بدأ العد التنازلي لانطلاق كأس العالم للرياضات الإلكترونية 2025، الحدث الأضخم والأكثر تأثيراً في تاريخ قطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية، إذ تستعد الرياض لاحتضان النسخة الثانية من البطولة العالمية المرتقبة، التي ستنطلق بعد أقل شهر، وتحديداً في 7 يوليو القادم، وتستمر حتى 24 أغسطس، بمشاركة أقوى الفرق ونخبة اللاعبين من مختلف أنحاء العالم.
وتمثل البطولة التي تنظمها مؤسسة كأس العالم للرياضات الإلكترونية في بوليفارد سيتي الرياض، منصة عالمية تدمج بين الاحتراف، والابتكار، والتجربة الجماهيرية الاستثنائية، لتشهد مشاركة أكثر من 2000 لاعب محترف يمثلون 200 نادٍ من أكثر من 100 دولة، سيتنافسون على جوائز تتجاوز قيمتها الإجمالية 70 مليون دولار، وهي الأعلى في تاريخ منافسات الرياضات الإلكترونية الاحترافية على الإطلاق، في تأكيد على ريادة المملكة ودورها المحوري في قيادة مستقبل هذا القطاع عالمياً.
وقال رئيس مجلس إدارة الاتحاد السعودي للرياضات الإلكترونية الأمير فيصل بن بندر بن سلطان: «تعكس استضافة المملكة العربية السعودية لبطولة كأس العالم للرياضات الإلكترونية للعام الثاني على التوالي طموحها في تصدّر مشهد الألعاب والرياضات الإلكترونية على الساحة العالمية، وأيضاً حالة الازدهار التي يشهدها القطاع في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بشكل عام، وكأس العالم للرياضات الإلكترونية هو تأكيد على أهمية منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بالنسبة لقطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية العالمي، وعلى دورها الريادي في تشكيل مستقبله».
وأضاف: «تنسجم فكرة بطولة كأس العالم للرياضات الإلكترونية بشكل واضح مع رؤية المملكة 2030 والإستراتيجية الوطنية للألعاب والرياضات الإلكترونية، لترسّخ مكانة الرياض كعاصمة عالمية لهذا القطاع، ويسرّنا أن نرحب بعشّاق الألعاب والرياضات الإلكترونية في قلب المملكة، ليعيشوا تجربة فريدة تُبرز الإمكانات الاستثنائية التي تتمتع بها منطقتنا، من مواهب واعدة وبنية تحتية عالمية المستوى، إضافة إلى الشغف الكبير بهذه الرياضات لدى شبابنا الذي يُجسّد روح الابتكار والطموح في هذا القطاع الحيوي».
من جهته، قال الرئيس التنفيذي لمؤسسة كأس العالم للرياضات الإلكترونية رالف رايشرت: «سيقام كأس العالم للرياضات الإلكترونية 2025 بهدف توحيد المجتمعات، وتوفير فرصٍ اقتصادية مستدامة، وتعزيز مكانة المنطقة كمركز عالمي رائد للألعاب والرياضات الإلكترونية، ومن خلال استقطاب أفضل الألعاب، وأمهر اللاعبين، وأبرز الأندية في مجال الرياضات الإلكترونية، لا نحتفي بروح المنافسة فحسب، بل نستثمر لإحداث نمو حقيقي، ونعزز فرص العمل، وندفع عجلة القطاعات الحيوية في المنطقة، كالترفيه والسياحة وغيرهما، مع تسليط الضوء على الإمكانات البشرية، والبُنى التحتية المتطورة، والشغف الاستثنائي بعالم الألعاب».
وتجسّد بطولة كأس العالم للرياضات الإلكترونية 2025 النمو المتسارع الذي يشهده قطاع الألعاب الإلكترونية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، فبحسب التقرير العالمي الذي أصدرته «Newzoo» حول قطاع الألعاب والرياضات الإلكترونية لعام 2024، بلغ عدد اللاعبين في المنطقة نحو 559 مليون لاعب، في حين تشير استطلاعات «Ampere Analysis» المتخصصة في تحليل المحتوى الرقمي، إلى أن 73% من سكان المنطقة يشاهدون منافسات الرياضات الإلكترونية مرة واحدة شهرياً، ويحظى هذا النمو باهتمام عالمي متزايد، ما يعزز مكانة القطاع كمحفّز رئيس للنمو الاقتصادي وبناء الروابط المجتمعية وترسيخ الحضور الثقافي.
وتتضمن نسخة هذا العام 25 بطولة تغطي 24 لعبة، هي: League of Legends، وDota 2، وPUBG Mobile، وPUBG Battlegrounds، وCounter-Strike 2، وCall of Duty: Black Ops 6، وCall of Duty: Warzone، وCrossFire: Mercenary Forces Corporation، وFortnite، وMobile Legends: Bang Bang، وHonor of Kings، وRainbow Six Siege X، وStreet Fighter 6، وRocket League، وFatal Fury: City of the Wolves، وFree Fire، وOverwatch 2، وEA Sports FC 25، وRennsport، وStarCraft II، وTeamfight Tactics، وTekken 8، وVALORANT، والشطرنج، وApex Legends.
