فيما تستعد الأوساط التربوية والتعليمية لبداية العام الدراسي الجديد، يعيش الكثير من الطلاب والطالبات حالة من التوتر والقلق الممزوج بالحماس. فالانتقال من أجواء الإجازة الطويلة إلى روتين المدرسة قد يترك أثراً نفسياً يحتاج إلى تفهّم ودعم من الأسرة والمدرسة على حدٍّ سواء ويرى استشاري الطب النفسي للأطفال والمراهقين الدكتور أحمد الألمعي عبر «عكاظ»
أن تهيئة الطفل نفسيّاً لمدة أسبوع قبل العودة إلى المدرسة تعني منحه الوقت والمساحة للتأقلم مع التغيير القادم، ويمكن للأهل البدء بجدول يومي يشبه أيام الدراسة مثل النوم المبكر، الاستيقاظ في وقت محدد، تنظيم ساعات استخدام الأجهزة الإلكترونية، فهذه الخطوات البسيطة تبعث الطمأنينة لدى الطفل وتشعره بأن العودة للمدرسة ليست مفاجئة، بل جزء طبيعي من حياته.
ومن أبرز المشكلات التي يواجهها الأطفال، خصوصاً في السنوات الأولى، ما يُعرف بـ«قلق الانفصال»؛ اذ يخشى الطفل الابتعاد عن والديه. ويظهر ذلك في نسبة من الصغار في مرحلة الحضانة والروضة، والتعامل معها بطريقه صحيحة مهم جداً حتى لا ينشأ عن ذلك مضاعفات. قد يظهر ذلك في صورة بكاء صباحي، رفض ارتداء الزي المدرسي، أو شكاوى جسدية مثل الصداع وآلام البطن، والحل يكمن في التدرج كاصطحاب الطفل في الأيام الأولى وتوديع قصير مليء بالحب والطمأنة وتشجيعه على بناء صداقات جديدة وتجنب حضور الأم أو المربية إلى داخل المدرسة فذلك غير مفيد. وعلينا أن لا ننسى أن كثيراً من الأمهات قليلات الخبرة قد يعانين أنفسهن من قلق الانفصال عن أطفالهن، وعليهن التنبّه لذلك والتعامل معه بطريقة صحيحة، فغالبية الأطفال يتغلبون على قلق الانفصال خلال أسبوعين تقريباً ويتعودون على حضور المدرسة، وفي حالات رفض المدرسة المستمر يجب البحث عن الأسباب العميقة، هل هي صعوبة تعليمية أم تنمر من زملاء أم قلق داخلي يحتاج إلى استشارة نفسية؟
يرى الدكتور أحمد الألمعي أن العلاقة بين الأسرة والمدرسة شراكة، وليست مسؤولية منفردة، وعلى الأهل أن يتواصلوا مع المعلمين لمعرفة سلوك أبنائهم داخل الصف، وأن يقدموا للمدرسة صورة عن حاجات الطفل النفسية والاجتماعية. بالمقابل، يجب أن تُظهر المدرسة مرونة في التعامل مع الطلاب الجدد أو المتوترين، وأن تقدم الدعم النفسي والتربوي لهم.
كما يحتاج الطلاب إلى تعلم مهارات التكيف لمواجهة المواقف الصعبة كتشجيعهم على التعبير عن مشاعرهم بالكلمات، وتعليمهم أساليب الاسترخاء البسيطة وتحفيزهم على وضع أهداف صغيرة يومية تعزّز من ثقتهم بأنفسهم كل هذه الممارسات تساعد الطفل على تخطي القلق والاندماج بشكل صحي في بيئة المدرسة.
ينصح الألمعي بإجراء حوار مفتوح مع الأبناء عن مشاعرهم تجاه العودة للمدرسة، وزيارة المدرسة قبل بدايتها للتعرف على المكان والمعلمين، وتجهيز المستلزمات المدرسية مع الطفل لتعزيز شعوره بالمسؤولية، ومدح وتشجيع أي سلوك إيجابي يبديه الطفل في أيامه الأولى، وتجنب التهديد أو المقارنة مع الآخرين، والتركيز على التقدّم الشخصي وبناء علاقة تعاونية مع المدرسة لمصلحة الطفل حتى لا يلجأ الطرفان للوم الآخر ويكون الطفل هو الضحية، وعلى الأمهات ممن يعانين من اضطرابات قلق عمل استشارة نفسية مع مختص قد تشمل نوعاً من العلاج يسمى «العلاج السلوكي المعرفي»؛ لكي لا ينعكس ذلك على قدرة أطفالهن على التأقلم مع بداية الدراسة وحتى لا يسبب ذلك مشكلات أسرية.
