شاهدت فيديو على اليوتيوب لمجموعة من المراهقين عرضوا عليهم مجلدات ضخمة، قواميس وموسوعات، راحوا يقلبونها باستغراب وقد احتاروا في طريقة تصفحها، ثم قال أحدهم بعد مدة: إنها قوقل القديم!.
قال آخر: ياله من أمر محزن!.
كانت هذه القواميس والموسوعات باهظة الثمن وليس الجميع كان يستطيع تحمّل تكلفة سعر موسوعة خاصة لو كانت مصورة، حتى الموسوعات الشهيرة على الإنترنت الآن قائمة على جمع التبرعات وتطوع المحررين، لقد تغيّر كل شيء، اجتاحت التكنولوجيا صفحات الموسوعات والقواميس، سرقت محركات البحث مكانتها. حدث ذلك لكل شيء حولنا تقريباً وليس فقط للكلمات ومعانيها.
الكلمة المكتوبة، علامة الحضارة المميّزة، منذ خط الإنسان أول خربشاته على جدران الكهوف والمعابد، في عصرنا تقيّدت الكلمة المكتوبة أمام الصورة والصوت، عاد الإنسان لعصر ما قبل التدوين، إلى عصر ما قبل انتشار الطباعة وقبل أن تصاغ اللغة عبر المجمع اللغوي والقاموس.
لم تعد الكلمة المكتوبة الوسيلة الأكثر فعالية لتخزين المعرفة. بفضل وفرة البرامج والأجهزة، تعود البشرية إلى أقدم وسائلها لترميز الثقافة: الوسائط السمعية والبصرية، الرسومات وتأليف الميمز.
وحلت الروابط محل الهوامش.
من المدهش أن إحدى الموسوعات التي نشرت في عام ١٩٧١ تنبأت بالتحول الجذري الذي نشهده اليوم. وهي موسوعة «تشايلدكرافت» التي أُطلقت في ثلاثينيات القرن الماضي وكانت موجهة للأطفال الصغار، تضمّنت الموسوعة صفحتين توضحان «آلة الرد الآلي» المستقبلية، جاء فيها:
(أنت تقوم بواجباتك المنزلية.
وتحتاج إلى بعض الإجابات.
لذلك يمكنك الحصول على المساعدة من جهاز الرد الآلي الخاص بك.
على الجهاز اللوحي المجاور لك يوجد جزء من الآلة، لوحة مفاتيح الآلة الكاتبة.
عندما تضغط على المفاتيح الصحيحة، سيتم الرد على أسئلتك على شاشة معلقة على الحائط).
توضح الموسوعة كيف أن كتابة أسئلة مثل «من اخترع الفونوغراف؟» تُعطي الإجابة «توماس إديسون». أما السؤال «متى؟» فيُعطي الإجابة «١٨٧٧».
لكن ومع ذلك لا نستطيع الجزم بأن الموسوعة تنبأت بموتها.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
I watched a video on YouTube of a group of teenagers who were shown huge volumes, dictionaries, and encyclopedias. They flipped through them in amazement, perplexed about how to browse them. Then one of them said after a while: "It's the old Google!"
Another said: "What a sad thing!"
These dictionaries and encyclopedias were expensive, and not everyone could afford the cost of a specialized illustrated encyclopedia. Even the famous encyclopedias online now rely on donations and volunteer editors. Everything has changed; technology has swept through the pages of encyclopedias and dictionaries, stealing their place from search engines. This has happened to almost everything around us, not just to words and their meanings.
The written word, a distinctive mark of civilization, since humans first scribbled on the walls of caves and temples, in our era, the written word has been constrained by images and sounds. Humanity has returned to the pre-writing era, to the time before the spread of printing and before language was formulated through linguistic academies and dictionaries.
The written word is no longer the most effective means of storing knowledge. Thanks to the abundance of software and devices, humanity is returning to its oldest means of encoding culture: audiovisual media, graphics, and the creation of memes.
Links have replaced footnotes.
It is astonishing that one encyclopedia published in 1971 predicted the radical transformation we are witnessing today. It is the "Childcraft" encyclopedia, which was launched in the 1930s and aimed at young children. The encyclopedia included two pages explaining the future "answering machine," which stated:
(You are doing your homework.
And you need some answers.
So you can get help from your answering machine.
On the tablet next to you is part of the machine, the typewriter's keyboard.
When you press the right keys, your questions will be answered on a screen hanging on the wall).
The encyclopedia explains how writing questions like "Who invented the phonograph?" gives the answer "Thomas Edison." While the question "When?" gives the answer "1877."
However, we cannot assert that the encyclopedia predicted its own demise.
Another said: "What a sad thing!"
These dictionaries and encyclopedias were expensive, and not everyone could afford the cost of a specialized illustrated encyclopedia. Even the famous encyclopedias online now rely on donations and volunteer editors. Everything has changed; technology has swept through the pages of encyclopedias and dictionaries, stealing their place from search engines. This has happened to almost everything around us, not just to words and their meanings.
The written word, a distinctive mark of civilization, since humans first scribbled on the walls of caves and temples, in our era, the written word has been constrained by images and sounds. Humanity has returned to the pre-writing era, to the time before the spread of printing and before language was formulated through linguistic academies and dictionaries.
The written word is no longer the most effective means of storing knowledge. Thanks to the abundance of software and devices, humanity is returning to its oldest means of encoding culture: audiovisual media, graphics, and the creation of memes.
Links have replaced footnotes.
It is astonishing that one encyclopedia published in 1971 predicted the radical transformation we are witnessing today. It is the "Childcraft" encyclopedia, which was launched in the 1930s and aimed at young children. The encyclopedia included two pages explaining the future "answering machine," which stated:
(You are doing your homework.
And you need some answers.
So you can get help from your answering machine.
On the tablet next to you is part of the machine, the typewriter's keyboard.
When you press the right keys, your questions will be answered on a screen hanging on the wall).
The encyclopedia explains how writing questions like "Who invented the phonograph?" gives the answer "Thomas Edison." While the question "When?" gives the answer "1877."
However, we cannot assert that the encyclopedia predicted its own demise.


