في خطوة تعبّر عن الحزم في حماية العمل الوقفي وضمان نزاهة مصادر التمويل، شددت اللائحة التنظيمية لإنشاء الأوقاف أو تمويلها من خلال جمع التبرعات على ضرورة إغلاق أي ثغرات قد تُستغل للإضرار بسمعة القطاع غير الربحي أو استخدامه في أغراض مشبوهة.
وجاء في المادة الرابعة من اللائحة منع تراخيص جمع التبرعات لأي جهة أو شخص مدرج على قوائم الأمم المتحدة المعنية بمكافحة الإرهاب أو على القائمة الوطنية الموحدة (1373)، في تأكيد واضح على التزام المملكة بالمعايير الدولية في مكافحة تمويل الإرهاب وتجفيف منابعه.
ونصت المادة الرابعة من اللائحة: يُشترط في مقدم الطلب الآتي: ألا يكون قد سبق له صدور ترخيص بجمع تبرعات خلال مدة (6) أشهر بحد أدنى، ألا يكون له طلب آخر بجمع التبرعات قيد النظر لدى الهيئة، ألا يكون رئيس مجلس الإدارة، أو مجلس الأمناء، أو أحد أعضائهما، أو المسؤول التنفيذي الأول، أو كبار التنفيذيين، أو من يمارس السيطرة على الجهاز، محكوماً عليه بجريمة تخل بالأمانة والنزاهة والشرف، مدرجاً على قوائم الأمم المتحدة بما فيها القوائم المعنية بمكافحة الإرهاب، أو مدرجاً على القائمة الوطنية الموحدة (1373)، أو قد سبق عزله عن النظارة بحكم نهائي بسبب يتعلق بالنزاهة، أو الأمانة، أو عدم الأهلية، أو عدم الكفاية، إذا كان غرض الجمع هو تمويل وقف قائم، فيجب تقديم الطلب من الوقف المراد الجمع له.
وتؤكد اللائحة أن كل ترخيص بجمع التبرعات يجب أن يصدر من جهة مؤهلة وذات سجل قانوني نظيف، مع التزامها بمعايير الحوكمة والإفصاح المالي، في خطوة تهدف إلى حماية المال الوقفي، وتعزيز الثقة المجتمعية في المؤسسات الخيرية، وجعل النزاهة شرطًا أساسًا لأي عمل إنساني داخل المملكة.
ويعكس ذلك توجهًا إستراتيجيًا من الهيئة العامة للأوقاف نحو بناء بيئة مالية وقفية آمنة ترتكز على الشفافية والامتثال، وتضمن أن يبقى العمل الخيري في المملكة محكومًا بالرقابة الصارمة والحوكمة الفاعلة.
In a move that reflects determination to protect endowment work and ensure the integrity of funding sources, the regulatory framework for establishing or funding endowments through fundraising has emphasized the necessity of closing any loopholes that could be exploited to harm the reputation of the nonprofit sector or to use it for dubious purposes.
Article four of the regulation states that licenses for fundraising are prohibited for any entity or individual listed on the United Nations lists related to combating terrorism or on the unified national list (1373), clearly affirming the Kingdom's commitment to international standards in combating terrorism financing and drying up its sources.
Article four of the regulation stipulates the following conditions for the applicant: they must not have previously been issued a license for fundraising within a minimum period of six (6) months, they must not have another fundraising request under consideration by the authority, and neither the chairman of the board, nor the board of trustees, nor any of their members, nor the chief executive officer, nor senior executives, nor anyone exercising control over the organization, should have been convicted of a crime that undermines integrity, honesty, or honor, nor should they be listed on United Nations lists including those related to combating terrorism, or on the unified national list (1373), or have previously been dismissed from their position due to a final ruling related to integrity, honesty, incompetence, or inadequacy. If the purpose of the fundraising is to finance an existing endowment, the application must be submitted by the endowment for which the fundraising is intended.
The regulation confirms that every fundraising license must be issued by a qualified entity with a clean legal record, committed to governance and financial disclosure standards, in a step aimed at protecting endowment funds, enhancing community trust in charitable institutions, and making integrity a fundamental requirement for any humanitarian work within the Kingdom.
This reflects a strategic direction from the General Authority for Endowments towards building a secure endowment financial environment based on transparency and compliance, ensuring that charitable work in the Kingdom remains governed by strict oversight and effective governance.