في خطوة دراماتيكية تزامنت مع بداية الإغلاق الحكومي الفيدرالي، أعلنت إدارة الرئيس دونالد ترمب تجميد تمويل بقيمة 18 مليار دولار كان مخصصا لمشاريع بنية تحتية حيوية في مدينة نيويورك، مُبررة الإجراء بضمان عدم استخدام الأموال بناء على «مبادئ التنوع والمساواة والإدراج غير الدستورية».
وجاء الإعلان في تغريدة على منصة «X» من مدير مكتب الإدارة والموازنة راسل فوغت، الذي حدد المشاريع المتضررة بمشروع نفق هدسون وتوسعة مترو أنفاق الجادة الثانية.
وكتب فوغت في تغريدته: «حوالى 18 مليار دولار في مشاريع بنية تحتية في نيويورك تم تجميدها لضمان عدم تدفق التمويل بناء على مبادئ DEI غير دستورية، تحديدا، مشروع نفق هدسون ومترو الجادة الثانية».
وأضاف في تغريدة لاحقة أن هذا الإجراء جزء من مراجعة إدارية سريعة من قبل وزارة النقل، للتحقق من عدم وجود «ممارسات تمييزية» في عقود الشركات الصغيرة، وسط تأخير الإجراءات بسبب الإغلاق الحكومي الذي بدأ أمس بسبب خلافات على الموازنة.
ويأتي هذا التجميد في سياق حملة واسعة من إدارة ترمب ضد برامج مبادئ التنوع والإنصاف والشمول غير الدستورية، التي تُعتبر من قبل الجمهوريين «تمييزا عكسيا» يخالف قوانين الحقوق المدنية.
أوامر تنفيذية لإلغاء المتطلبات المتعلقة بالتنوع في التمويل الفيدرالي
وفي السنوات الأخيرة، أصدرت الإدارة أوامر تنفيذية لإلغاء المتطلبات المتعلقة بالتنوع في التمويل الفيدرالي، مُبررة ذلك بأنها «إهدار لأموال دافعي الضرائب»، ووفقا لتقارير من وزارة النقل، يشمل التمويل المجمد برامج «الأعمال التجارية المحرومة» التي تُخصص نسبة من العقود للأقليات والنساء، والتي أصبحت هدفا رئيسيا للإدارة.
وتعد نيويورك، التي تُدار من قبل الديمقراطيين معقلا لقادة حزبيين مثل زعيم الأغلبية الديمقراطية في مجلس الشيوخ تشاك شومر ورئيس الكتلة الديمقراطية في مجلس النواب هاكيم جيفريز، أصبحت هدفا رمزيا لهذا الإجراء.
ويُقدر تقرير من Bloomberg أن هذه المشاريع تمثل أكبر الاستثمارات في البنية التحتية في نصف الكرة الغربي، وتُعاني بالفعل من تأخيرات بسبب التكاليف المتجاوزة والتحديات الهندسية، وفي 2024، وافق الرئيس السابق جو بايدن على تمويل إضافي قدره 6.9 مليار دولار لنفق هدسون كجزء من قانون البنية التحتية الحزبي، لكن الإدارة الجديدة ترى في ذلك فرصة لإعادة النظر في الشروط.
ويشمل مشروع نفق هدسون بناء نفقين جديدين تحت نهر هدسون لربط نيويورك بنيوجيرسي، إضافة إلى إصلاح النفق القديم، بتكلفة إجمالية 16.1 مليار دولار، مع 11 مليار دولار تمويلا فيدراليا، الذي يُتوقع إكماله بحلول 2034.
In a dramatic move coinciding with the start of the federal government shutdown, the administration of President Donald Trump announced a freeze on $18 billion in funding that was allocated for vital infrastructure projects in New York City, justifying the action by ensuring that the funds would not be used based on "unconstitutional principles of diversity, equity, and inclusion."
The announcement came in a tweet on the platform "X" from Office of Management and Budget Director Russell Vought, who identified the affected projects as the Hudson Tunnel project and the Second Avenue Subway expansion.
Vought wrote in his tweet: "Approximately $18 billion in infrastructure projects in New York have been frozen to ensure that funding does not flow based on unconstitutional DEI principles, specifically, the Hudson Tunnel project and the Second Avenue Subway."
He added in a subsequent tweet that this action is part of a rapid administrative review by the Department of Transportation to verify that there are no "discriminatory practices" in small business contracts, amid delays in procedures due to the government shutdown that began yesterday over budget disputes.
This freeze comes in the context of a broad campaign by the Trump administration against unconstitutional diversity, equity, and inclusion programs, which are viewed by Republicans as "reverse discrimination" that violates civil rights laws.
Executive Orders to Eliminate Diversity Requirements in Federal Funding
In recent years, the administration has issued executive orders to eliminate diversity requirements in federal funding, justifying it as "waste of taxpayer money." According to reports from the Department of Transportation, the frozen funding includes "disadvantaged business" programs that allocate a percentage of contracts to minorities and women, which have become a primary target for the administration.
New York, which is run by Democrats and is home to party leaders like Senate Majority Leader Chuck Schumer and House Democratic Caucus Chair Hakeem Jeffries, has become a symbolic target for this action.
A report from Bloomberg estimates that these projects represent the largest infrastructure investments in the Western Hemisphere, already suffering from delays due to cost overruns and engineering challenges. In 2024, former President Joe Biden approved an additional $6.9 billion in funding for the Hudson Tunnel as part of the bipartisan infrastructure law, but the new administration sees this as an opportunity to reconsider the terms.
The Hudson Tunnel project includes the construction of two new tunnels under the Hudson River to connect New York and New Jersey, in addition to the rehabilitation of the old tunnel, with a total cost of $16.1 billion, of which $11 billion is federal funding, expected to be completed by 2034.