أعلن البنك المركزي السعودي (ساما) إطلاق الواجهة الجديدة لمدفوعات التجارة الإلكترونية، في توجه إستراتيجي يهدف إلى رفع كفاءة أنظمة المدفوعات، وتعزيز مسيرة التحول الرقمي، لمواكبة النمو المتسارع لقطاع التجارة الإلكترونية.
وتُسهم الواجهة الجديدة بشكل فعّال في تمكين مقدمي الخدمات في قطاع التجارة الإلكترونية من الاعتماد على البنية التحتية والقدرات التقنية الوطنية، وذلك من خلال مواصفات موحدة وميسرة للربط والتكامل مع نظام المدفوعات الوطني (مدى)، إلى جانب خدمة التسجيل المركزي، التي تُمكن المؤسسات المالية من تقديم حلول تمويلية مبتكرة، مع تطبيق تقنيات متقدمة كخدمة ترميز بطاقات الدفع، التي تعزز من الأمان في عمليات الدفع الإلكتروني، إضافة إلى تحقيق التكامل في تمرير العمليات بين نظام «مدى» وشبكات الدفع العالمية لتوسيع نطاق خيارات الدفع المتاحة للمستخدمين.
ويُعد هذا الإطلاق جزءاً من إستراتيجية «ساما» لتعزيز منظومة الدفع الإلكتروني بما يُسهم في تنفيذ ودعم المبادرات والتطورات المستقبلية في قطاع مدفوعات التجارة الإلكترونية، وتوفير حلول آمنة وسلسة تُحسِّن تجربة المستهلكين والمتاجر، وتدعم نمو الأعمال في هذا القطاع الحيوي والمهم، مع تزايد أعداد المتاجر الإلكترونية ومقدمي الخدمات كبوابات الدفع (Payment Gateways) ومقدمي خدمات الدعم التقني (Payments Technical Service Providers)، إلى جانب الإسهام في نمو مؤشرات رقمنة المدفوعات، وتحقيق مستهدفات إستراتيجية التقنية المالية تعزيزاً لمكانة المملكة ضمن الدول الرائدة في مجال المدفوعات على مستوى العالم.
لرفع كفاءة أنظمة المدفوعات وتعزيز مسيرة التحول الرقمي
«ساما»: إطلاق الواجهة الجديدة لمدفوعات التجارة الإلكترونية
7 يوليو 2025 - 20:51
|
آخر تحديث 7 يوليو 2025 - 20:51
تابع قناة عكاظ على الواتساب
«عكاظ» (الرياض)
The Saudi Central Bank (SAMA) announced the launch of the new interface for e-commerce payments, in a strategic move aimed at enhancing the efficiency of payment systems and promoting the digital transformation journey, to keep pace with the rapid growth of the e-commerce sector.
The new interface effectively contributes to enabling service providers in the e-commerce sector to rely on national infrastructure and technical capabilities, through standardized and simplified specifications for integration with the national payment system (Mada), in addition to the central registration service, which allows financial institutions to offer innovative financing solutions, applying advanced technologies such as payment card tokenization services, which enhance security in electronic payment transactions, in addition to achieving integration in processing transactions between the "Mada" system and global payment networks to expand the range of payment options available to users.
This launch is part of SAMA's strategy to enhance the electronic payment ecosystem, contributing to the implementation and support of future initiatives and developments in the e-commerce payment sector, providing secure and seamless solutions that improve the experience of consumers and stores, and support business growth in this vital and important sector, with the increasing number of online stores and service providers such as payment gateways and payments technical service providers, in addition to contributing to the growth of payment digitization indicators and achieving the targets of the financial technology strategy, enhancing the Kingdom's position among the leading countries in the field of payments globally.
The new interface effectively contributes to enabling service providers in the e-commerce sector to rely on national infrastructure and technical capabilities, through standardized and simplified specifications for integration with the national payment system (Mada), in addition to the central registration service, which allows financial institutions to offer innovative financing solutions, applying advanced technologies such as payment card tokenization services, which enhance security in electronic payment transactions, in addition to achieving integration in processing transactions between the "Mada" system and global payment networks to expand the range of payment options available to users.
This launch is part of SAMA's strategy to enhance the electronic payment ecosystem, contributing to the implementation and support of future initiatives and developments in the e-commerce payment sector, providing secure and seamless solutions that improve the experience of consumers and stores, and support business growth in this vital and important sector, with the increasing number of online stores and service providers such as payment gateways and payments technical service providers, in addition to contributing to the growth of payment digitization indicators and achieving the targets of the financial technology strategy, enhancing the Kingdom's position among the leading countries in the field of payments globally.