في خطوة تهدف لرفع الشفافية والوضوح في مستوى الخدمات المقدمة من المتاجر الإلكترونية وحفظ حقوق المستهلكين، أعلنت وزارة التجارة نتائج تقييم المتاجر، وشمل التقييم أبرز 100 متجر إلكتروني في المرحلة الأولى.
وتضمن التقييم 10 معايير أساسية تعنى بالمتطلبات العامة للتجارة الإلكترونية، وهي: توثيق المتجر الإلكتروني في منصة المركز السعودي للأعمال، توفر سياسة للاستبدال والاسترجاع واسترداد الأموال على المتجر، توفر سياسة حقوق وواجبات المستهلك للشحن والتوصيل على المتجر، توفر سياسة للتعامل مع شكاوى ومقترحات العملاء على المتجر.
وتستهدف التجار منح المستهلكين حرية اتخاذ القرار بعد الاطلاع على المتطلبات التي تشمل توفير سياسة لحماية بيانات المستهلك والخصوصية على المتجر، وتوثيق رابط المتجر الإلكتروني في السجل التجاري، وإبراز الرقم الضريبي، وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسية للمتجر، وإبراز رقم السجل التجاري، وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسية للمتجر.
وشملت المعايير توفر أيقونة «تواصل معنا» في مكان واضح في المتجر الإلكتروني، ووجود موقع إلكتروني آمن بجودة عالية من حيث سرعة الموقع، سهولة الاستخدام، رابط https يتوفر لدية حماية الأمن السيبراني، كما وضعت التجارة رابطاً إلكترونياً للاطلاع على نتائج التقييم.
«التجارة» للمستهلكين: نكشف بالأرقام تقييم المتاجر.. وعليكم القرار!
19 أغسطس 2025 - 16:28
|
آخر تحديث 19 أغسطس 2025 - 16:28
تابع قناة عكاظ على الواتساب
عبدالله القرني (الرياض) abs912@
In a step aimed at increasing transparency and clarity in the level of services provided by e-commerce stores and protecting consumer rights, the Ministry of Commerce announced the results of the store evaluation, which included the top 100 e-commerce stores in the first phase.
The evaluation included 10 key criteria related to the general requirements for e-commerce, which are: documentation of the e-commerce store on the Saudi Business Center platform, availability of a return and refund policy on the store, availability of a consumer rights and obligations policy for shipping and delivery on the store, and availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store.
The aim is to give consumers the freedom to make decisions after reviewing the requirements, which include providing a policy for protecting consumer data and privacy on the store, documenting the e-commerce store link in the commercial registry, highlighting the tax number, and all necessary licenses on the store's homepage, as well as highlighting the commercial registry number and all necessary licenses on the store's homepage.
The criteria also included the availability of a "Contact Us" icon in a visible location on the e-commerce store, and the existence of a secure website with high quality in terms of site speed, ease of use, and the availability of an https link that provides cybersecurity protection. The Ministry of Commerce has also provided an electronic link to view the evaluation results.
The evaluation included 10 key criteria related to the general requirements for e-commerce, which are: documentation of the e-commerce store on the Saudi Business Center platform, availability of a return and refund policy on the store, availability of a consumer rights and obligations policy for shipping and delivery on the store, and availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store.
The aim is to give consumers the freedom to make decisions after reviewing the requirements, which include providing a policy for protecting consumer data and privacy on the store, documenting the e-commerce store link in the commercial registry, highlighting the tax number, and all necessary licenses on the store's homepage, as well as highlighting the commercial registry number and all necessary licenses on the store's homepage.
The criteria also included the availability of a "Contact Us" icon in a visible location on the e-commerce store, and the existence of a secure website with high quality in terms of site speed, ease of use, and the availability of an https link that provides cybersecurity protection. The Ministry of Commerce has also provided an electronic link to view the evaluation results.