أعلن المركز الوطني للمناهج بالشراكة مع وزارة التعليم، ووزارة الاتصالات وتقنية المعلومات، والهيئة السعودية للبيانات والذكاء الاصطناعي (سدايا)، عن منهج للذكاء الاصطناعي سيُطبق في جميع مراحل التعليم العام بدءًا من العام الدراسي 2025 – 2026.
وينسجم هذا التوجه مع مستهدفات برنامج بناء تنمية القدرات البشرية أحد برامج رؤية المملكة 2030، نحو بناء تعليم شامل يرسّخ القيم، ويُعزز من تنافسية المملكة عالميًا وريادتها في مجال الذكاء الاصطناعي من خلال تمكين الطلاب والطالبات من اكتساب مهارات نوعية تؤهلهم للتفاعل مع العصر الرقمي، والإسهام في إنتاج حلول مبتكرة منذ المراحل الدراسية المبكرة في التعليم العام، والتعليم الجامعي والتدريب التقني والمهني، ووصولاً إلى التدريب والتعلّم مدى الحياة.
ويشمل المنهج الجديد وحدات دراسية متخصصة في الذكاء الاصطناعي، تُراعي خصائص المراحل العمرية، وتُقدم بأساليب تفاعلية وتطبيقية، كما تتضمن الخطط آليات ربط معرفي بين المراحل؛ لضمان تراكم المهارات وبنائها تدريجيًا، على أن تُدرج نتائج التعلّم ضمن منظومة التقييم الشامل لأداء الطلاب وتحصيلهم.
وتتزامن هذه الخطوة مع إطلاق «سدايا» أخيرًا بالتعاون مع المركز الوطني للمناهج ووزارة التعليم، مقررًا تعليميًا بعنوان «المدخل إلى الذكاء الاصطناعي» لطلاب الصف الثالث الثانوي المسار العام، خلال أعمال مؤتمر مبادرة القدرات البشرية الذي أقيم في أبريل 2025، مرحلةً أولى لاستحداث هذه المناهج، وبما يمثل خطوة تأسيسية وانطلاقة نوعية نحو إدراج مفاهيم الذكاء الاصطناعي في المناهج الدراسية، لبناء جيل واعٍ ومتمكن في هذا المجال التقني المتقدم.
The National Center for Curriculum announced in partnership with the Ministry of Education, the Ministry of Communications and Information Technology, and the Saudi Data and Artificial Intelligence Authority (SDAIA), a curriculum for artificial intelligence that will be implemented in all stages of general education starting from the academic year 2025 – 2026.
This direction aligns with the objectives of the Human Capacity Building Program, one of the programs of Saudi Vision 2030, aimed at establishing an inclusive education that reinforces values and enhances the Kingdom's global competitiveness and leadership in the field of artificial intelligence by enabling students to acquire quality skills that prepare them to interact with the digital age and contribute to producing innovative solutions from early stages in general education, higher education, and technical and vocational training, extending to lifelong training and learning.
The new curriculum includes specialized study units in artificial intelligence, taking into account the characteristics of age stages, and is presented through interactive and practical methods. The plans also include mechanisms for cognitive linking between stages to ensure the accumulation and gradual building of skills, with learning outcomes to be included in the comprehensive assessment system of students' performance and achievement.
This step coincides with the recent launch by SDAIA, in collaboration with the National Center for Curriculum and the Ministry of Education, of an educational course titled "Introduction to Artificial Intelligence" for third-year secondary school students in the general track, during the Human Capacity Initiative Conference held in April 2025, marking the first phase of the introduction of these curricula, representing a foundational step and a qualitative leap towards integrating artificial intelligence concepts into school curricula, to build a generation that is aware and capable in this advanced technical field.