-----
النوم الصحي وعدم إرباك الساعة البيولوجية
استشاري طب الأسرة والمجتمع الدكتور محمد بكر صالح يضع حزمة من المعالجات منها التهيئة النفسية، بمعنى الاستعداد النفسي لمرحلة جديدة من التحصيل الدراسي والعلمي، وأن يترجم حماسهم لتلقي العلم بالرغبة والشغف والعودة القوية والعزيمة والمثابرة والاجتهاد، فكل هذه العوامل تقود للتفوق والنجاح وتنظيم الوقت، بمعنى أن لا يهدر الوقت بعد العودة من المدرسة في أمور غير مفيدة، مثلاً إضاعته الوقت في الأجهزة الإلكترونية، فالجمع بين العلم والترفيه مطلوب لتحقيق النجاح ومراجعة الدروس أولاً بأول، مع العودة لنظام الفصلين هناك متسع من الوقت للتنظيم وعدم تكدس الدروس.
ومن المعالجات أيضاً الحرص على النوم الصحي أي النوم والاستيقاظ المبكرين وتجنب السهر، وينطبق ذلك حتى في أيام الإجازات الأسبوعية لعدم إرباك الساعة البيولوجية والحرص على تناول الفطور الصباحي قبل التوجه للمدرسة كونها أول وجبة يتناولها الفرد بعد ساعات متواصلة من الراحة، على أن يكون الفطور صحيّاً وبعيداً عن الوجبات الجاهزة التي لا تفيد الجسم وتناول الماء بشكل جيد حتى في حال عدم الشعور بالعطش لتفادي متاعب ارتفاع درجات الحرارة، خصوصا المناطق التي تسجل هذه الأيام درجات عالية من الحرارة. وأخيراً الحد من استخدام الأجهزة الإلكترونية وتسخير الوقت في الأمور المفيدة، إذ يترتب على الجلوس ساعات طويلة أمام الأجهزة العديد من المشكلات الصحية.
عبر «عكاظ».. اختصاصيان يُقدّمان للطلاب وصفة لكسر قلق المدارس
24 أغسطس 2025 - 14:41
|
آخر تحديث 24 أغسطس 2025 - 14:41
تابع قناة عكاظ على الواتساب
محمد الوسمي (مهد الذهب) alwasmi_mh@
As educational circles prepare for the start of the new school year, many students experience a mix of anxiety and excitement. The transition from the long vacation to the school routine can leave a psychological impact that requires understanding and support from both family and school. Pediatric psychiatrist Dr. Ahmed Al-Almai sees through "Okaz" that preparing the child psychologically for a week before returning to school means giving them the time and space to adapt to the upcoming change. Parents can start with a daily schedule that resembles school days, such as going to bed early, waking up at a specific time, and organizing screen time. These simple steps provide reassurance to the child and make them feel that returning to school is not a surprise, but a natural part of their life.
One of the main issues children face, especially in the early years, is what is known as "separation anxiety"; the child fears being away from their parents. This is evident in a percentage of young children in nursery and kindergarten, and dealing with it correctly is very important to avoid complications. This may manifest as morning crying, refusal to wear the school uniform, or physical complaints such as headaches and stomachaches. The solution lies in gradually accompanying the child in the first days, with a short farewell filled with love and reassurance, encouraging them to build new friendships, and avoiding the presence of the mother or caregiver inside the school, as this is not helpful. We must not forget that many inexperienced mothers may also suffer from separation anxiety from their children, and they should be aware of this and deal with it correctly. The majority of children overcome separation anxiety within about two weeks and get used to attending school. In cases of persistent school refusal, it is essential to explore deeper reasons: is it an educational difficulty, bullying from peers, or internal anxiety that requires psychological consultation?
Dr. Ahmed Al-Almai believes that the relationship between family and school is a partnership, not a solitary responsibility. Parents should communicate with teachers to understand their children's behavior in class and provide the school with insights into the child's psychological and social needs. In turn, the school should demonstrate flexibility in dealing with new or anxious students and provide them with psychological and educational support.
Students also need to learn coping skills to face difficult situations, such as encouraging them to express their feelings in words, teaching them simple relaxation techniques, and motivating them to set small daily goals that enhance their self-confidence. All these practices help the child overcome anxiety and integrate healthily into the school environment.
Al-Almai advises conducting an open dialogue with children about their feelings regarding returning to school, visiting the school before it starts to familiarize them with the place and teachers, preparing school supplies with the child to enhance their sense of responsibility, praising and encouraging any positive behavior exhibited by the child in their early days, avoiding threats or comparisons with others, and focusing on personal progress. Building a cooperative relationship with the school is in the child's best interest to prevent both parties from blaming each other and making the child the victim. Mothers who suffer from anxiety disorders should seek psychological consultation with a specialist, which may include a type of therapy called "cognitive behavioral therapy," so that this does not affect their children's ability to adapt to the start of school and does not cause family problems.
