لم يتوقف أثر الملتقى الوطني للتميز المدرسي «تميّز 2025» عند قاعات التكريم في الرياض، بل امتد إلى فضاء التواصل الاجتماعي الذي تحوّل خلال الأيام الماضية إلى لوحة وطنية نابضة بالفرح والفخر والروح التنافسية. فمنذ لحظة إعلان هيئة تقويم التعليم والتدريب نتائج المدارس المتميزة وتكريم 760 مدرسة حكومية وأهلية وعالمية، شهدت المنصات الرقمية – وفي مقدمتها «إكس» و«إنستغرام» و«تيك توك» – آلاف المشاركات والتفاعلات التي حملت وسوماً مثل (#من_التقويم_إلى_التميز) و(#التميز_المدرسي) و(#الملتقى_الوطني_للتميز_المدرسي).
فرح وطني بلغة المدارس
المشاهد اللافتة التي تداولها المجتمع أظهرت مشاعر الفخر في المدارس المكرمة، حيث ازدانت الفصول بالأعلام والشعارات الوطنية، واحتفى الطلاب والمعلمون بمدارسهم التي صعدت إلى قائمة التميز. الاحتفاء لم يكن احتفالاً شكليًّا بقدر ما كان تتويجًا لرحلة عمل طويلة في تحسين الأداء التعليمي، وهو ما جعل أولياء الأمور والمعلمين يتفاعلون بوصفهم شركاء في الإنجاز، لا مجرد متابعين له.
وانتشرت مقاطع مصوّرة لاحتفالات المدارس، وأخرى لطلاب يرفعون بطاقات مدارسهم، بينما عبّر مديرو المدارس والمعلمون عبر حساباتهم عن فخرهم بما وصفوه بأنه «تاريخ جديد للجودة التعليمية في المملكة».
الأهالي.. شركاء النجاح
من بين أكثر المشاهد تداولاً على المنصات، كانت مقاطع لأولياء أمور يعبّرون عن فخرهم بتصنيف مدارس أبنائهم ضمن المتميزة، مؤكدين أن هذا التقدير الوطني منحهم ثقة أكبر في المدرسة، ورسّخ قناعتهم بأهمية التقويم والجودة. الكثير من الأهالي وصفوا الملتقى بأنه نقطة تحول في إشراك أولياء الأمور في العملية التعليمية، بعد أن أطلقت الهيئة عبر تطبيق «مستقبلهم» تقارير الأداء المدرسي التي تمكّن ولي الأمر من متابعة مستوى المدرسة ونتائج أبنائه مقارنة بالمستوى الوطني، مما جعل العلاقة بين البيت والمدرسة أكثر تفاعلاً ووعيًا بالمسؤولية المشتركة.
تنافس إيجابي يحرك الميدان
التفاعل الشعبي لم يكن مجرد تعبير عن الفرح، بل تحوّل إلى منافسة مفتوحة بين المدارس، حيث شاركت إدارات تعليمية ومدارس في مختلف المناطق بصور وعبارات تهنئة، وأعلنت أخرى عزمها على الوصول إلى مستوى التميز في الدورة القادمة. هذا التفاعل أعاد تشكيل الوعي المجتمعي تجاه مفهوم التميز، فبدلاً عن اقتصاره على الجوائز، أصبح يُنظر إليه بوصفه حراكًا وطنيًّا لتحسين التعليم ورفع كفاءته. ويرى تربويون أن هذا الزخم المجتمعي يمثل أحد أهم مكاسب الملتقى؛ لأنه نقل التميز من قاعات المؤتمرات إلى الوعي الشعبي، وجعل جودة التعليم جزءًا من الحوار العام في المجتمع السعودي.
البعد الاقتصادي: استثمار في الإنسان بعائد مضاعف
خلف هذا الاحتفاء المجتمعي، يكمن بعد إستراتيجي عميق يترجم الفلسفة الاقتصادية لرؤية المملكة 2030، والتي تنظر إلى التعليم ليس كقطاع خدمي فحسب، بل كأصل استثماري منتج. هذا التوجه أكده وزير المالية، محمد الجدعان، في تصريحاته التي ربطت بشكل مباشر بين الإنفاق على التنمية البشرية والنمو الاقتصادي المستدام.
وأوضح الوزير الجدعان أن «كل ريال ينفق على رأس المال البشري والبنية التحتية يخلق عائدًا». هذا المبدأ يعيد تعريف الإنفاق على التعليم كاستثمار ذكي وليس مجرد تكلفة تشغيلية. والأهم من ذلك، أن هذا الاستثمار يقدم عوائد تفوق بكثير مجالات أخرى، إذ تشير الأبحاث إلى أن الاستثمار في رأس المال البشري يحقق عائدًا يصل إلى 9 أضعاف من قيمته على مدار جيل واحد. هذا العائد المضاعف لا يقتصر على زيادة دخل الفرد، بل يمتد ليشمل تعزيز الابتكار، ورفع الإنتاجية، وبناء اقتصاد معرفي قادر على المنافسة عالميًا.
هيئة تقويم التعليم والتدريب... من نشر النتائج إلى نشر الفخر
ما ميّز دورة هذا العام هو وضوح البيانات ودقتها، إذ أطلقت الهيئة بطاقات الأداء عبر منصة «تميّز» قبل الملتقى بفترة وجيزة، مما مكّن المدارس من الاطلاع على نتائجها والاستعداد للاحتفاء بها، وأتاح للمجتمع أن يعيش رحلة الشفافية التعليمية لحظة بلحظة. وفي المقابل، انعكست هذه الشفافية في وسائل الإعلام، حيث نقلت الصحف والمواقع الإخبارية مشاهد الملتقى بوصفها مؤشرًا على نضج المنظومة التعليمية السعودية، التي باتت تربط بين البيانات والتنافسية والمشاركة المجتمعية في آن واحد.
