أصدرت وزارة التجارة نشرتها الربعية للمستهلك عن الربع الثاني 2025، متضمنةً أبرز الأعمال والجهود لحماية المستهلك في مجالات مكافحة الغش التجاري، ومكافحة التستر التجاري والتجارة الإلكترونية وغيرها.
وبحسب النشرة، نفذت الوزارة خلال الربع الثاني 2025م، أكثر من 179 ألف زيارة تفتيشية للمنشآت التجارية في جميع مناطق المملكة لمكافحة الغش والتستر التجاري. وبلغ إجمالي الغرامات الصادرة بحق مخالفي نظام مكافحة التستر أكثر من 2.18 مليون ريال.
وفيما يتعلق بالمتاجر الإلكترونية، نفذت الوزارة أكثر من 7 آلاف زيارة تفتيشية إلكترونية للوقوف على الامتثال، وبلغ إجمالي المتاجر الجديدة التي تم توثيقها عبر «منصة الأعمال» خلال الربع الثاني 6406 متاجر إلكترونية.
وعلى صعيد البلاغات التجارية، عالجت الوزارة أكثر من 166 ألف بلاغ تجاري في مدة معالجة «يوم واحد»، وتم تلقي أكثر من 17 ألف بلاغ خارج اختصاص الوزارة، وكانت بلاغات المتاجر الإلكترونية هي الأعلى وروداً، تليها الخلافات التعاقدية، وعدم الالتزام بسياسة الاستبدال والاسترجاع.
وتناولت النشرة أعمال اللجنة الدائمة لحماية المستهلك، إذ تتكامل جهود 20 جهة حكومية لرسم السياسات العامة والخاصة بنشاط حماية المستهلك، إضافة إلى المبادرات والأعمال الرقابية التي نفذتها الوزارة والتي تسهم في تعزيز الوفرة العالية من السلع والمنتجات لضيوف الرحمن خلال موسم الحج.
وتطرقت النشرة لنتائج تقييم وكلاء وموزعي الأجهزة الكهربائية والإلكترونية؛ الذي يهدف إلى تطوير القطاع، ومعالجة التحديات التي تواجه المستهلك.
«التجارة»: 2.18 مليون ريال غرامات ضد مخالفي «التستر» في 90 يوماً
13 يوليو 2025 - 17:55
|
آخر تحديث 13 يوليو 2025 - 17:55
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The Ministry of Commerce has issued its quarterly consumer report for the second quarter of 2025, including the most significant actions and efforts to protect consumers in areas such as combating commercial fraud, combating commercial concealment, e-commerce, and more.
According to the report, the ministry conducted more than 179,000 inspection visits to commercial establishments across all regions of the Kingdom during the second quarter of 2025 to combat fraud and commercial concealment. The total fines issued against violators of the Anti-Concealment Law exceeded 2.18 million riyals.
Regarding e-commerce stores, the ministry carried out more than 7,000 electronic inspection visits to ensure compliance, and the total number of new stores documented through the "Business Platform" during the second quarter reached 6,406 e-commerce stores.
In terms of commercial reports, the ministry processed more than 166,000 commercial reports within a processing time of "one day," and received more than 17,000 reports outside the ministry's jurisdiction. Reports related to e-commerce stores were the highest in number, followed by contractual disputes and non-compliance with the return and exchange policy.
The report addressed the work of the Permanent Committee for Consumer Protection, as the efforts of 20 government entities integrate to formulate public and specific policies for consumer protection activities, in addition to the initiatives and regulatory actions implemented by the ministry that contribute to enhancing the high availability of goods and products for the guests of الرحمن during the Hajj season.
The report also discussed the results of evaluating agents and distributors of electrical and electronic devices, which aims to develop the sector and address the challenges faced by consumers.
According to the report, the ministry conducted more than 179,000 inspection visits to commercial establishments across all regions of the Kingdom during the second quarter of 2025 to combat fraud and commercial concealment. The total fines issued against violators of the Anti-Concealment Law exceeded 2.18 million riyals.
Regarding e-commerce stores, the ministry carried out more than 7,000 electronic inspection visits to ensure compliance, and the total number of new stores documented through the "Business Platform" during the second quarter reached 6,406 e-commerce stores.
In terms of commercial reports, the ministry processed more than 166,000 commercial reports within a processing time of "one day," and received more than 17,000 reports outside the ministry's jurisdiction. Reports related to e-commerce stores were the highest in number, followed by contractual disputes and non-compliance with the return and exchange policy.
The report addressed the work of the Permanent Committee for Consumer Protection, as the efforts of 20 government entities integrate to formulate public and specific policies for consumer protection activities, in addition to the initiatives and regulatory actions implemented by the ministry that contribute to enhancing the high availability of goods and products for the guests of الرحمن during the Hajj season.
The report also discussed the results of evaluating agents and distributors of electrical and electronic devices, which aims to develop the sector and address the challenges faced by consumers.