-----
Healthy Sleep and Avoiding Disruption of the Biological Clock
Family and community medicine consultant Dr. Mohammed Bakr Saleh offers a set of treatments, including psychological preparation, meaning mental readiness for a new phase of academic achievement. This translates their enthusiasm for learning into desire, passion, strong return, determination, perseverance, and diligence. All these factors lead to excellence and success and to organizing time, meaning not wasting time after returning from school on unproductive matters, such as spending time on electronic devices. Balancing education and entertainment is necessary for achieving success and reviewing lessons continuously. With the return to a two-semester system, there is ample time for organization and avoiding lesson overload.
Another treatment is ensuring healthy sleep, meaning going to bed and waking up early and avoiding staying up late. This applies even on weekends to avoid disrupting the biological clock and ensuring a healthy breakfast before heading to school, as it is the first meal consumed after hours of continuous rest. The breakfast should be healthy and free from ready-made meals that do not benefit the body, and drinking water adequately even when not feeling thirsty to avoid problems related to high temperatures, especially in areas experiencing high temperatures these days. Finally, limiting the use of electronic devices and dedicating time to beneficial activities is essential, as sitting for long hours in front of devices leads to many health issues.
One of the main issues children face, especially in the early years, is what is known as "separation anxiety"; the child fears being away from their parents. This is evident in a percentage of young children in nursery and kindergarten, and dealing with it correctly is very important to avoid complications. This may manifest as morning crying, refusal to wear the school uniform, or physical complaints such as headaches and stomachaches. The solution lies in gradually accompanying the child in the first days, with a short farewell filled with love and reassurance, encouraging them to build new friendships, and avoiding the presence of the mother or caregiver inside the school, as this is not helpful. We must not forget that many inexperienced mothers may also suffer from separation anxiety from their children, and they should be aware of this and deal with it correctly. The majority of children overcome separation anxiety within about two weeks and get used to attending school. In cases of persistent school refusal, it is essential to explore deeper reasons: is it an educational difficulty, bullying from peers, or internal anxiety that requires psychological consultation?
Dr. Ahmed Al-Almai believes that the relationship between family and school is a partnership, not a solitary responsibility. Parents should communicate with teachers to understand their children's behavior in class and provide the school with insights into the child's psychological and social needs. In turn, the school should demonstrate flexibility in dealing with new or anxious students and provide them with psychological and educational support.
Students also need to learn coping skills to face difficult situations, such as encouraging them to express their feelings in words, teaching them simple relaxation techniques, and motivating them to set small daily goals that enhance their self-confidence. All these practices help the child overcome anxiety and integrate healthily into the school environment.
Al-Almai advises conducting an open dialogue with children about their feelings regarding returning to school, visiting the school before it starts to familiarize them with the place and teachers, preparing school supplies with the child to enhance their sense of responsibility, praising and encouraging any positive behavior exhibited by the child in their early days, avoiding threats or comparisons with others, and focusing on personal progress. Building a cooperative relationship with the school is in the child's best interest to prevent both parties from blaming each other and making the child the victim. Mothers who suffer from anxiety disorders should seek psychological consultation with a specialist, which may include a type of therapy called "cognitive behavioral therapy," so that this does not affect their children's ability to adapt to the start of school and does not cause family problems.
-----
Healthy Sleep and Avoiding Disruption of the Biological Clock
Family and community medicine consultant Dr. Mohammed Bakr Saleh offers a set of treatments, including psychological preparation, meaning mental readiness for a new phase of academic achievement. This translates their enthusiasm for learning into desire, passion, strong return, determination, perseverance, and diligence. All these factors lead to excellence and success and to organizing time, meaning not wasting time after returning from school on unproductive matters, such as spending time on electronic devices. Balancing education and entertainment is necessary for achieving success and reviewing lessons continuously. With the return to a two-semester system, there is ample time for organization and avoiding lesson overload.
Another treatment is ensuring healthy sleep, meaning going to bed and waking up early and avoiding staying up late. This applies even on weekends to avoid disrupting the biological clock and ensuring a healthy breakfast before heading to school, as it is the first meal consumed after hours of continuous rest. The breakfast should be healthy and free from ready-made meals that do not benefit the body, and drinking water adequately even when not feeling thirsty to avoid problems related to high temperatures, especially in areas experiencing high temperatures these days. Finally, limiting the use of electronic devices and dedicating time to beneficial activities is essential, as sitting for long hours in front of devices leads to many health issues.