شهدت العاصمة الكوبية هافانا حادثة انحراف جزئي لقطار ركاب يقل 984 راكبًا قادمًا من مدينة هولغوين، وذلك عند اقترابه من ساحات المحطة المركزية، إلا أنها لم تسفر عن أي إصابات بين الركاب.
ووفقًا للتقارير الرسمية، انحرفت أربع عجلات من القاطرة عن المسار في منطقة خالية من الرصيف بالقرب من الجسر المرتفع للمحطة، مما تسبب في توقف القطار مؤقتًا، واستجابت السلطات السككية بسرعة، حيث تم تفعيل بروتوكولات السلامة على الفور.
وعملت السلطات على الاحتفاظ بالركاب داخل عربات القطار في البداية لضمان سلامتهم، قبل أن يتم إجلاؤهم بأمان بعد التأكد من استقرار الأوضاع، وبمساعدة قاطرات مساندة، أُعيد توجيه الوحدة المنحرفة إلى المسار في غضون ساعة ونص، مما سمح باستئناف العمليات الطبيعية في المحطة المركزية.
وأعلنت إدارة النقل السككي تشكيل لجنة تحقيق تضم متخصصين من إدارة السكك الحديدية والسلطات المحلية للوقوف على الأسباب الفنية وراء الحادثة، في حين تشير التحقيقات الأولية إلى أن عوامل مثل تدهور البنية التحتية، نقص الصيانة، أو الأخطاء البشرية قد تكون ساهمت في الحادثة، وهي تحديات طويلة الأمد تواجهها شبكة السكك الحديدية الكوبية، ولم تُصدر السلطات حتى الآن تقريرًا نهائيًا حول أسباب الانحراف.
تأتي هذه الواقعة في أعقاب سلسلة من حوادث السكك الحديدية في كوبا، مما يسلط الضوء على الحاجة الملحة لتحديث النظام السككي الوطني، الذي يعاني من تحديات مزمنة تشمل تدهور المسارات، نقص الإشارات، والتخريب، ومع ذلك أشادت السلطات بسرعة استجابة الطاقم والتزامه بالبروتوكولات، مما حال دون وقوع إصابات أو أضرار جسيمة.
وتُعد شبكة السكك الحديدية في كوبا واحدة من أقدم الشبكات في أمريكا اللاتينية، إذ يعود تاريخها إلى القرن التاسع عشر، ومع ذلك تواجه الشبكة تحديات كبيرة بسبب نقص التمويل، تدهور البنية التحتية، وقلة الصيانة، مما أدى إلى تكرار حوادث الانحراف والتأخيرات.
ووفقًا لوزير النقل الكوبي إدواردو رودريغيز دافيلا، سجلت كوبا 137 حادثة سكك حديدية في عام 2024، بانخفاض نسبته 14% مقارنة بعام 2023، لكن الحوادث لا تزال تُشكل تحديًّا كبيرًا، إذ تسببت في أضرار اقتصادية تجاوزت 6.6 مليون بيزو كوبي، مع وفاة 17 شخصًا في حوادث مرتبطة بالسكك الحديدية خلال العام نفسه.
وتسعى الحكومة الكوبية إلى تحسين شبكة السكك الحديدية من خلال برامج صيانة وتدريب للأطقم، لكن التحديات الاقتصادية، بما في ذلك العقوبات الدولية ونقص الموارد، تعيق جهود التحديث، ومع ذلك تُعد السكك الحديدية وسيلة نقل حيوية في كوبا، إذ تعتمد عليها مئات الآلاف من المواطنين سنويًا للتنقل بين المدن، مما يجعل أي حادثة تؤثر على ثقة الجمهور في النظام.
The Cuban capital, Havana, witnessed a partial derailment incident involving a passenger train carrying 984 passengers coming from the city of Holguín as it approached the central station's platforms; however, it did not result in any injuries among the passengers.
According to official reports, four wheels of the locomotive derailed in an area without a platform near the station's elevated bridge, causing the train to stop temporarily. The railway authorities responded quickly, activating safety protocols immediately.
The authorities initially kept the passengers inside the train cars to ensure their safety before evacuating them safely after confirming that the situation was stable. With the help of support locomotives, the derailed unit was redirected to the track within an hour and a half, allowing normal operations to resume at the central station.
The railway transport administration announced the formation of an investigative committee comprising specialists from the railway administration and local authorities to determine the technical reasons behind the incident, while initial investigations suggest that factors such as infrastructure deterioration, lack of maintenance, or human errors may have contributed to the incident. These are long-standing challenges facing the Cuban railway network, and the authorities have not yet issued a final report on the causes of the derailment.
This incident comes in the wake of a series of railway accidents in Cuba, highlighting the urgent need to modernize the national railway system, which suffers from chronic challenges including track deterioration, lack of signals, and vandalism. Nevertheless, the authorities praised the crew's quick response and adherence to protocols, which prevented injuries or significant damage.
The railway network in Cuba is one of the oldest in Latin America, dating back to the 19th century; however, the network faces significant challenges due to a lack of funding, infrastructure deterioration, and insufficient maintenance, leading to repeated derailments and delays.
According to Cuban Transport Minister Eduardo Rodríguez Dávila, Cuba recorded 137 railway accidents in 2024, a decrease of 14% compared to 2023, but accidents still pose a significant challenge, causing economic damages exceeding 6.6 million Cuban pesos, with 17 people dying in railway-related incidents during the same year.
The Cuban government is seeking to improve the railway network through maintenance and crew training programs, but economic challenges, including international sanctions and resource shortages, hinder modernization efforts. Nevertheless, the railway remains a vital mode of transport in Cuba, with hundreds of thousands of citizens relying on it annually to travel between cities, making any incident affect public confidence in the system.