وافقت الحكومة الإيطالية على مشروع «بونتي ستريتو دي ميسينا»، الجسر المعلق الذي طال انتظاره لربط جزيرة صقلية بالبر الرئيسي عبر مضيق ميسينا، بعد عقود من الجدل والتأجيل. وسيبلغ طول الجسر 3.6 كيلومتر، ليصبح الأطول من نوعه في العالم عند اكتماله، مع أبراج بارتفاع 399 متراً وكابلين رئيسيين يتجاوز قطر كل منهما متراً واحداً ويتكونان من أكثر من 44 ألف سلك فولاذي.
من المقرر أن يكتمل المشروع في عام 2032، وسيتيح عبور نحو 6000 مركبة في الساعة و200 قطار يومياً، عبر سطح عرضه 60 متراً يضم ثلاثة مسارات في كل اتجاه، مسارين للطوارئ، ومسارين للسكك الحديدية.
المشروع الذي تُقدّر تكلفته بـ 13.5 مليار يورو، يواجه تحديات كبيرة، منها الرياح القوية، حركة الملاحة المزدحمة، والنشاط الزلزالي في المنطقة، إضافة إلى المخاوف البيئية والسلامة العامة، خصوصا بعد انهيار جسر في إيطاليا عام 2018. ورغم بدء الإجراءات، فإن المعارضة المحلية والبيروقراطية قد تؤدي إلى تأخيرات محتملة أو حتى عرقلة التنفيذ.
The Italian government has approved the long-awaited "Ponte Stretto di Messina" project, the suspension bridge that will connect the island of Sicily to the mainland across the Strait of Messina, after decades of debate and delays. The bridge will be 3.6 kilometers long, making it the longest of its kind in the world upon completion, with towers reaching 399 meters high and two main cables, each exceeding one meter in diameter and consisting of more than 44,000 steel wires.
The project is scheduled for completion in 2032 and will allow for the crossing of about 6,000 vehicles per hour and 200 trains daily, across a deck that is 60 meters wide, featuring three lanes in each direction, two emergency lanes, and two railway tracks.
The project, estimated to cost 13.5 billion euros, faces significant challenges, including strong winds, busy navigation traffic, and seismic activity in the area, in addition to environmental concerns and public safety, especially following the collapse of a bridge in Italy in 2018. Despite the initiation of procedures, local opposition and bureaucracy could lead to potential delays or even hinder the execution.