أعلنت وزارة الحج والعمرة وصول عدد تنزيلات تطبيق (نسك) -المنصة الرقمية الرسمية لخدمة ضيوف الرحمن- إلى أكثر من 30 مليون مستخدم، متجاوزاً عدد التنزيلات في عام 2024 البالغة 12 مليون تنزيل، بنسبة نمو تتجاوز 150% خلال أقل من عام.
وأوضحت الوزارة أن «التطبيق يخدم ضيوف الرحمن من أكثر من 190 دولة حول العالم، ويُشكِّّل المستخدمون من خارج المملكة ما يزيد على 90% من إجمالي المستفيدين؛ مما يعكس البعد العالمي للتطبيق وأهميته في تسهيل رحلات الحج والعمرة والزيارة».
وأشارت إلى أن تطبيق (نسك) يقدم من خلال التكامل مع جميع الجهات العاملة في منظومة الحج والعمرة، ما يزيد على 100 خدمة رقمية للزوار، تمكنهم من خوض تجربة رقمية متكاملة تغطي مراحل الرحلة كافة، منذ التخطيط وحتى العودة، كحجز الروضة الشريفة، والعمرة، وقطار الحرمين، والخرائط، وتذاكر الطيران، والفنادق، والبرامج، والجولات الإثرائية، وغيرها.
الارتقاء بالتجربة
وبيَّنت أن التطبيق، أخيراً، شهد توسعاً في نوع الخدمات المقدمة التي تُعنى بالمستخدمين في حياتهم اليومية، ليشمل عدداً من الخدمات مثل: القرآن الكريم، والأذكار، والأدعية، ومواقيت الصلاة، والقبلة.
وأكدت الوزارة أن الفترة القادمة ستشهد إطلاق تحديث كبير للتطبيق؛ يستهدف الارتقاء بتجربة المستخدم عبر واجهة أكثر سلاسة وسهولة، وبما يتماشى مع أعلى المعايير العالمية في التقنية والتصميم؛ ليواصل مسيرته نحو أن يكون المنصة الإسلامية الرقمية الأولى عالمياً.
The Ministry of Hajj and Umrah announced that the number of downloads of the (Nusk) application - the official digital platform for serving the guests of الرحمن - has reached over 30 million users, surpassing the number of downloads in 2024, which was 12 million downloads, with a growth rate exceeding 150% in less than a year.
The ministry explained that "the application serves the guests of الرحمن from more than 190 countries around the world, and users from outside the Kingdom constitute more than 90% of the total beneficiaries; reflecting the global dimension of the application and its importance in facilitating Hajj, Umrah, and visitation journeys."
It pointed out that the (Nusk) application offers, through integration with all entities working in the Hajj and Umrah system, more than 100 digital services for visitors, enabling them to have a comprehensive digital experience that covers all stages of the journey, from planning to return, such as reserving the Noble Rawdah, Umrah, the Haramain train, maps, flight tickets, hotels, programs, enriching tours, and more.
Enhancing the Experience
It indicated that the application has recently expanded the types of services provided that concern users in their daily lives, to include a number of services such as: the Holy Quran, remembrances, supplications, prayer times, and the Qibla.
The ministry confirmed that the upcoming period will witness the launch of a major update for the application; aimed at enhancing the user experience through a smoother and easier interface, in line with the highest global standards in technology and design; to continue its journey towards becoming the world's leading Islamic digital platform.