شهدت مبيعات شركة تسلا للسيارات الجديدة في أوروبا تراجعًا ملحوظًا بنسبة 27.9% خلال مايو 2025 مقارنة بالعام السابق، رغم ارتفاع مبيعات السيارات الكهربائية بالكامل في القارة بنسبة 27.2%.
ولم تنجح النسخة المحدثة من طراز Model Y في إنعاش أداء الشركة بالسوق الأوروبية، إذ واصلت مبيعات تسلا انخفاضها للشهر الخامس على التوالي.
ووفقًا لبيانات رابطة مصنعي السيارات الأوروبية، ارتفعت مبيعات السيارات الجديدة في الاتحاد الأوروبي وبريطانيا ودول رابطة التجارة الحرة الأوروبية بنسبة 1.9% في مايو، مدفوعة بشكل رئيسي بالطلب على السيارات الهجينة القابلة للشحن والمركبات التي تعمل بالوقود البديل.
وانخفضت الحصة السوقية لتسلا إلى 1.2% في مايو 2025، مقارنة بـ1.8% في العام السابق، وسط تنامي الإقبال على السيارات الكهربائية الصينية الأقل تكلفة، إلى جانب احتجاجات بعض العملاء على المواقف السياسية للمدير التنفيذي إيلون ماسك.
وتسعى تسلا إلى استعادة زخمها عبر تحديث طرازاتها، لكنها تواجه منافسة شرسة من الشركات التقليدية والمصنعين الصينيين، وسط تصاعد التوترات التجارية العالمية.
وعلى صعيد آخر، سجلت شركة SAIC موتور الصينية نموًا في تسجيلات المركبات بنسبة 22.5%، بينما ارتفعت مبيعات BMW الألمانية بنسبة 5.6%، بينما تراجعت مبيعات مازدا اليابانية بنسبة 23%.
ومنذ بداية 2025، انخفضت مبيعات السيارات الجديدة في الاتحاد الأوروبي بنسبة 0.6%، رغم الزيادة الكبيرة في الطلب على السيارات الكهربائية (+26.1%)، والهجينة القابلة للشحن (+15%)، والهجينة التقليدية (+19.8%).
وشكلت السيارات الكهربائية والهجينة معًا 58.9% من إجمالي تسجيلات سيارات الركاب في الاتحاد الأوروبي خلال مايو، مقارنة بـ48.9% في مايو 2024.
وعلى مستوى الأسواق الرئيسية، سجلت إسبانيا نموًا في مبيعات السيارات الجديدة بنسبة 18.6%، وألمانيا بنسبة 1.2%، بينما تراجعت في فرنسا بنسبة 12.3% وفي إيطاليا بنسبة 0.1%، أما بريطانيا فشهدت زيادة بنسبة 1.6% في تسجيلات السيارات خلال الشهر ذاته.
Tesla's new car sales in Europe witnessed a significant decline of 27.9% in May 2025 compared to the previous year, despite a 27.2% increase in sales of fully electric vehicles on the continent.
The updated version of the Model Y did not succeed in revitalizing the company's performance in the European market, as Tesla's sales continued to decline for the fifth consecutive month.
According to data from the European Automobile Manufacturers Association, new car sales in the European Union, the UK, and the European Free Trade Association countries rose by 1.9% in May, mainly driven by demand for plug-in hybrid vehicles and alternative fuel vehicles.
Tesla's market share fell to 1.2% in May 2025, compared to 1.8% the previous year, amid growing interest in cheaper Chinese electric vehicles, along with protests from some customers regarding CEO Elon Musk's political stances.
Tesla is striving to regain its momentum by updating its models, but it faces fierce competition from traditional companies and Chinese manufacturers, amid rising global trade tensions.
On another note, Chinese company SAIC Motor recorded a 22.5% growth in vehicle registrations, while German BMW's sales increased by 5.6%, and Japanese Mazda's sales dropped by 23%.
Since the beginning of 2025, new car sales in the European Union have decreased by 0.6%, despite a significant increase in demand for electric vehicles (+26.1%), plug-in hybrids (+15%), and traditional hybrids (+19.8%).
Electric and hybrid vehicles together accounted for 58.9% of total passenger car registrations in the European Union in May, compared to 48.9% in May 2024.
In major markets, Spain recorded an 18.6% growth in new car sales, Germany 1.2%, while sales declined in France by 12.3% and in Italy by 0.1%, whereas the UK saw an increase of 1.6% in car registrations during the same month.