أطلقت شركة ميتا خطوات جديدة تهدف إلى معاقبة صناع المحتوى الذين يعيدون نشر محتوى الآخرين دون إذن، وذلك في إطار جهود أوسع لتحسين جودة المحتوى المعروض في موجز «فيسبوك».
وأوضحت الشركة في مقالة موجهة إلى صناع المحتوى، أن الحسابات التي تعيد استخدام المنشورات النصية أو الصور أو مقاطع الفيديو دون إذن أو تعديل ذي معنى بنحو متكرر سوف تُحرم من تحقيق الدخل مؤقتاً، كما ستُقلل مدى وصول كافة منشوراتها، وليس فقط تلك التي تحتوي على المحتوى المنسوخ.
وأكدت «ميتا» أن هذا الإجراء يستهدف «إعادة نشر المحتوى دون إذن أو دون إضافة قيمة واضحة»، ولا يشمل أنواعاً مثل مقاطع «ردود الفعل» أو التحليلات التي تضيف سياقاً جديداً.
وكانت الشركة قد اتخذت إجراءات مماثلة سابقاً في منصة إنستقرام، إذ أصبحت تعرض المقطع الأصلي بدلاً من النسخ المعاد نشرها، وهي الآن تدرس تطبيق آلية مشابهة في «فيسبوك»، مثل إضافة رابط إلى الفيديو الأصلي في حال اكتشاف تكراره.
وتأتي هذه التغييرات في وقت تسعى فيه «ميتا» إلى تقليل المنشورات المزعجة أو غير المرغوب فيها ضمن موجز «فيسبوك». وقد كشفت الشركة أنها، ومنذ بداية عام 2025، فرضت عقوبات على أكثر من 500 ألف حساب بسبب ممارسات مثل العناوين المضللة أو محاولة التلاعب بالتفاعل، وشملت العقوبات تقليل الوصول، وخفض ترتيب التعليقات، وحرمان الحسابات من الأرباح.
وأزالت «ميتا» أكثر من 10 ملايين حساب قالت إنها كانت تنتحل صفة صناع محتوى كبار، في محاولة منها لحد الخداع والتضليل في المنصة.
وبالإضافة إلى ذلك، بدأت «ميتا» إطلاق لوحة معلومات داخل التطبيق توفر لصناع المحتوى رؤى دقيقة حول أسباب تراجع التفاعل أو مشكلات تتعلق بتحقيق الدخل. وستنبه هذه اللوحة المستخدمين إلى المحتوى غير الأصلي أو العناوين المزعجة التي قد تؤثر في الأداء.
وتشكّل هذه التحديثات جزءاً من رؤية «ميتا» المستمرة نحو تشجيع المحتوى الأصلي العالي الجودة، ومكافحة الاستخدام غير المشروع لمنشورات الآخرين في «فيسبوك».
Meta has launched new measures aimed at penalizing content creators who repost others' content without permission, as part of broader efforts to improve the quality of content displayed in the Facebook feed.
The company explained in an article directed at content creators that accounts that repeatedly reuse text posts, images, or videos without permission or meaningful modification will be temporarily deprived of monetization, and the reach of all their posts will be reduced, not just those containing copied content.
Meta confirmed that this action targets "reposting content without permission or without adding clear value," and does not include types such as "reaction" videos or analyses that add new context.
The company had previously taken similar actions on Instagram, where it began displaying the original clip instead of the reposted copies, and it is now considering implementing a similar mechanism on Facebook, such as adding a link to the original video if duplication is detected.
These changes come at a time when Meta is seeking to reduce annoying or unwanted posts within the Facebook feed. The company revealed that since the beginning of 2025, it has imposed penalties on over 500,000 accounts due to practices such as misleading headlines or attempts to manipulate engagement, with penalties including reduced reach, lowered comment ranking, and depriving accounts of profits.
Meta has removed more than 10 million accounts that it said were impersonating top content creators, in an effort to curb deception and misinformation on the platform.
Additionally, Meta has begun rolling out an in-app dashboard that provides content creators with accurate insights into the reasons for declining engagement or issues related to monetization. This dashboard will alert users to non-original content or misleading headlines that may affect performance.
These updates are part of Meta's ongoing vision to encourage high-quality original content and combat the unauthorized use of others' posts on Facebook.