تواجه بوتسوانا، ثاني أكبر منتج للماس في العالم بعد روسيا، تحديا كبيرا مع انتشار الأحجار الكريمة الاصطناعية التي تهدد أسعار الماس الطبيعي وعائداته التي تشكل نحو 30% من الناتج المحلي الإجمالي و80% من الصادرات.
وشهدت الدولة انخفاضا في تصنيفها السيادي إلى «بي بي بي» نتيجة تراجع عائدات الماس، الأمر الذي دفعها لإطلاق صندوق ثروة سيادي للتنويع الاقتصادي بعيدا عن الماس، مع التركيز على السياحة، والقنب الطبي، والطاقة الشمسية.
وتراجعت أسعار الماس الطبيعي من 6,819 دولارا للقيراط في مايو 2022 إلى 4,997 دولارا في ديسمبر 2024، مع زيادة الإقبال على الأحجار الاصطناعية التي تمثل نحو 20% من القيمة السوقية العالمية و50% من سوق خواتم الخطبة في الولايات المتحدة.
انخفاض الطلب
كما أثّر انخفاض الطلب والضغط على الأسعار على قطاع التعدين المحلي؛ إذ أعلن منجم «ليتسنغ» عن تسريح 20% من موظفيه، وسط تحذيرات من انهيار اقتصادي محتمل إذا لم تُتخذ إجراءات سريعة للتنويع الاقتصادي.
في المقابل، أطلقت دول المنطقة حملة لترويج الماس الطبيعي، بهدف تعزيز صورته منتجا فاخرا ومسؤولا، في محاولة لمواجهة المنافسة المتزايدة من الأحجار الاصطناعية.
Botswana, the second largest diamond producer in the world after Russia, is facing a significant challenge with the spread of synthetic gemstones that threaten the prices of natural diamonds and their revenues, which account for about 30% of the GDP and 80% of exports.
The country has seen a downgrade in its sovereign rating to "BBB" due to declining diamond revenues, prompting it to launch a sovereign wealth fund to diversify its economy away from diamonds, focusing on tourism, medical cannabis, and solar energy.
Natural diamond prices have dropped from $6,819 per carat in May 2022 to $4,997 in December 2024, amid increasing demand for synthetic stones, which represent about 20% of the global market value and 50% of the engagement ring market in the United States.
Declining Demand
The decline in demand and pressure on prices have also affected the local mining sector; the "Letseng" mine announced the layoff of 20% of its employees, amid warnings of a potential economic collapse if swift actions are not taken for economic diversification.
In contrast, countries in the region have launched a campaign to promote natural diamonds, aiming to enhance its image as a luxury and responsible product, in an effort to combat the increasing competition from synthetic stones.