في مقاطعة لوس ألتوس بولاية كاليفورنيا الأمريكية، لم تنتظر الإدارة التعليمية خبراء أو أدوات تقنية برمجية لتُعد سياسة استخدام الذكاء الاصطناعي في المدارس، بل استعانت مباشرة بشغف طلاب المرحلة الثانوية ليكونوا شركاء في الصياغة والتوجيه.
دور «المتدربين التقنيين»
اختاروا مجموعة من طلاب مدرسة ماونتن ڤيو ليقودوا الجلسات الحوارية وورش العمل التي جمعت طلابا وأولياء أمور ومعلمين لمناقشة أخلاقيات التطبيق، والخصوصية، والإنصاف في استخدام أدوات مثل ChatGPT.
سيناريوهات للتساؤل
من بين النقاشات، طرحت ورقة سيناريو تخضع فيها أجهزة الطلاب لمراقبة تلقائية عبر الذكاء الاصطناعي، تثير مخاوف حول الأخطاء المعاكسة والتوزيع الظالم للعقوبات.
المزايا والتحديات
وكان المشرفون قد فضّلوا إشراك الطلاب لضمان ورود وجهات نظرهم في السياسات التي تؤثر مباشرة على تجربتهم التعليمية، لكنهم لا يتجاهلون المخاطر المرتبطة بالاستخدام المفرط أو المضلل للذكاء الاصطناعي.
المشهد الأوسع
بينما تتبنى بعض المدارس الحظر التام لأدوات الذكاء الاصطناعي، هناك أخرى تستثمره للتثقيف والتوجيه داخل الفصول الدراسية، لتوازن بين الابتكار والحفاظ على مبدأ النزاهة الأكاديمية.
In the Los Altos district of California, the educational administration did not wait for experts or technical software tools to prepare an AI usage policy for schools; instead, they directly engaged the passion of high school students to be partners in the formulation and guidance.
The Role of "Technical Interns"
They selected a group of Mountain View students to lead discussion sessions and workshops that brought together students, parents, and teachers to discuss the ethics of application, privacy, and fairness in using tools like ChatGPT.
Scenarios for Questioning
Among the discussions, a scenario paper was presented in which students' devices are subjected to automatic monitoring via AI, raising concerns about wrongful errors and unfair distribution of penalties.
Advantages and Challenges
The supervisors preferred to involve students to ensure their perspectives are included in policies that directly affect their educational experience, but they do not overlook the risks associated with excessive or misleading use of AI.
The Broader Scene
While some schools adopt a complete ban on AI tools, others invest in them for education and guidance within classrooms, seeking to balance innovation with the principle of academic integrity.