التعليم يحتفي والمجتمع يشارك
بهذا التفاعل الواسع، تحوّل ملتقى «تميّز» إلى حدث وطني سنوي يحتفي فيه المجتمع السعودي بنفسه، ويجد فيه الأهالي والمعلمون والطلاب معنى جديدًا للانتماء المدرسي. فالمدرسة اليوم لم تعد مجرد مبنى للتعلم، بل نقطة التقاء للمجتمع حول قيم الجودة والإنجاز، والملتقى بات منصّة لإبراز تلك القيم وتوسيع دوائر المشاركة فيها، بما يعزز الوعي بأن جودة التعليم مسؤولية وطنية مشتركة.
وبينما تتواصل ردود الأفعال في المنصات الرقمية، يبدو أن «تميّز 2025» لم يكرّم المدارس فحسب، بل أطلق ثقافة جديدة من الفخر الوطني بالتعليم السعودي، وجعل كل ولي أمر وكل طالب جزءًا من رحلة الوطن نحو التميز.
The impact of the National Forum for School Excellence "Excellence 2025" did not stop at the award halls in Riyadh; it extended to the realm of social media, which transformed over the past few days into a vibrant national tapestry of joy, pride, and competitive spirit. Since the moment the Education and Training Evaluation Commission announced the results of the distinguished schools and honored 760 public, private, and international schools, digital platforms – led by "X," "Instagram," and "TikTok" – witnessed thousands of posts and interactions that carried hashtags like (#From_Evaluation_to_Excellence), (#School_Excellence), and (#National_Forum_for_School_Excellence).
A National Joy in the Language of Schools
The striking scenes shared by the community showcased feelings of pride in the honored schools, where classrooms were adorned with flags and national slogans, and students and teachers celebrated their schools that made it to the list of excellence. The celebration was not just a formal event but a crowning of a long journey of work in improving educational performance, which made parents and teachers engage as partners in the achievement, not just mere observers of it.
Video clips of school celebrations spread, along with others showing students holding cards of their schools, while school principals and teachers expressed their pride through their accounts, describing it as "a new history for educational quality in the Kingdom."
Parents.. Partners in Success
Among the most shared scenes on the platforms were clips of parents expressing their pride in their children's schools being classified as distinguished, affirming that this national recognition gave them greater confidence in the school and reinforced their belief in the importance of evaluation and quality. Many parents described the forum as a turning point in involving parents in the educational process, after the commission launched performance reports through the "Their Future" app, enabling parents to monitor the school's level and their children's results compared to the national level, which made the relationship between home and school more interactive and aware of the shared responsibility.
Positive Competition Energizing the Field
The public interaction was not merely an expression of joy; it transformed into an open competition among schools, as educational administrations and schools in various regions shared congratulatory images and phrases, while others announced their intention to reach the level of excellence in the next cycle. This interaction reshaped community awareness regarding the concept of excellence; instead of being limited to awards, it is now viewed as a national movement to improve education and enhance its efficiency. Educators believe that this community momentum represents one of the most significant gains of the forum; it has moved excellence from conference halls to public awareness, making the quality of education a part of the public dialogue in Saudi society.
The Economic Dimension: Investing in People with Multiplying Returns
Behind this community celebration lies a profound strategic dimension that translates the economic philosophy of Saudi Vision 2030, which views education not just as a service sector but as a productive investment asset. This direction was affirmed by the Minister of Finance, Mohammed Al-Jadaan, in his statements that directly linked spending on human development to sustainable economic growth.
Minister Al-Jadaan clarified that "every riyal spent on human capital and infrastructure creates a return." This principle redefines spending on education as a smart investment rather than just an operational cost. More importantly, this investment yields returns that far exceed those in other fields, as research indicates that investing in human capital achieves a return of up to nine times its value over a generation. This multiplying return is not limited to increasing individual income but extends to enhancing innovation, boosting productivity, and building a knowledge-based economy capable of global competition.
The Education and Training Evaluation Commission... From Publishing Results to Spreading Pride
What distinguished this year's cycle was the clarity and accuracy of the data, as the commission launched performance cards via the "Excellence" platform shortly before the forum, enabling schools to view their results and prepare to celebrate them, allowing the community to experience the journey of educational transparency moment by moment. In turn, this transparency was reflected in the media, where newspapers and news websites conveyed scenes from the forum as indicators of the maturity of the Saudi educational system, which has begun to link data, competitiveness, and community participation simultaneously.
Education Celebrates and the Community Participates
With this wide interaction, the "Excellence" forum has transformed into an annual national event where the Saudi community celebrates itself, finding a new meaning of school belonging for parents, teachers, and students alike. Today, the school is no longer just a building for learning but a meeting point for the community around values of quality and achievement, and the forum has become a platform to highlight those values and expand the circles of participation in them, enhancing the awareness that the quality of education is a shared national responsibility.
As reactions continue on digital platforms, it seems that "Excellence 2025" has not only honored schools but has also launched a new culture of national pride in Saudi education, making every parent and every student a part of the nation's journey toward excellence.