فرضت هيئة المنافسة الإيطالية (AGCM) غرامة قدرها مليون يورو (1.16 مليون دولار) على شركة الأزياء السريعة «شي إن»، وهي شركة صينية الأصل، اليوم (الإثنين)، بسبب تضليل العملاء بشأن الأثر البيئي لمنتجاتها.
وتعد هذه ثاني عقوبة مالية تتلقاها الشركة في أوروبا خلال أقل من شهرين، بعد أن فرضت فرنسا غرامة قدرها 40 مليون يورو في 3 يوليو بتهمة تقديم خصومات مزيفة وادعاءات بيئية مضللة.
واستهدفت الغرامة الإيطالية شركة «إنفينيت ستايلز سيرفيسز» المحدودة، وهي شركة مقرها دبلن تدير موقع «شي إن» الإلكتروني في أوروبا، بعد تحقيق في ممارسات «الغسل الأخضر» بدأته الهيئة في سبتمبر الماضي، فيما لم تصدر «شي إن» تعليقاً فورياً على القرار.
وأوضحت الهيئة الإيطالية أن الرسائل المتعلقة بالاستدامة البيئية والمسؤولية الاجتماعية على موقع «شي إن» كانت غامضة أو عامة أو مبالغاً فيها في بعض الأحيان، ومضللة أو ناقصة في أحيان أخرى.
وتبين أن ادعاءات الشركة بشأن تصميم النظام الدائري وقابلية إعادة تدوير المنتجات في مجموعة «إيفولو شي إن باي ديزاين» كانت كاذبة أو مربكة على الأقل، حيث بالغت الشركة في عرض الاعتمادات البيئية لهذه المجموعة التي تروج لها كملابس تُصنع بطرق أكثر استدامة ومسؤولية.
وأشارت الهيئة إلى أن «شي إن» قادت المستهلكين للاعتقاد بأن المجموعة مصنوعة من مواد صديقة للبيئة وقابلة لإعادة التدوير بالكامل، وهو أمر غير صحيح بالنظر إلى الألياف المستخدمة وأنظمة إعادة التدوير الحالية.
كما انتقدت الهيئة التزامات «شي إن» الغامضة والعامة بخفض انبعاثات الغازات الدفيئة بنسبة 25% بحلول 2030، وتحقيق الحياد الكربوني بحلول 2050، مشيرة إلى أن هذه الالتزامات تتعارض مع زيادة انبعاثات الشركة في 2023 و2024.
وأكدت الهيئة أن تقييمها تأثر بواجب العناية المتزايد الملقى على «شي إن»، نظراً إلى عملها في قطاع الأزياء السريعة والفائقة السرعة، وهو قطاع شديد التلوث.
وتتولى الهيئة الإيطالية حماية المستهلكين إلى جانب الإشراف على المنافسة.
The Italian Competition Authority (AGCM) imposed a fine of one million euros ($1.16 million) on the fast fashion company "Shein," which is of Chinese origin, today (Monday), for misleading customers about the environmental impact of its products.
This is the second financial penalty the company has received in Europe in less than two months, after France imposed a fine of 40 million euros on July 3 for offering fake discounts and making misleading environmental claims.
The Italian fine targeted "Infinite Styles Services Ltd," a Dublin-based company that manages the "Shein" website in Europe, following an investigation into "greenwashing" practices initiated by the authority last September, while "Shein" did not issue an immediate comment on the decision.
The Italian authority clarified that the messages related to environmental sustainability and social responsibility on the "Shein" website were vague or general, sometimes exaggerated, and misleading or incomplete at other times.
It was found that the company's claims regarding the circular design and recyclability of products in the "Evolu Shein by Design" collection were false or at least confusing, as the company exaggerated the environmental credentials of this collection, which it promotes as clothing made in more sustainable and responsible ways.
The authority pointed out that "Shein" led consumers to believe that the collection was made from fully recyclable and environmentally friendly materials, which is incorrect considering the fibers used and the current recycling systems.
The authority also criticized "Shein's" vague and general commitments to reduce greenhouse gas emissions by 25% by 2030 and achieve carbon neutrality by 2050, noting that these commitments contradict the company's increasing emissions in 2023 and 2024.
The authority emphasized that its assessment was influenced by the increasing duty of care placed on "Shein," given its operations in the fast fashion and ultra-fast fashion sector, which is highly polluting.
The Italian authority is responsible for consumer protection alongside overseeing competition.