أكّدت وزارة السياحة أن إدراج منهج السياحة والضيافة في الصف الثالث الثانوي يمثل خطوة نوعية في تمكين الكفاءات الوطنية، ويسهم في تعزيز وعي الطلاب بفرص القطاع، مشيرة إلى أن هذه المبادرة تأتي بالشراكة مع وزارة التعليم والمركز الوطني للمناهج، ضمن مبادرات التوعية السياحية.
وأوضح المتحدث باسم الوزارة محمد الرساسمة أن الوزارة تؤمن ببناء جيلٍ واعٍ بقطاع السياحة سيسهم في ترسيخ مكانة المملكة بصفتها وجهة عالمية، ويعزز شعور الطلاب بالفخر بمقوماتها السياحية والتراثية، مشيراً إلى أن المنهج يأتي كإحدى مبادرات الوزارة النوعية؛ ويهدف إلى تعزيز المعرفة بالقطاع السياحي وفرصه المستقبلية، ورفع مستوى الوعي المهني بمقومات المملكة السياحية، بما ينسجم مع مستهدفات رؤية المملكة 2030.
ويهدف المنهج إلى تعريف الطلاب بمفاهيم السياحة والضيافة وأهميتها الاقتصادية، وتمكينهم من فهم أعمق لدور القطاع ضمن مستهدفات رؤية المملكة، إلى جانب بناء اتجاهات مهنية إيجابية وتشجيعهم على استكشاف الفرص الوظيفية المتنوعة في القطاع.
وسيطرح المنهج ضمن التعليم العام لطلبة الصف الثالث الثانوي في المسار الاختياري، وصُمّم بأسلوب إبداعي ومبتكر وفق أفضل الممارسات العالمية، ليعكس أهمية السياحة والضيافة بصفته قطاعاً حيوياً وإستراتيجياً في الاقتصاد الوطني والعالمي، كما جرى تحكيم المنهج من قِبل مركز اليونسكو الإقليمي للجودة والتميز في التعليم (UNESCO|RCQE)، بما يضمن جودته وتوافقه مع المعايير التعليمية الدولية.
ومن المقرر تطبيق المنهج ابتداءً من العام الدراسي 2025-2026م، ليشكل خطوة مهمة في إعداد جيل من الكفاءات الوطنية المؤهلة والقادرة على قيادة مستقبل السياحة في المملكة.
The Ministry of Tourism confirmed that the inclusion of the tourism and hospitality curriculum in the third year of secondary school represents a qualitative step in empowering national competencies and contributes to enhancing students' awareness of the sector's opportunities. It noted that this initiative comes in partnership with the Ministry of Education and the National Center for Curricula, as part of tourism awareness initiatives.
The ministry's spokesperson, Mohammed Al-Rassasmeh, explained that the ministry believes in building a generation that is aware of the tourism sector, which will contribute to solidifying the Kingdom's position as a global destination and enhance students' pride in its tourism and heritage components. He pointed out that the curriculum is one of the ministry's qualitative initiatives, aiming to enhance knowledge of the tourism sector and its future opportunities, and to raise professional awareness of the Kingdom's tourism components, in line with the objectives of Vision 2030.
The curriculum aims to introduce students to the concepts of tourism and hospitality and their economic importance, enabling them to gain a deeper understanding of the sector's role within the objectives of Vision 2030, as well as building positive professional attitudes and encouraging them to explore the diverse job opportunities in the sector.
The curriculum will be offered within general education for third-year secondary students in the elective track and has been designed in a creative and innovative manner according to the best global practices, reflecting the importance of tourism and hospitality as a vital and strategic sector in the national and global economy. The curriculum has also been evaluated by the UNESCO Regional Center for Quality and Excellence in Education (UNESCO|RCQE) to ensure its quality and alignment with international educational standards.
The curriculum is scheduled to be implemented starting from the 2025-2026 academic year, marking an important step in preparing a generation of qualified national competencies capable of leading the future of tourism in the Kingdom.