ويُمثّل كأس العالم للرياضات الإلكترونية ركيزة محورية في تمكين اللاعبين والأندية، إذ يعمل من خلال برنامج شركاء الأندية 2025 على تعزيز النمو المستدام للفرق المشاركة، وتطوير المواهب وتوسيع قاعدتها الجماهيرية، إضافة إلى بناء شراكات إستراتيجية طويلة الأمد مع أبرز العلامات التجارية والشركات العالمية، وفتح آفاق جديدة للابتكار والتعاون، مما يسهم في ضمان استدامة البطولة، وتعزيز منظومة القطاع ككل.
وإلى جانب المنافسات الحماسية، سيستمتع الزوّار والمتابعون بفعاليات مهرجان كأس العالم للرياضات الإلكترونية، المصاحب للبطولة، إذ يجمع بين الألعاب الإلكترونية والموسيقى والأنشطة الترفيهية والثقافية المميزة، ليشكّل معلماً فريداً يجسّد ثقافة المنطقة الغنية ويعزز مكانتها وهويتها على الساحة العالمية، ويعيد تعريف تجربة الجمهور، من خلال بيئة تجمع بين المتعة والتقنية والتفاعل الاجتماعي، ليصبح الزوار جزءاً من القصة، وليشاركوا في صناعة لحظات استثنائية.
بدء العد التنازلي لانطلاق كأس العالم للرياضات الإلكترونية 2025..
2000 لاعب محترف من 100 دولة يتنافسون على جوائز الـ70 مليون دولار
12 يونيو 2025 - 19:35
|
آخر تحديث 12 يونيو 2025 - 19:35
تابع قناة عكاظ على الواتساب
أمل السعيد(الرياض)amal222424@
The countdown has begun for the launch of the 2025 World Cup for Electronic Sports, the largest and most influential event in the history of the gaming and esports sector. Riyadh is preparing to host the second edition of this highly anticipated global championship, which will kick off in less than a month, specifically on July 7, and will continue until August 24, featuring the strongest teams and elite players from around the world.
The tournament, organized by the World Cup for Electronic Sports Foundation at Boulevard City in Riyadh, represents a global platform that integrates professionalism, innovation, and an exceptional audience experience, witnessing the participation of over 2,000 professional players representing 200 clubs from more than 100 countries. They will compete for prizes totaling over $70 million, the highest in the history of professional esports competitions, confirming the Kingdom's leadership and pivotal role in shaping the future of this sector globally.
Prince Faisal bin Bandar bin Sultan, Chairman of the Saudi Esports Federation, stated: “Saudi Arabia's hosting of the World Cup for Electronic Sports for the second consecutive year reflects its ambition to lead the gaming and esports scene on the global stage, as well as the prosperity that the sector is witnessing in the Middle East and North Africa region in general. The World Cup for Electronic Sports is a confirmation of the importance of the Middle East and North Africa for the global gaming and esports sector and its pioneering role in shaping its future.”
He added: “The concept of the World Cup for Electronic Sports aligns clearly with the Kingdom's Vision 2030 and the National Strategy for Gaming and Esports, solidifying Riyadh's position as a global capital for this sector. We are pleased to welcome gaming and esports enthusiasts to the heart of the Kingdom to experience a unique event that highlights the exceptional potential of our region, from promising talents and world-class infrastructure to the great passion for these sports among our youth, who embody the spirit of innovation and ambition in this vital sector.”
For his part, Ralph Reichert, CEO of the World Cup for Electronic Sports Foundation, said: “The 2025 World Cup for Electronic Sports will be held with the aim of uniting communities, providing sustainable economic opportunities, and enhancing the region's position as a leading global hub for gaming and esports. By attracting the best games, the most skilled players, and the top clubs in the esports field, we not only celebrate the spirit of competition but also invest in creating real growth, enhancing job opportunities, and driving vital sectors in the region, such as entertainment and tourism, while highlighting human potential, advanced infrastructure, and exceptional passion for the world of gaming.”
The 2025 World Cup for Electronic Sports embodies the rapid growth of the gaming sector in the Middle East and North Africa. According to the global report released by “Newzoo” on the gaming and esports sector for 2024, the number of players in the region reached approximately 559 million, while surveys by “Ampere Analysis,” which specializes in analyzing digital content, indicate that 73% of the region's population watches esports competitions at least once a month. This growth is attracting increasing global attention, enhancing the sector's position as a major driver of economic growth, community building, and cultural presence.
This year's edition includes 25 tournaments covering 24 games, including: League of Legends, Dota 2, PUBG Mobile, PUBG Battlegrounds, Counter-Strike 2, Call of Duty: Black Ops 6, Call of Duty: Warzone, CrossFire: Mercenary Forces Corporation, Fortnite, Mobile Legends: Bang Bang, Honor of Kings, Rainbow Six Siege X, Street Fighter 6, Rocket League, Fatal Fury: City of the Wolves, Free Fire, Overwatch 2, EA Sports FC 25, Rennsport, StarCraft II, Teamfight Tactics, Tekken 8, VALORANT, chess, and Apex Legends.
