أطلقت الهيئة العامة للترفيه مشروع ضوابط تنظيم وترخيص وتشغيل المدن الترفيهية، متضمناً معايير أمنية وتشغيلية غير مسبوقة، أبرزها إلزام المشغلين بتعيين حارس أمن لكل 100 زائر، وتوزيع الحراسة على جميع المداخل والمخارج والمواقف، مع توفير نقاط تفتيش منفصلة للرجال والنساء، بهدف تعزيز مستويات السلامة وحماية الزوار.
المشروع، المطروح حالياً عبر منصة «استطلاع» شمل 29 مادة تنظيمية تغطي عناصر التشغيل كافة، بدءاً من اشتراطات الترخيص والموقع، مروراً بخدمات الزوار وإدارة الحشود، وصولاً إلى معايير حماية المستهلك. ويستهدف المشروع رفع جودة التجربة الترفيهية، وضمان بيئة تشغيلية آمنة، وتحفيز الاستثمار وفق ضوابط ومعايير واضحة.
وألزمت الضوابط جميع المشغلين بالالتزام بالأنظمة واللوائح الحكومية، وتطبيق متطلبات التوطين، ومنع تشغيل الأطفال، وعدم تقديم أي خدمات باسم الهيئة دون تصريح. كما اشترطت أن لا تقل مساحة المدينة الترفيهية عن 2000 متر مربع، والحصول على جميع الموافقات التخطيطية والمخططات المعتمدة، مع إبراز الترخيص في موقع النشاط.
وشددت التعليمات على الالتزام بدليل التشغيل وتعليمات السلامة، وتوفير شهادات المطابقة والفحص الدوري للألعاب، ووضع إرشادات السلامة في مواقع واضحة، إضافة إلى تزويد الهيئة بعقود الموردين، وضبط الأنشطة التفاعلية والعروض بما يتوافق مع المحتوى المصرح به، مع حظر أي فعاليات تسبب الفوضى أو تخل بسلامة الزوار.
وتضمنت الضوابط تحديد منظم حشود لكل 250 زائراً، وتطبيق آليات إحصاء دقيقة باستخدام البوابات الرقمية أو تقنيات الذكاء الاصطناعي، ومنع تجاوز الطاقة الاستيعابية. كما ألزمت بانتشار الحراسة في نقاط الدخول والخروج والمواقف كافة، وتوفير مسارات تفتيش منفصلة للرجال والنساء، بما يضمن أعلى مستويات الانضباط الأمني.
وأكدت الضوابط على حق المستهلك في استرداد قيمة التذاكر خلال 14 يوماً في حال الإلغاء أو الإخلال بحقوقه، وإصدار رقم شكوى ومتابعة معالجتها خلال 5 أيام عمل، مع عرض الأسعار والشروط باللغتين العربية والإنجليزية، وتوفير مراكز استعلامات، ولوحات إرشادية، وآليات لقياس رضا الزوار وتحسين الخدمات.
The General Entertainment Authority has launched a project for the regulations governing the organization, licensing, and operation of amusement parks, which includes unprecedented security and operational standards. Among the most notable requirements is mandating operators to appoint a security guard for every 100 visitors, distributing security across all entrances, exits, and parking areas, and providing separate checkpoints for men and women, aimed at enhancing safety levels and protecting visitors.
The project, currently presented through the "Survey" platform, includes 29 regulatory articles covering all operational elements, starting from licensing and site requirements, through visitor services and crowd management, to consumer protection standards. The project aims to elevate the quality of the entertainment experience, ensure a safe operational environment, and stimulate investment according to clear regulations and standards.
The regulations require all operators to comply with government systems and regulations, implement localization requirements, prohibit child labor, and not provide any services in the name of the authority without permission. It also stipulates that the amusement park must not be less than 2000 square meters in area and obtain all planning approvals and approved plans, while prominently displaying the license at the activity site.
The instructions emphasized adherence to the operational guide and safety instructions, providing compliance certificates and periodic inspections for the games, placing safety guidelines in clear locations, in addition to supplying the authority with supplier contracts, and regulating interactive activities and shows in accordance with the authorized content, while prohibiting any events that cause chaos or compromise visitor safety.
The regulations included appointing a crowd organizer for every 250 visitors, applying precise counting mechanisms using digital gates or artificial intelligence technologies, and preventing exceeding the capacity limits. They also mandated the presence of security at all entry and exit points and parking areas, and providing separate inspection paths for men and women, ensuring the highest levels of security discipline.
The regulations affirmed the consumer's right to refund ticket prices within 14 days in the event of cancellation or violation of their rights, issuing a complaint number and following up on its resolution within 5 working days, displaying prices and conditions in both Arabic and English, and providing information centers, guiding signs, and mechanisms to measure visitor satisfaction and improve services.