أعلن البنك السعودي الأول عن إطلاق خدمة «التفعيل بدون لمس» ليكون أول بنك في المملكة يوفر هذه التقنية بالتعاون مع شركة «آيديميا للمعاملات الآمنة». وتأتي هذه الخطوة في إطار التزام البنك بتقديم تجربة مصرفية سلسة وآمنة لعملائه.
حيث تقدم خاصية «التفعيل بدون لمس» تجربة متكاملة تمزج بين وسائل الدفع التقليدية والرقمية، مما يتيح للعملاء تفعيل بطاقاتهم الجديدة بسهولة عبر الجوال. وتعتمد هذه الخدمة على أنظمة مصادقة متطورة تضمن أمان العملية، مع التأكد من أن العميل وحده هو من يستطيع تفعيل بطاقته، بدون الحاجة إلى استخدام أجهزة الصراف الآلي أو الاتصال بالخدمات المصرفية الهاتفية.
وتعليقاً على هذه المناسبة، صرح الرئيس التنفيذي لإدارة الثروات والمصرفية الشخصية لدى «الأول» بندر الغشيان: «يُسعدنا إطلاق خاصية «التفعيل بدون لمس» للمرة الأولى في المملكة، لنؤكد التزامنا بتوفير تجارب مصرفية أكثر أماناً وسهولة. ومن خلال الاستفادة من أحدث التقنيات وشراكتنا الممتدة مع شركة آيديميا IDEMIA- نواصل تلبية الاحتياجات المتطورة لعملائنا وتوفير الحلول المصرفية لهم، وكذلك لنعزز من التحول الرقمي وأهدافه في القطاع المصرفي داخل المملكة بكفاءة وفعالية عالية، حيث نرسخ من خلال هذه الشراكة معايير جديدة في تجربة العميل».
من جانبه، علق نائب رئيس خدمات الدفع في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا في آيديميا للمعاملات الآمنة سيرينغ ديا Serigne DIA: «نتطلع لتعزيز شراكتنا مع «الأول» من خلال إطلاق هذه الخاصية المبتكرة، لأنهُ من المهم تسهيل تجربة العميل وتبسيطها قدر الإمكان، وهذا الأمر الآن له أهمية عالية للغاية. ويُجسّد فهم «الأول» العميق لاحتياجات العملاء المتطورة واتجاهات السوق التي تتمحور حول العملاء والتفكير المستقبلي. ومن خلال الوثوق بشركة آيديميا في تقديم حلول رقمية، يؤكد «الأول» معايير الجودة العالية التي يعتمد عليها في تقديمها من قبلنا».
وتأتي هذه الشراكة امتداداً للتعاون المشترك بين «الأول» وشركة آيديميا، حيث سبق أن تعاونا في إصدار بطاقات دفع صديقة للبيئة مصنوعة من مواد مُستدامة، بالإضافة إلى بطاقات مميزة حصرية مخصصة لعملاء البنك من ذوي الثروات العالية. مما يشير إلى التزام الطرفين المشترك بالابتكار وتقديم حلول مالية ملائمة للعملاء.
ويواصل البنك دوره في تعزيز الابتكار وتطوير البنية التحتية الرقمية وذلك بما يتماشى مع رؤية المملكة 2030 وأهدافها في بناء اقتصاد رقمي قوي وآمن. ومن خلال توظيف أحدث التقنيات وتقديم حلول مصرفية مبتكرة، يستمر «الأول» في أداء دور جوهري في تطوير القطاع المالي.
The Saudi First Bank announced the launch of the "Touchless Activation" service, becoming the first bank in the Kingdom to provide this technology in collaboration with IDEMIA for secure transactions. This step comes as part of the bank's commitment to offering a seamless and secure banking experience to its customers.
The "Touchless Activation" feature provides a comprehensive experience that blends traditional and digital payment methods, allowing customers to easily activate their new cards via mobile. This service relies on advanced authentication systems that ensure the security of the process, confirming that only the customer can activate their card, without the need to use ATMs or contact phone banking services.
Commenting on this occasion, the CEO of Wealth Management and Personal Banking at "First," Bandar Alghashian, stated: "We are pleased to launch the 'Touchless Activation' feature for the first time in the Kingdom, reaffirming our commitment to providing safer and easier banking experiences. By leveraging the latest technologies and our ongoing partnership with IDEMIA, we continue to meet the evolving needs of our customers and provide them with banking solutions, as well as enhance digital transformation and its goals in the banking sector within the Kingdom efficiently and effectively, establishing new standards in customer experience through this partnership."
For his part, the Vice President of Payment Services for the Middle East and Africa at IDEMIA for secure transactions, Serigne DIA, commented: "We look forward to strengthening our partnership with 'First' through the launch of this innovative feature, as it is important to facilitate and simplify the customer experience as much as possible, which is now of utmost importance. 'First' embodies a deep understanding of evolving customer needs and market trends that are customer-centric and future-oriented. By trusting IDEMIA to provide digital solutions, 'First' affirms the high-quality standards that we rely on in delivering them."
This partnership extends the mutual collaboration between "First" and IDEMIA, as they previously collaborated on issuing eco-friendly payment cards made from sustainable materials, in addition to exclusive premium cards tailored for the bank's high-net-worth clients. This indicates both parties' shared commitment to innovation and providing suitable financial solutions for customers.
The bank continues its role in enhancing innovation and developing digital infrastructure in line with the Kingdom's Vision 2030 and its goals of building a strong and secure digital economy. By employing the latest technologies and offering innovative banking solutions, "First" continues to play a pivotal role in the development of the financial sector.