملي؛ في مقدمتها الهيئة العامة للطيران المدني بصفتها الجهة المشرفة على المطارات، والهيئة العامة للنقل المختصة بتنظيم أنشطة نقل الركاب وإصدار التراخيص، إضافة إلى الأمن العام في الجوانب الأمنية وضبط المخالفين، إلى جانب دور إدارة وتشغيل المطار في تنظيم الحركة الداخلية وتوجيه المسافرين.
ختاماً..
إن تنظيم محيط المطارات وحماية المسافرين من ممارسات النقل غير النظامي ليس ترفاً إدارياً، بل ضرورة مجتمعية تعكس احترام الإنسان، وحماية النظام، وصورة وطن يسعى دائماً لتقديم تجربة حضارية متكاملة تليق بمكانته إقليمياً ودولياً.
The phenomenon of irregular drivers around airports is no longer just a series of individual, fleeting actions; it has become a recurring scene that imposes itself on travelers and visitors, revealing an organizational flaw that negatively affects the travel experience and the city's image. The airport is not just a transit point; it is the first facade that reflects the level of organization and civilizational sophistication, and any chaos in its vicinity leaves an impression that cannot be ignored.
Irregular drivers are prevalent at airport gates and arrival hall exits, exploiting the needs of travelers, especially those arriving for the first time, the elderly, or those unfamiliar with regular transportation options. The story begins with an enticing offer or a promise of a lower price, but it often ends with inflated amounts, disputes, or an unsafe experience, placing the traveler in a situation unworthy of the airport's status or the country's image.
The negatives of this phenomenon extend beyond the individual aspect to affect the entire system. It tarnishes the civilizational scene of airports, creates an impression of chaos and weak oversight, and opens the door to practices that may carry security risks and public safety issues due to the lack of systematic verification of the driver and the vehicle. Additionally, regular drivers who comply with regulations, pay fees, and undergo inspections are harmed in an unfair competition that undermines trust in the regular transportation system.
The presence of irregular drivers also contributes to traffic congestion and organizational chaos in front of airport gates, disrupting the flow of movement and distorting the traveler's experience, which should be organized and comfortable from the moment of arrival or departure. This directly contradicts the objectives of "Vision 2030," which focuses on improving the quality of life and enhancing the services provided to citizens and visitors.
Addressing this phenomenon does not require complex solutions as much as it requires firmness, organization, and integration among the concerned parties. Intensifying continuous field oversight within the airport vicinity and applying deterrent penalties, including fines and vehicle impoundment for violators, can effectively limit the spread of irregular transportation. In contrast, clear and designated reception points for licensed taxis and transportation applications should be organized, along with signage that facilitates travelers' access to regular services without confusion.
The role of awareness is no less important than oversight, by informing travelers of their rights, warning them of the risks of dealing with unlicensed drivers, and highlighting the available regular alternatives. An informed traveler is less susceptible to exploitation and more capable of making a safe and correct decision.
The responsibility for monitoring this phenomenon falls on several entities in a complementary manner; foremost among them is the General Authority of Civil Aviation as the supervising body for airports, the General Transport Authority responsible for regulating passenger transport activities and issuing licenses, in addition to public security in security aspects and controlling violators, along with the role of airport management and operations in organizing internal movement and directing travelers.
In conclusion..
Organizing the airport surroundings and protecting travelers from irregular transportation practices is not an administrative luxury but a societal necessity that reflects respect for individuals, upholds the system, and presents an image of a nation that always seeks to provide a comprehensive civilizational experience worthy of its regional and international standing.