وصلت السفينة الصينية «إسطنبول بريدج»، المحملة بـ25 ألف طن من الحاويات، إلى ميناء فيليكستو البريطاني يوم الأحد، محققةً إنجازًا تاريخيًا كأول رحلة نقل حاويات مباشرة من الصين إلى أوروبا عبر الممر الشمالي البحري الروسي، حيث استغرقت الرحلة 20 يومًا فقط، مقارنة بـ40 يومًا عبر ممر قناة السويس.ويعد الممر الشمالي البحري طريقا يمتد لـ5600 كيلومتر على طول الساحل الشمالي الروسي في المحيط المتجمد الشمالي، وهو الأقصر بين آسيا وأوروبا، حيث يقلل الوقت من 40-50 يومًا عبر قناة السويس أو رأس الرجاء الصالح إلى نحو 20 يومًا فقط، واكتشف في القرن الـ16، لكنه أصبح قابلًا للاستخدام التجاري بفضل ذوبان الجليد القطبي الناتج عن التغير المناخي.وكانت السفينة الصينية قد انطلقت من ميناء نينكبو في 23 سبتمبر، حيث دخلت مياه الممر الشمالي البحري الروسي في 1 أكتوبر، وستتابع بعد تفريغ حمولتها إلى موانئ أخرى مثل روتردام وهامبورغ وغدانسك، قبل الوصول النهائي إلى سانت بطرسبرغ في أواخر أكتوبر.
الرحلة ناجحة
وأعلنت روساتوم، الشركة النووية الروسية المسؤولة عن إدارة الممر، أن الرحلة نجحت بفضل الدعم الملاحي والتنقلي الذي قدمته، مشيرة إلى أنها «خطوة أساسية نحو تحويل الممر الروسي إلى ممر لوجستي مستدام بين أوروبا وآسيا».وقالت الشركة في بيان رسمي: «سيكمل هذا الممر الطرق الحالية ويساهم في نمو التجارة العالمية، مع تقليل الوقت والانبعاثات بنسبة تصل إلى 50%»، مشيرة إلى أن الحمولة تضمنت بطاريات وبضائع استهلاكية، مما يعكس طموح الصين لجعل الطريق منتظمًا ضمن «الخط السريع الآركتيكي الصيني-الأوروبي» الذي أُطلق كجزء من مبادرة الحزام والطريق.
تعاون روسي-صيني
وجاء النجاح في سياق تعاون روسي-صيني متزايد، حيث وقّع البلدان مؤخرًا خطة عمل لتطوير النقل البحري عبر الممر، بهدف إنشاء خط حاويات منتظم يصل إلى 4,400 حاويةباستخدام سفن مصممة خصيصًا للجليد.ووفقًا لروساتوم، سجل الممر في 2024 نقلًا قياسيًا بلغ 37.9 مليون طن، متجاوزًا الرقم السابق بنسبة 4%، ومن المتوقع أن يصل إلى 100 مليون طن بحلول 2030.ووصف وري تيريخوف، نائب رئيس روساتوم الإنجاز بأنه «هذا ليس مجرد عبور؛ إنه اختبار للطريق الحريري القطبي الذي اقترحناه في 2017» مضيفًا أن الرحلة ساهمت في تقليل الاعتماد على الطرق الجنوبية المتضررة من التوترات في البحر الأحمر والقناة السويس.ومع ذلك، أثارت الرحلة جدلاً بيئيًا وجيوسياسيًا، حيث حذرت منظمات مثل «غرينبيس» من أن زيادة الشحن قد تسرّع ذوبان الجليد عبر انبعاثات الكربون الأسود، مما يزيد من مخاطر التسربات في نظام بيئي هش يُعاني بالفعل من ارتفاع درجات الحرارة بنسبة 12% كل عقد، كما أعلنت شركات شحن غربية كبرى رفضها استخدام الممر، مشيرة إلى «المخاطر البيئية والاعتماد على روسيا في ظل العقوبات».
The Chinese ship "Istanbul Bridge," loaded with 25,000 tons of containers, arrived at the British port of Felixstowe on Sunday, achieving a historic milestone as the first direct container transport journey from China to Europe via the Russian Northern Sea Route. The journey took only 20 days, compared to 40 days through the Suez Canal. The Northern Sea Route is a 5,600-kilometer path along the northern Russian coast in the Arctic Ocean, making it the shortest route between Asia and Europe, reducing travel time from 40-50 days via the Suez Canal or Cape of Good Hope to just about 20 days. Discovered in the 16th century, it became commercially viable thanks to the melting polar ice caused by climate change. The Chinese ship set sail from the port of Ningbo on September 23, entered the waters of the Russian Northern Sea Route on October 1, and will continue to other ports such as Rotterdam, Hamburg, and Gdansk after unloading its cargo, before its final arrival in Saint Petersburg in late October.
The Journey is Successful
Rosatom, the Russian nuclear company responsible for managing the route, announced that the journey was successful thanks to the navigational and logistical support it provided, noting that it is "a key step towards transforming the Russian route into a sustainable logistics corridor between Europe and Asia." The company stated in an official announcement: "This route will complement existing routes and contribute to global trade growth, reducing time and emissions by up to 50%," pointing out that the cargo included batteries and consumer goods, reflecting China's ambition to make the route regular as part of the "Chinese-European Arctic Expressway" launched as part of the Belt and Road Initiative.
Russian-Chinese Cooperation
The success comes amid increasing Russian-Chinese cooperation, as the two countries recently signed an action plan to develop maritime transport through the route, aiming to establish a regular container line capable of handling 4,400 containers using ships specifically designed for ice. According to Rosatom, the route recorded a record transport volume of 37.9 million tons in 2024, surpassing the previous figure by 4%, and is expected to reach 100 million tons by 2030. Deputy Head of Rosatom, Yuri Teryokhov, described the achievement as "this is not just a crossing; it is a test of the polar silk road we proposed in 2017," adding that the journey helped reduce reliance on southern routes affected by tensions in the Red Sea and the Suez Canal. However, the journey has sparked environmental and geopolitical controversy, as organizations like Greenpeace warned that increased shipping could accelerate ice melting through black carbon emissions, raising the risks of spills in a fragile ecosystem already suffering from temperature increases of 12% every decade. Major Western shipping companies have also announced their refusal to use the route, citing "environmental risks and dependence on Russia amid sanctions."