The World Cup for Electronic Sports represents a pivotal foundation in empowering players and clubs, as it works through the Club Partners Program 2025 to promote sustainable growth for participating teams, develop talents, and expand their fan base, in addition to building long-term strategic partnerships with leading brands and global companies, opening new horizons for innovation and collaboration, contributing to ensuring the sustainability of the tournament, and enhancing the ecosystem of the sector as a whole.
Alongside the thrilling competitions, visitors and followers will enjoy the events of the Electronic Sports World Cup Festival accompanying the tournament, which combines electronic games, music, and distinctive recreational and cultural activities, creating a unique landmark that embodies the region's rich culture and enhances its position and identity on the global stage, redefining the audience experience through an environment that combines enjoyment, technology, and social interaction, allowing visitors to become part of the story and participate in creating exceptional moments.
The tournament, organized by the World Cup for Electronic Sports Foundation at Boulevard City in Riyadh, represents a global platform that integrates professionalism, innovation, and an exceptional audience experience, witnessing the participation of over 2,000 professional players representing 200 clubs from more than 100 countries. They will compete for prizes totaling over $70 million, the highest in the history of professional esports competitions, confirming the Kingdom's leadership and pivotal role in shaping the future of this sector globally.
Prince Faisal bin Bandar bin Sultan, Chairman of the Saudi Esports Federation, stated: “Saudi Arabia's hosting of the World Cup for Electronic Sports for the second consecutive year reflects its ambition to lead the gaming and esports scene on the global stage, as well as the prosperity that the sector is witnessing in the Middle East and North Africa region in general. The World Cup for Electronic Sports is a confirmation of the importance of the Middle East and North Africa for the global gaming and esports sector and its pioneering role in shaping its future.”
He added: “The concept of the World Cup for Electronic Sports aligns clearly with the Kingdom's Vision 2030 and the National Strategy for Gaming and Esports, solidifying Riyadh's position as a global capital for this sector. We are pleased to welcome gaming and esports enthusiasts to the heart of the Kingdom to experience a unique event that highlights the exceptional potential of our region, from promising talents and world-class infrastructure to the great passion for these sports among our youth, who embody the spirit of innovation and ambition in this vital sector.”
For his part, Ralph Reichert, CEO of the World Cup for Electronic Sports Foundation, said: “The 2025 World Cup for Electronic Sports will be held with the aim of uniting communities, providing sustainable economic opportunities, and enhancing the region's position as a leading global hub for gaming and esports. By attracting the best games, the most skilled players, and the top clubs in the esports field, we not only celebrate the spirit of competition but also invest in creating real growth, enhancing job opportunities, and driving vital sectors in the region, such as entertainment and tourism, while highlighting human potential, advanced infrastructure, and exceptional passion for the world of gaming.”
The 2025 World Cup for Electronic Sports embodies the rapid growth of the gaming sector in the Middle East and North Africa. According to the global report released by “Newzoo” on the gaming and esports sector for 2024, the number of players in the region reached approximately 559 million, while surveys by “Ampere Analysis,” which specializes in analyzing digital content, indicate that 73% of the region's population watches esports competitions at least once a month. This growth is attracting increasing global attention, enhancing the sector's position as a major driver of economic growth, community building, and cultural presence.
This year's edition includes 25 tournaments covering 24 games, including: League of Legends, Dota 2, PUBG Mobile, PUBG Battlegrounds, Counter-Strike 2, Call of Duty: Black Ops 6, Call of Duty: Warzone, CrossFire: Mercenary Forces Corporation, Fortnite, Mobile Legends: Bang Bang, Honor of Kings, Rainbow Six Siege X, Street Fighter 6, Rocket League, Fatal Fury: City of the Wolves, Free Fire, Overwatch 2, EA Sports FC 25, Rennsport, StarCraft II, Teamfight Tactics, Tekken 8, VALORANT, chess, and Apex Legends.
The World Cup for Electronic Sports represents a pivotal foundation in empowering players and clubs, as it works through the Club Partners Program 2025 to promote sustainable growth for participating teams, develop talents, and expand their fan base, in addition to building long-term strategic partnerships with leading brands and global companies, opening new horizons for innovation and collaboration, contributing to ensuring the sustainability of the tournament, and enhancing the ecosystem of the sector as a whole.
Alongside the thrilling competitions, visitors and followers will enjoy the events of the Electronic Sports World Cup Festival accompanying the tournament, which combines electronic games, music, and distinctive recreational and cultural activities, creating a unique landmark that embodies the region's rich culture and enhances its position and identity on the global stage, redefining the audience experience through an environment that combines enjoyment, technology, and social interaction, allowing visitors to become part of the story and participate in creating exceptional moments.