حدّدت وزارة التعليم إجراءات وآلية نقل المعلمين والمعلمات داخل القطاعات التعليمية في إدارات التعليم بمناطق ومحافظات المملكة للعام الدراسي الجديد 1447هـ.
وبينت الوزارة في دليل تخطيط شاغلي الوظائف التعليمية في إدارات التعليم أنه يتم نقل شاغلي الوظائف التعليمية (من المعلمين والمعلمات والعاملين في التشكيلات الإشرافية والمدرسية) من خلال إدارة الموارد البشرية قبل بداية العام الدراسي وأثناء العام والموازنة وفقاً لمفاضلة النظام الإلكتروني المعتمد وفق الضوابط التالية:
1- تضع إدارة الموارد البشرية خطة لإجراءات النقل والموازنة ورفع نسبة التخصصية وتحديد مدارس الوفر وآليات تسديد الاحتياج التعليمي وتنفيذها بالتنسيق مع الجهات ذات العلاقة على أن يتم مراعاة عدم تأثر العملية التعليمية خلال العام الدراسي.
2- يتم تحديد الوفر من شاغلي الوظائف التعليمية، حسب الصلاحية الممنوحة لمديري المدارس، وفي حال عدم التنفيذ خلال المدة المحددة تقوم الموارد البشرية بتحديد الوفر وفق المصلحة التعليمية، وذلك باختيار المعلم الأعلى مفاضلة في حال وجود رغبة للنقل لمدرسة الاحتياج، ويتم اختيار الأقل مفاضلة في حال عدم وجود رغبة للنقل لمدرسة الاحتياج.
3- يتم النقل أثناء العام الدراسي للموازنة بين أنصبة المعلمين في جميع مدارس القطاع التعليمي أو لاستكمال تسديد العجز وبما لا يؤثر على سير العملية التعليمية مع مراعاة النقل للمدرسة الأقرب فالأقرب وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان في جميع المراحل.
4- يتم إتاحة التقديم للنقل الداخلي على الاحتياج التعليمي فقط على مستوى شريحة أو مدرسة داخل كل قطاع تعليمي من خلال النظام الإلكتروني المعتمد بحيث لا يزيد عدد المنقولين عن 15% من إجمالي شاغلي الوظائف التعليمية في القطاع التعليمي، ويتم الرفع لوكالة الوزارة للموارد البشرية في حال احتياج إدارة التعليم.
5- نقل من تكرر تكليفه أكثر من فصل دراسي لسد الاحتياج التعليمي إلى المدرسة المكلف إليها.
6- نقل معلمي المدارس التي تم إغلاقها أو ضمها أو فصول الإسناد المحدثة وفق الاحتياج التعليمي مع مراعاة النقل للمدرسة الأقرب فالأقرب وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان التعليمي.
7- توجيه المعلم المنهى تكليفه والعائد من التكليف في التشكيلات الإشرافية والمدرسية والتفرغ للدراسة، والإجازات بجميع أنواعها، والإيفاد للتدريس والدراسة والابتعاث، وبرامج التطوير النوعي.. الخ) أثناء العام الدراسي حسب الاحتياج التعليمي.
8- يكون التسديد بدءاً من المرحلة الثانوية ثم المرحلة المتوسطة ثم المرحلة الابتدائية.
9- يكون التسديد وفقاً لنوع ومرحلة المؤهل والتخصص للمدرسة الموجه لها.
١0- نقل الوفر من المتخصصين في تدريس مواد الرياضيات، اللغة العربية، العلوم، اللغة الإنجليزية) إلى المرحلة الابتدائية. وفقًا للاحتياج والموازنة الأقرب فالأقرب لرفع نسبة التخصصية.
11- نقل المتخصصات في رياض أطفال (معلمات - تشكيلات مدرسية من مراحل التعليم العام (ابتدائي - متوسط - ثانوي) إلى مدارس مرحلة رياض الأطفال مع مراعاة النقل للمدرسة الأقرب فالأقرب وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان التعليمي.
12- نقل المتخصصات في التعليم العام (معلمات - تشكيلات مدرسية من مرحلة رياض الأطفال إلى المراحل الدراسية الأخرى مع مراعاة النقل للمدرسة الأقرب فالأقرب وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان التعليمي.
13- تكون آلية تحديد نقل المعلمين من مدرسة لمدرسة أخرى داخل القطاع للحالات الآتية:
أ- نقل وفر المعلمين داخل القطاع حسب الاحتياج التعليمي مع مراعاة النقل للمدرسة الأقرب فالأقرب، وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان التعليمي.
ب - الموازنة بين أنصبة المعلمين في جميع المدارس ونقلهم إلى المدرسة الأقرب فالأقرب داخل القطاع التعليمي وذلك للمصلحة التعليمية لاستقرار الميدان التعليمي.
14- عند إجراء النقل للموازنة يُراعى الآتي:
أ- أن يكون المعلم في مدرسته الأساسية زائداً وفق رتبته التعليمية بعد استكمال أنصبة زملائه.
ب - أن تزيد متوسط أنصبة المعلمين في المدرسة المراد النقل لها عن 75% من أنصبتهم التدريسية وفق رتبهم التعليمية.
15- يكون توزيع شاغلي الوظائف التعليمية المنقولين أو المعينين الجدد وفقاً للاحتياج والموازنة من خلال الأنظمة الإلكترونية المعتمدة.
16- تتم إجراءات الموازنة والنقل داخل القطاع.
17- نقل معلمي ذوي الإعاقة الذين لم يسند لهم نصاب تدريسي في فصول ذوي الإعاقة لتدريس فصول ضمن التعليم العام ويعاملون من حيث الأنصبة التدريسية حسب رتبهم ويسد الاحتياج في المرحلة الابتدائية.
