كشف المشرف على وكالة وزارة الداخلية للأحوال المدنية اللواء الدكتور صالح بن سعد المربع، لـ«عكاظ»، إطلاق عدد من الخدمات في الأحوال، في إطار مسيرتها نحو التحوّل الرقمي، لتنضم إلى مجموعة من الخدمات على منصة أبشر، وذلك خدمةً للمواطن والمقيم وتسهيل الحصول على الخدمات الرقمية. وقال: كل الخدمات التي تهم المواطن والمقيم سيجدونها على منصة أبشر وفي المتناول. وأضاف: «طموحنا المزيد من هذه الخدمات التكاملية لنصل إلى 100% من الخدمات المؤتمتة على منصة أبشر».
وأطلقت وكالة وزارة الداخلية للأحوال المدنية 4 خدمات إلكترونية متطوّرة في خطوة تقنية تهدف إلى تقليص وقت إنجاز المعاملات وتوفر على جميع المستفيدين عناء زيارة الأفرع أو متابعة الطلبات.
وتتضمن الخدمات الجديدة طلب تغيير الاسم الأول للمواطن، والذي كان يتطلب سابقاً إجراءات معقدة وزيارات متعددة لمكاتب الأحوال المدنية. فالخدمة الرقمية تختصر العملية من أيام طويلة إلى دقائق معدودة، ما يوفر على المواطنين عناء التنقل والانتظار في طوابير المراجعين. ومن الخدمات الجديدة توصيل شهادة الوفاة، وهي خدمة إنسانية تخفف الأعباء على العائلات في أوقاتها الصعبة، بدلاً من إجبار الأسر المكلومة على التنقل لاستلام الوثائق المطلوبة، إذ يمكنهم طلب توصيل الشهادة إلى عنوانهم مباشرة عبر المنصة الإلكترونية، ما يتيح لهم التركيز على الأمور الأكثر أهمية في تلك اللحظات الحرجة.
واكتملت منظومة الخدمات بإضافة خدمة إصدار شهادة الوفاة بدل مفقود أو تالف، إلى جانب خدمة تحديث شهادة الميلاد، والخدمتان تعالجان مشكلتين شائعتين يواجههما المواطنون، إذ يمكن الآن تجديد أو استبدال الوثائق المهمة دون حاجة للمراجعة.
وفي السياق ذاته، أكد نائب مساعد وزير الداخلية للشؤون التقنية المهندس ثامر الحربي أن إطلاق الخدمات سيوفر على جميع المستفيدين عناء زيارة الأفرع أو متابعة الطلبات التي سيتم توفيرها عبر القنوات الرقمية في منصة أبشر، ما يعكس حرص وزارة الداخلية على تطوير المنظومات التقنية لتقديم أفضل الحلول للمستفيدين.
يشار إلى أن منصة أبشر تضم حالياً أكثر من 28 مليون هوية رقمية موحدة، وتقدّم أكثر من 460 خدمة عبر منصاتها الثلاث المخصصة للأفراد والأعمال والجهات الحكومية.
The supervisor of the Ministry of Interior's Civil Affairs Agency, Major General Dr. Saleh bin Saad Al-Murabba, revealed to "Okaz" the launch of several services in civil affairs, as part of its journey towards digital transformation, joining a range of services on the Absher platform, in order to serve citizens and residents and facilitate access to digital services. He stated: All services that concern citizens and residents will be available on the Absher platform and are easily accessible. He added: "Our ambition is to provide more of these integrated services to reach 100% of automated services on the Absher platform."
The Ministry of Interior's Civil Affairs Agency has launched 4 advanced electronic services in a technical step aimed at reducing the time required to complete transactions and saving all beneficiaries the hassle of visiting branches or following up on requests.
The new services include the request to change a citizen's first name, which previously required complicated procedures and multiple visits to civil affairs offices. The digital service shortens the process from long days to just a few minutes, saving citizens the hassle of commuting and waiting in lines. Among the new services is the delivery of the death certificate, a humanitarian service that alleviates burdens on families during difficult times, instead of forcing grieving families to travel to collect the required documents; they can now request the certificate to be delivered directly to their address via the electronic platform, allowing them to focus on more important matters during those critical moments.
The service system is completed with the addition of the service to issue a death certificate as a replacement for a lost or damaged one, along with the service to update the birth certificate. These two services address common problems faced by citizens, as it is now possible to renew or replace important documents without the need for in-person visits.
In this context, the Deputy Assistant Minister of Interior for Technical Affairs, Engineer Thamer Al-Harbi, confirmed that the launch of these services will save all beneficiaries the hassle of visiting branches or following up on requests, which will be provided through digital channels on the Absher platform, reflecting the Ministry of Interior's commitment to developing technical systems to provide the best solutions for beneficiaries.
It is worth noting that the Absher platform currently includes more than 28 million unified digital identities and offers more than 460 services through its three platforms dedicated to individuals, businesses, and government entities.