أدخلت منصة واتساب مجموعة من الأدوات الجديدة لتعزيز دفاعاتها أمام عمليات الاحتيال الإلكتروني، في خطوة تهدف إلى التصدي للحسابات والحملات الجماعية المشبوهة التي تنتشر عبر المنصة.
وفي منشور رسمي، كشفت واتساب أنها حظرت أكثر من 6.8 مليون حساب خلال النصف الأول من عام 2025، مؤكدةً أن معظم هذه الحسابات كانت مرتبطة بمراكز احتيال إجرامية منظمة.
وأوضحت الشركة أن الغالبية العظمى من الحسابات المحظورة كانت تنشط ضمن مجموعات احتيالية منظمة في منطقة جنوب شرق آسيا، إذ تعتمد هذه الجهات على إغراء الضحايا بعروض استثمارية زائفة في العملات المشفّرة أو باتباع أساليب أخرى مشابهة.
وكشفت «واتساب» أنها تعاونت مع شركتها الأم «ميتا» في جهود مشتركة لتفكيك مركز احتيال رقمي في كمبوديا.
وبالتوازي مع تلك الإجراءات، تعمل المنصة على تفعيل أدوات مباشرة لحماية المستخدمين من الوقوع في فخ الاحتيال؛ ففيما يتعلق بالمجموعات، ستبدأ واتساب بعرض ملخص أمني عند إضافة المستخدم إلى مجموعة ما عبر شخص ليس ضمن جهات اتصاله، مع إمكانية مغادرة المجموعة دون الحاجة إلى عرض الرسائل، كما ستبقى الإشعارات من هذه المجموعات مكتومة تلقائيًا ما لم يختر المستخدم خلاف ذلك.
وفيما يختص بالمحادثات الفردية، تختبر واتساب حاليًا ميزة جديدة تُظهر تنبيهات توعوية عند بدء الدردشة مع جهة اتصال غير معروفة، مع توفير معلومات إضافية تساعد في تحديد هوية الطرف الآخر.
وحثت واتساب المستخدمين على التحلّي باليقظة والتفكير مليًّا قبل الرد على أي جهة مجهولة، مع التحقق من دوافع الطرف الآخر، خصوصا في حال وجود رسائل غير متوقعة أو وعود يصعب تصديقها. وأكدت المنصة أن إجراء مكالمة هاتفية أو مرئية قد يكون وسيلة فعّالة للتحقق من هوية الطرف المتواصل.
وتأتي هذه الإجراءات في إطار مساعي واتساب المستمرة إلى توفير بيئة آمنة لمستخدميها حول العالم، في مواجهة التحديات المتزايدة المرتبطة بالاحتيال الرقمي.
WhatsApp has introduced a range of new tools to enhance its defenses against cyber fraud, in a move aimed at combating suspicious accounts and mass campaigns that spread across the platform.
In an official post, WhatsApp revealed that it banned more than 6.8 million accounts during the first half of 2025, confirming that most of these accounts were linked to organized criminal fraud centers.
The company explained that the vast majority of the banned accounts were active within organized fraudulent groups in Southeast Asia, where these entities rely on enticing victims with fake investment offers in cryptocurrencies or by employing other similar methods.
WhatsApp disclosed that it collaborated with its parent company, Meta, in joint efforts to dismantle a digital fraud center in Cambodia.
In parallel with these measures, the platform is activating direct tools to protect users from falling into the trap of fraud; regarding groups, WhatsApp will start displaying a security summary when a user is added to a group by someone not in their contacts, with the option to leave the group without needing to view the messages. Notifications from these groups will also be muted automatically unless the user chooses otherwise.
As for individual chats, WhatsApp is currently testing a new feature that shows warning alerts when starting a conversation with an unknown contact, providing additional information to help identify the other party.
WhatsApp urged users to remain vigilant and think carefully before responding to any unknown party, verifying the other party's motives, especially in cases of unexpected messages or promises that are hard to believe. The platform confirmed that making a phone or video call could be an effective way to verify the identity of the communicating party.
These measures come as part of WhatsApp's ongoing efforts to provide a safe environment for its users worldwide, in the face of increasing challenges related to digital fraud.