أثار تطبيق برنامج «حضوري» جدلا واسعا في الأوساط التعليمية، بعد أن كشف عدد من المعلمين عن وجود تناقض واضح بين ما ورد في الدليل الإجرائي الأخير وبين آلية التطبيق الحالية للبرنامج.
فالدليل الإجرائي ينص بوضوح على أن دوام المعلم يبدأ قبل الحصة الأولى بربع ساعة وينتهي بخروج الطلاب، بما لا يتجاوز 7 ساعات يوميا. وهو نص صريح لم يطرأ عليه أي تعديل أو تحديث حتى الآن.
لكن الواقع الميداني، كما يرصده المعلمون، يؤكد أن برنامج «حضوري» يتجاهل هذا النص، فارضا على المعلمين التزاما ثابتا بالبقاء سبع ساعات كاملة، حتى في الأيام التي ينتهي فيها الجدول الدراسي مبكرا أو تقل فيها الحصص.
فجوة تنظيمية
هذا التناقض خلق فجوة واضحة بين النص والتطبيق، وأثار تساؤلات حول آلية توحيد المرجعيات الإدارية. فالمعلمون يرون أن النظام الإلكتروني تجاوز النظام الإجرائي، ما أوقعهم تحت ضغط التزامات إضافية لا سند لها من اللوائح الرسمية.
دعوات للتصحيح
يطالب العاملون في الميدان وزارة التعليم بحسم التناقض، وتحديث الإجراءات بما ينسجم مع النصوص الرسمية أو إعادة برمجة «حضوري» بما يتوافق مع الدليل. فغياب المراجعة - وفق آراء المختصين - قد يضاعف من الارتباك الإداري، ويؤثر على انضباط العملية التعليمية، بل ويهز ثقة المعلمين في عدالة الأنظمة.
The implementation of the "Hadhouri" program has sparked widespread controversy in educational circles, after several teachers revealed a clear contradiction between what was stated in the latest procedural guide and the current application mechanism of the program.
The procedural guide clearly states that a teacher's workday begins 15 minutes before the first class and ends with the students' departure, not exceeding 7 hours daily. This is a clear text that has not undergone any modification or update so far.
However, the field reality, as observed by teachers, confirms that the "Hadhouri" program ignores this text, imposing a fixed obligation on teachers to remain for a full seven hours, even on days when the school schedule ends early or when there are fewer classes.
Organizational Gap
This contradiction has created a clear gap between text and application, raising questions about the mechanism for unifying administrative references. Teachers believe that the electronic system has surpassed the procedural system, placing them under pressure from additional commitments that have no basis in official regulations.
Calls for Correction
Field workers are calling on the Ministry of Education to resolve the contradiction and update the procedures to align with the official texts or to reprogram "Hadhouri" to comply with the guide. The absence of review—according to specialists—could exacerbate administrative confusion, affect the discipline of the educational process, and even shake teachers' confidence in the fairness of the systems.