أنهت الإدارة العامة للتعليم بمنطقة المدينة المنورة استعداداتها لانطلاق العام الدراسي الجديد؛ إذ تستقبل 1,829 مدرسة للبنين والبنات بالمنطقة، اليوم، أكثر من 400 ألف طالب وطالبة.
ويشهد هذا العام ضمن خطة الاستعداد تشغيل 60 مدرسة حكومية، مما يساهم في توفير بيئة تعليمية مثالية لأكثر من 10,000 طالب وطالبة، تشمل جميع المراحل الدراسية. وتأتي المشاريع المشغلة ضمن مشروعات الشراكة بين القطاع العام والخاص في منطقة المدينة المنورة، التي أطلقتها الوزارة بهدف توفير بيئة تعليمية مثالية آمنة مجهزة بأحدث التقنيات والمرافق التعليمية، وتعزيز الشراكة بين القطاعين العام والخاص، مما يعزز كفاءة الإنفاق الحكومي ويوفر فرص استثمارية في القطاع التعليمي، وتحسين جودة التعليم في المنطقة من خلال توفير مبانٍ تعليمية مجهزة بأحدث التقنيات والمرافق التعليمية.
ووجه مدير عام التعليم بالمنطقة ناصر العبدالكريم، بتخصيص مكتب خاص لإنهاء إجراءات قبول الطلاب والطالبات، مع تفويض الإدارات ذات العلاقة بجميع الصلاحيات المتعلقة بالقبول.
وقال إن الإدارة التعليمية أعدت خطةً لاستقبال الطلبة ومتابعة انتظام حضورهم؛ وفق خطط الاستعداد والجاهزية، وتهيئة المباني، وإتمام أعمال الصيانة والنظافة، وتجهيز القاعات الدراسية، واكتمال تسليم المقررات الدراسية؛ لضمان سير العملية التعليمية على أكمل وجه.
وأكد العبدالكريم على المدارس تنفيذ الأعمال والمسؤوليات بدءاً من الساعة الأولى من اليوم الدراسي الأول، وتفعيل الأسبوع التمهيدي للمدارس الابتدائية، واستكمال الجدول المدرسي، وتحسين وتطوير مستوى الأداء التعليمي في المدارس؛ مشدداً على الاهتمام بمسألة الغياب والتأخير، واتخاذ الإجراءات النظامية..
وأوصى المعلمين بأهمية استحضار شرف رسالة المهنة؛ مبيناً أنها لا تكتمل إلا بدعم وتعزيز دور معلمي ومعلمات المدارس الذين يشكلون عماد العملية التعليمية.
ودعا مدير عام التعليم أولياء الأمور إلى الاهتمام بأبنائهم ومتابعتهم وحثهم على الحرص على التعليم؛ مؤكداً أن ذلك الدور يؤدي إلى تحسّن نتائج الطلاب والطالبات.
The General Administration of Education in the Medina region has completed its preparations for the start of the new academic year; today, 1,829 schools for boys and girls in the region will welcome more than 400,000 students.
This year, as part of the readiness plan, 60 government schools will be operational, contributing to providing an ideal educational environment for more than 10,000 students across all educational stages. These operational projects are part of the partnership initiatives between the public and private sectors in the Medina region, launched by the ministry to provide a safe and ideal educational environment equipped with the latest technologies and educational facilities, and to enhance the partnership between the public and private sectors, which improves the efficiency of government spending and provides investment opportunities in the educational sector, as well as improving the quality of education in the region by providing educational buildings equipped with the latest technologies and educational facilities.
The Director General of Education in the region, Nasser Al-Abdulkarim, has directed the allocation of a special office to finalize the acceptance procedures for students, delegating the relevant departments with all powers related to admissions.
He stated that the educational administration has prepared a plan to welcome students and monitor their attendance; in accordance with readiness and preparedness plans, preparing buildings, completing maintenance and cleaning work, equipping classrooms, and ensuring the delivery of educational materials; to guarantee the educational process runs smoothly.
Al-Abdulkarim emphasized that schools must implement their tasks and responsibilities starting from the first hour of the first school day, activate the orientation week for elementary schools, complete the school schedule, and improve and develop the level of educational performance in schools; stressing the importance of addressing absenteeism and tardiness, and taking the necessary procedural actions.
He urged teachers to recognize the honor of their professional message, indicating that it is only complete with the support and enhancement of the role of teachers who are the backbone of the educational process.
Al-Abdulkarim called on parents to pay attention to their children, follow up on them, and encourage them to value education; affirming that this role leads to improved results for students.