تابع قناة عكاظ على الواتساب
كشفت لجنة من أعضاء هيئة التدريس في جامعة هارفارد تقريرًا صادمًا عن واقع طلاب الجامعة الذين يتغيبون بشكل كبير عن الحصص الدراسية، ويعتمدون على مشاهدة المحاضرات المسجلة بدلاً من الحضور الفعلي. وأشار التقرير إلى أن الطلاب يفضلون قضاء وقتهم في الأنشطة اللاصفية مثل النوادي والمسابقات، بينما ينجحون في الحصول على درجات مرتفعة نتيجة التضخم الكبير في التقييمات.
ثقافة الخوف والصمت
أوضح التقرير أن الخوف من التعبير عن آراء مخالفة داخل الصفوف أدى إلى ضعف النقاشات وتراجع جودة الحوار الأكاديمي، إذ يشعر كثير من الطلاب بأنهم مضطرون لمواءمة آرائهم مع الأساتذة لتجنب التأثير على درجاتهم.
إجراءات لمواجهة المشكلة
ردًا على ذلك، بدأت الجامعة باتخاذ إجراءات لتحسين المناقشات داخل القاعات الدراسية، مثل تطبيق الحضور، وتشجيع الطلاب على تدوين الملاحظات يدويًا، وإنشاء قواعد لضمان خصوصية الأفكار التي يتم تبادلها في الصفوف.
حادثة مثيرة للجدل
وفي تطور لافت، وضعت إدارة الجامعة أستاذا زائرا في كلية القانون بجامعة هارفارد في إجازة إدارية بعد أن أطلق النار بندقية بالقرب من كنيس خلال أحد الأعياد اليهودية. وقالت الشرطة إن الأستاذ كان يحاول صيد الفئران، وأن الحادثة لم تكن بدافع معاداة السامية، رغم التوترات المرتفعة في الفترة الأخيرة بسبب زيادة العنف المعادي للسامية.
ردود فعل متباينة
وأثارت الحادثة اهتمام المسؤولين الحكوميين، وأشعلت جدلًا واسعًا حول أمان الأماكن الدينية وكيفية التعامل مع الحوادث التي تقع في محيط الجامعات.
تحديات جامعية
بينما تكافح جامعة هارفارد لإصلاح ثقافة الحضور والنقاش داخل الفصول الدراسية، تواجه أيضًا تحديات في الحفاظ على أمن محيطها الأكاديمي والديني وسط ضغوطات مجتمعية وسياسية متصاعدة.
A committee of faculty members at Harvard University has revealed a shocking report about the reality of university students who are significantly absent from classes, relying instead on watching recorded lectures rather than attending in person. The report indicated that students prefer to spend their time on extracurricular activities such as clubs and competitions, while successfully achieving high grades due to the significant inflation in assessments.
Culture of Fear and Silence
The report clarified that the fear of expressing dissenting opinions within classrooms has led to weak discussions and a decline in the quality of academic dialogue, as many students feel compelled to align their views with those of the professors to avoid impacting their grades.
Measures to Address the Issue
In response, the university has begun taking steps to improve discussions within classrooms, such as implementing attendance, encouraging students to take notes by hand, and establishing rules to ensure the privacy of ideas exchanged in class.
Controversial Incident
In a notable development, the university administration placed a visiting professor at Harvard Law School on administrative leave after he fired a rifle near a synagogue during one of the Jewish holidays. The police stated that the professor was attempting to hunt rats, and that the incident was not motivated by anti-Semitism, despite the heightened tensions recently due to increased anti-Semitic violence.
Mixed Reactions
The incident has drawn the attention of government officials and ignited a wide debate about the safety of religious places and how to handle incidents occurring in university surroundings.
University Challenges
While Harvard University struggles to reform the culture of attendance and discussion within classrooms, it also faces challenges in maintaining the safety of its academic and religious environment amid rising societal and political pressures.