عودة «بدرجة الغليان».. هل تسترجع منة شلبي بريقها؟
1 يوليو 2025 - 03:16
|
آخر تحديث 8 يوليو 2025 - 17:00
الفنانة المصرية منة شلبي
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (جدة) okaz_online@
تعود الفنانة المصرية منة شلبي إلى الدراما التلفزيونية من بوابة مسلسل “درجة الغليان”، في تجربة جديدة يُراد لها أن تكون استثنائية، لكنّها تفتح في الوقت ذاته باب التساؤلات أكثر مما تقدّم إجابات. فبعد سلسلة من الأدوار المتفاوتة بين السينما والتلفزيون، تعود منة ببطولة نسائية مطلقة، وسط تكتم على التفاصيل، وضجيج إعلامي لا يبدو أنه مدعوم بعد برؤية فنية واضحة.
العمل من تأليف محمد هشام عبية، وإخراج السدير مسعود، وهو تعاون يثير الفضول أكثر مما يبعث على الاطمئنان. عبية كاتب يمتلك حضورًا في الساحة، لكنه لم يرتقِ بعد إلى مصاف الأسماء التي تُراهن عليها الأعمال الثقيلة. أما السدير مسعود، فرغم موهبته، ما زال في طور البحث عن لغة إخراجية خاصة تمنحه فرادة وسط زحام الدراما العربية. وفي ظل هذا السياق، تصبح منة شلبي في موضع الرهان، لا بطلة مضمونة النتائج.
المسلسل يُبنى على مفهوم “البطولة النسائية المطلقة”، وهي مغامرة محفوفة بتحديات، خاصة حين لا تكون مدعومة بنص محكم أو طرح غير تقليدي. الجمهور لا يبحث اليوم عن أسماء بقدر ما يتوق إلى عمق درامي وتماسك في السرد، وهي أمور لم تكن حاضرة بقوة في آخر أعمال شلبي، لا سيما “تغيير جو” الذي مرّ باهتًا رغم رهاناته الأولى.
منة شلبي لا تزال فنانة تملك رصيدًا يحترمه النقاد، وموهبة لم تُستنزف بعد، لكن العودة الحقيقية لا تُقاس بالإعلان ولا بالضجيج المحيط بالعمل، بل بما سيُنجزه المسلسل حين يُعرض. فهل ستكون “درجة الغليان” صعودًا حراريًا في مسارها، أم مجرّد تذبذب آخر في رسم منحنى كان يومًا مستقيمًا وواثقًا.
The Egyptian actress Menna Shalaby returns to television drama through the series "Degree of Boiling," in a new experience intended to be exceptional, yet it simultaneously opens the door to more questions than it provides answers. After a series of roles varying between cinema and television, Menna returns with a leading female role, amidst a secrecy surrounding the details and media noise that does not yet seem to be supported by a clear artistic vision.
The work is written by Mohamed Hisham Obeya and directed by Al-Sadeer Masoud, a collaboration that arouses curiosity more than it instills reassurance. Obeya is a writer with a presence in the field, but he has not yet risen to the ranks of names that heavy productions bet on. As for Al-Sadeer Masoud, despite his talent, he is still in the process of searching for a unique directorial language that grants him distinction amidst the crowd of Arab drama. In this context, Menna Shalaby becomes a gamble, not a guaranteed heroine.
The series is built on the concept of "absolute female heroism," which is an adventure fraught with challenges, especially when it is not supported by a tight script or an unconventional approach. The audience today is not looking for names as much as they are yearning for dramatic depth and coherence in the narrative, elements that were not strongly present in Shalaby's last works, particularly "Change of Atmosphere," which passed by blandly despite its initial bets.
Menna Shalaby is still an artist with a reputation respected by critics, and a talent that has not yet been exhausted, but a true return is not measured by announcements or the surrounding noise of the work, but by what the series will accomplish when it airs. Will "Degree of Boiling" be a thermal rise in her trajectory, or just another fluctuation in charting a curve that was once straight and confident?