18- نقل معلمي ذوي الإعاقة من حملة الدبلوم بعد البكالوريوس ولم يسند لهم نصاب تدريسي في فصول ذوي الإعاقة لتدريس فصول ضمن التعليم العام ويعاملون من حيث الأنصبة التدريسية حسب رتبهم ويسد الاحتياج بتخصص البكالوريوس حسب مرحلة مؤهله.
19- نقل معلمي الموهوبين تخصص موهبة وابتكار لسد الاحتياج في برامج الموهوبين من المدارس الأخرى، ومن ثم سد الاحتياج التعليمي في التخصصات الأخرى مع مراعاة التخصص والمؤهل في المرحلتين المتوسطة والثانوية.
20- يتاح للمنقولين التقدم بطلب نقل جديد بعد مضي ثلاث سنوات، ويجوز لصاحب الصلاحية الاستثناء من ذلك عند الحاجة.
21- تنفيذ النقل الداخلي لجميع شاغلي الوظائف التعليمية المكلفين بالتشكيلات المدرسية والإشرافية بالتنسيق مع الجهات ذات العلاقة من خلال النظام الإلكتروني المعتمد وفق المعيارية المعتمدة واحتياج قطاعهم التعليمي.
22- يتم التنفيذ من خلال إدارة الموارد البشرية بإدارة التعليم، ورفع تقرير بكافة الإجراءات المنفذة لوكالة الوزارة للموارد البشرية.
The Ministry of Education has defined the procedures and mechanism for transferring teachers within educational sectors in the education administrations across the regions and governorates of the Kingdom for the new academic year 1447 AH.
The ministry clarified in the guide for planning educational job holders in education administrations that the transfer of educational job holders (including teachers, staff in supervisory and school formations) is carried out through the Human Resources Department before the start of the academic year and during the year and budgeting according to the preference of the approved electronic system based on the following criteria:
1- The Human Resources Department develops a plan for transfer procedures and budgeting, raising the percentage of specialization, identifying schools with surplus, and mechanisms for meeting educational needs, implementing it in coordination with relevant parties, ensuring that the educational process is not affected during the academic year.
2- The surplus of educational job holders is determined according to the authority granted to school principals. If not implemented within the specified period, Human Resources will determine the surplus based on educational interests, selecting the teacher with the highest preference if there is a desire to transfer to the school with the need, and selecting the one with the least preference if there is no desire to transfer to the school with the need.
3- Transfers during the academic year are made to balance teachers' workloads in all schools within the educational sector or to complete filling shortages, ensuring that it does not affect the educational process, taking into account transfers to the nearest school for educational stability across all stages.
4- Applications for internal transfers are only allowed for educational needs at the level of a segment or school within each educational sector through the approved electronic system, provided that the number of transferred individuals does not exceed 15% of the total educational job holders in the educational sector. A report is submitted to the Ministry's Human Resources Agency if the education administration requires it.
5- Transfer of those who have been assigned more than one semester to meet educational needs to the school to which they are assigned.
6- Transfer of teachers from schools that have been closed or merged or newly established support classes according to educational needs, considering transfers to the nearest school for educational stability.
7- Directing teachers whose assignments have ended and who are returning from assignments in supervisory and school formations, and those on study leave, all types of leave, and those sent for teaching, studying, and scholarship, and quality development programs, etc., during the academic year according to educational needs.
8- Filling positions starts from the secondary stage, then the intermediate stage, and then the primary stage.
9- Filling positions is based on the type and level of qualification and specialization for the school to which they are directed.
10- Transfer of surplus specialists in teaching subjects such as mathematics, Arabic language, sciences, and English language to the primary stage, according to need and the closest budgeting to raise the percentage of specialization.
11- Transfer of specialists in kindergarten (female teachers - school formations from general education stages (primary - intermediate - secondary) to kindergarten schools, considering transfers to the nearest school for educational stability.
12- Transfer of specialists in general education (female teachers - school formations from kindergarten to other educational stages, considering transfers to the nearest school for educational stability.
13- The mechanism for determining the transfer of teachers from one school to another within the sector for the following cases:
A- Transfer of surplus teachers within the sector according to educational needs, considering transfers to the nearest school for educational stability.
B- Balancing teachers' workloads in all schools and transferring them to the nearest school within the educational sector for educational stability.
14- When conducting transfers for balancing, the following should be considered:
A- The teacher should be surplus in their primary school according to their educational rank after completing their colleagues' workloads.
B- The average workloads of teachers in the school to which the transfer is desired should exceed 75% of their teaching loads according to their educational ranks.
15- The distribution of transferred or newly appointed educational job holders is based on need and budgeting through the approved electronic systems.
16- Budgeting and transfer procedures are conducted within the sector.
17- Transfer of teachers with disabilities who have not been assigned a teaching load in classes for students with disabilities to teach classes within general education, and they are treated regarding teaching loads according to their ranks, filling the need in the primary stage.
18- Transfer of teachers with disabilities holding diplomas after the bachelor's degree who have not been assigned a teaching load in classes for students with disabilities to teach classes within general education, and they are treated regarding teaching loads according to their ranks, filling the need with a bachelor's specialization according to their qualification stage.
19- Transfer of gifted teachers specializing in talent and innovation to meet the need in gifted programs from other schools, and then filling the educational need in other specializations while considering specialization and qualification in the intermediate and secondary stages.
20- Transferred individuals may apply for a new transfer after three years, and the authority may grant exceptions when necessary.
21- Implementation of internal transfers for all educational job holders assigned to school and supervisory formations in coordination with relevant parties through the approved electronic system according to the approved criteria and the needs of their educational sector.
22- Implementation is carried out through the Human Resources Department of the education administration, and a report of all implemented procedures is submitted to the Ministry's Human Resources Agency.