أعلنت وزارة التجارة نتائج تقييم المتاجر الإلكترونية، الذي شمل أبرز 100 متجر إلكتروني في المرحلة الأولى، بهدف رفع امتثال المتاجر الإلكترونية، وحفظ وحماية حقوق المتسوقين، وتمكين الارتقاء بخدمات المتاجر المقدمة للمتسوقين.
وتضمن التقييم 10 معايير أساسية تعنى بالمتطلبات العامة للتجارة الإلكترونية، وهي: توثيق المتجر الإلكتروني في منصة المركز السعودي للأعمال، وتوفر سياسة للاستبدال والاسترجاع واسترداد الأموال على المتجر، وتوفر سياسة حقوق وواجبات المستهلك للشحن والتوصيل على المتجر، وتوفر سياسة للتعامل مع شكاوى ومقترحات العملاء على المتجر.
وتشمل المعايير كذلك توفر سياسة لحماية بيانات المستهلك والخصوصية على المتجر، وتوثيق رابط المتجر الإلكتروني في السجل التجاري، وإبراز الرقم الضريبي، وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسية للمتجر، وإبراز رقم السجل التجاري، وجميع التراخيص اللازمة على الصفحة الرئيسية للمتجر.
وشملت المعايير أيضا توفر أيقونة «تواصل معنا» في مكان واضح في المتجر الإلكتروني، ووجود موقع إلكتروني آمن وبجودة عالية من حيث سرعة الموقع، وسهولة الاستخدام، ورابط https تتوفر لديه حماية الأمن السيبراني.
يذكر أنه يجري حاليا العمل على تقييم مجموعة من المتاجر الإلكترونية ستكون مدرجة ضمن المتاجر المعلن عنها في المرحلة الثانية.
«التجارة»: إعلان نتائج تقييم المتاجر الإلكترونية
18 أغسطس 2025 - 22:26
|
آخر تحديث 18 أغسطس 2025 - 22:26
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The Ministry of Commerce announced the results of the evaluation of online stores, which included the top 100 online stores in the first phase, aimed at enhancing compliance among online stores, safeguarding and protecting the rights of shoppers, and enabling the improvement of services provided by stores to shoppers.
The evaluation included 10 key criteria related to the general requirements for e-commerce, which are: the documentation of the online store on the Saudi Business Center platform, the availability of a return, exchange, and refund policy on the store, the availability of a consumer rights and obligations policy for shipping and delivery on the store, and the availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store.
The criteria also include the availability of a consumer data protection and privacy policy on the store, the documentation of the online store link in the commercial registry, highlighting the tax number, and all necessary licenses on the store's homepage, as well as highlighting the commercial registry number and all necessary licenses on the store's homepage.
The criteria also included the availability of a "Contact Us" icon in a clear location on the online store, the existence of a secure website with high quality in terms of site speed, ease of use, and an https link that provides cybersecurity protection.
It is worth mentioning that work is currently underway to evaluate a group of online stores that will be included among the stores announced in the second phase.
The evaluation included 10 key criteria related to the general requirements for e-commerce, which are: the documentation of the online store on the Saudi Business Center platform, the availability of a return, exchange, and refund policy on the store, the availability of a consumer rights and obligations policy for shipping and delivery on the store, and the availability of a policy for handling customer complaints and suggestions on the store.
The criteria also include the availability of a consumer data protection and privacy policy on the store, the documentation of the online store link in the commercial registry, highlighting the tax number, and all necessary licenses on the store's homepage, as well as highlighting the commercial registry number and all necessary licenses on the store's homepage.
The criteria also included the availability of a "Contact Us" icon in a clear location on the online store, the existence of a secure website with high quality in terms of site speed, ease of use, and an https link that provides cybersecurity protection.
It is worth mentioning that work is currently underway to evaluate a group of online stores that will be included among the stores announced in the second phase.