في تطور لافت يشير إلى بداية مرحلة انتعاش تدريجي لحركة الملاحة، شهدت قناة السويس اليوم (الأربعاء) عبور سفينة الحاويات العملاقة CMA CGM OSIRIS ضمن قافلة الجنوب، بحمولة إجمالية بلغت 154 ألف طن، قادمة من سنغافورة ومتجهة إلى ميناء الإسكندرية، عبر المجرى الملاحي الجديد.
ويُعد هذا العبور الأول من نوعه لسفينة بهذا الحجم منذ مارس 2024، بعد توقف مؤقت لحركة سفن الحاويات العملاقة بسبب التوترات الأمنية في البحر الأحمر، على خلفية الحرب الإسرائيلية على غزة.
وأكد رئيس هيئة قناة السويس الفريق أسامة ربيع، أن هذا الحدث يمثل بداية استعادة القناة لحركتها الطبيعية، ونتاج لسياسات مرنة تبنتها الهيئة، من بينها منح تخفيض بنسبة 15% لسفن الحاويات التي تتجاوز حمولتها الصافية 130 ألف طن، وهو ما استفادت منه السفينة الفرنسية العملاقة خلال رحلتها الحالية.
السفينة CMA CGM OSIRIS، التابعة للخط الملاحي الفرنسي CMA CGM، يبلغ طولها 366 متراً، وعرضها 51 متراً، وتستوعب نحو 15536 حاوية نمطية، وقد دخلت القناة من مضيق باب المندب، لتصبح أول سفينة حاويات كبيرة تستأنف العبور من هذا الاتجاه منذ أكثر من عام.
وأشار رئيس الهيئة إلى أن المباحثات الأخيرة مع إدارة الخط الملاحي الفرنسي أثمرت عن اتفاق لعودة عدد من سفن المجموعة للعبور عبر القناة مجدداً، مؤكداً أن CMA CGM يتصدر حالياً قائمة الخطوط الملاحية من حيث عدد السفن والحمولات التي مرت عبر القناة خلال النصف الأول من 2025.
ويُعد هذا التطور مؤشراً على نجاح جهود التسويق والمفاوضات التي تقودها قناة السويس لمواجهة التحديات الإقليمية، وتعزيز مكانتها كممر ملاحي عالمي للسفن العملاقة.
In a notable development indicating the beginning of a gradual recovery phase for navigation, the Suez Canal witnessed today (Wednesday) the passage of the giant container ship CMA CGM OSIRIS as part of the southbound convoy, with a total cargo of 154,000 tons, coming from Singapore and heading to the Port of Alexandria, through the new navigation channel.
This is the first crossing of its kind for a ship of this size since March 2024, following a temporary halt in the movement of giant container ships due to security tensions in the Red Sea, against the backdrop of the Israeli war on Gaza.
Lieutenant General Osama Rabie, head of the Suez Canal Authority, confirmed that this event represents the beginning of the canal's return to its normal operations, and is the result of flexible policies adopted by the authority, including granting a 15% discount to container ships with a net tonnage exceeding 130,000 tons, which the giant French ship benefited from during its current voyage.
The ship CMA CGM OSIRIS, belonging to the French shipping line CMA CGM, is 366 meters long, 51 meters wide, and can carry about 15,536 standard containers. It entered the canal from the Bab el-Mandeb Strait, becoming the first large container ship to resume crossing from this direction in over a year.
The head of the authority noted that recent discussions with the management of the French shipping line resulted in an agreement for the return of several ships from the group to transit through the canal again, confirming that CMA CGM currently tops the list of shipping lines in terms of the number of ships and cargoes that passed through the canal during the first half of 2025.
This development is an indicator of the success of the marketing and negotiation efforts led by the Suez Canal to face regional challenges and enhance its position as a global shipping corridor for giant vessels.