احتفى معهد الشارقة للتراث صباح اليوم (الأربعاء) بتخريج 54 طالباً وطالبة من الإدارة الأكاديمية، ضمن خمسة مؤهلات دراسية متخصصة، وذلك خلال حفلٍ أقيم في مسرح مركز المنظمات الدولية للتراث الثقافي التابع للمعهد في المدينة الجامعية بالشارقة، بحضور رئيس المعهد، الدكتور عبدالعزيز المسلم، وأعضاء الإدارة الأكاديمية ومديري الإدارات وأولياء الأمور.
من جانبه أكد الدكتور عبدالعزيز المسلم في كلمته أن تخريج الدفعة يمثل محطة مهمة في مسيرة المعهد التعليمية، ويجسّد رؤية عضو المجلس الأعلى حاكم الشارقة الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي، في بناء الإنسان وتمكينه بالعلم والمعرفة للحفاظ على الهوية الوطنية.
وقال المسلم: «هؤلاء الخريجون هم ثمرة برامج أكاديمية متخصصة تجمع بين الدراسة النظرية والتطبيق العملي، بما يعزز من حضور التراث في ميادين التعليم والعمل والإبداع».
وأشار إلى أن المعهد مستمر في تقديم البرامج الأكاديمية والمهنية التي تُسهم في تأهيل الكفاءات الوطنية وتزويدها بالمعرفة والخبرة للحفاظ على الموروث الثقافي والإنساني.
من جانبه، أوضح مدير الإدارة الأكاديمية في معهد الشارقة للتراث الدكتور خالد الشحي أن الأكاديمية تضم مجموعة من المؤهلات المعتمدة المتخصصة في الأعمال الإدارية بالمؤسسات الثقافية والتراثية، وجمع وتدوين وصون التراث الثقافي غير المادي، والإرشاد المتحفي، وترميم المخطوطات وصيانتها، وبرنامج التراث العمراني، مؤكداً أن الإدارة الأكاديمية تعمل باستمرار على تطوير المناهج وفق أحدث المعايير الوطنية والدولية بما يواكب متطلبات التعليم التراثي الحديث.
وعبّر الخريجون عن سعادتهم بهذا اليوم الذي تتوّج فيه جهودهم الأكاديمية، مؤكدين أن تجربتهم في الإدارة الأكاديمية بمعهد الشارقة للتراث كانت غنية بالمعرفة والتطبيق العملي، وأنهم يعتزون بالانتماء إلى مؤسسة أكاديمية تُعنى بالهوية الوطنية وتراث الإمارات الأصيل، مثمنين دعم المعهد وإدارته الأكاديمية التي وفرت لهم بيئة تعليمية مميزة ومحفزة للإبداع.
The Sharjah Institute for Heritage celebrated the graduation of 54 male and female students from the academic administration this morning (Wednesday), within five specialized academic qualifications, during a ceremony held at the theater of the International Organizations Center for Cultural Heritage affiliated with the institute in the University City of Sharjah, in the presence of the institute's president, Dr. Abdulaziz Al-Musallam, members of the academic administration, department directors, and parents.
For his part, Dr. Abdulaziz Al-Musallam confirmed in his speech that the graduation of this batch represents an important milestone in the educational journey of the institute, embodying the vision of the Supreme Council Member and Ruler of Sharjah, Sheikh Dr. Sultan bin Muhammad Al Qasimi, in building and empowering individuals through knowledge and education to preserve national identity.
Al-Musallam stated: "These graduates are the fruit of specialized academic programs that combine theoretical study with practical application, enhancing the presence of heritage in the fields of education, work, and creativity."
He pointed out that the institute continues to offer academic and professional programs that contribute to qualifying national competencies and equipping them with knowledge and experience to preserve cultural and human heritage.
On his part, the Director of the Academic Administration at the Sharjah Institute for Heritage, Dr. Khalid Al-Shuhhi, explained that the academy includes a range of accredited qualifications specialized in administrative work in cultural and heritage institutions, collecting, documenting, and preserving intangible cultural heritage, museum guidance, manuscript restoration and maintenance, and the architectural heritage program, emphasizing that the academic administration continuously works on developing curricula according to the latest national and international standards to meet the requirements of modern heritage education.
The graduates expressed their happiness on this day that crowns their academic efforts, affirming that their experience in the academic administration at the Sharjah Institute for Heritage was rich in knowledge and practical application, and that they take pride in belonging to an academic institution that cares for national identity and the authentic heritage of the UAE, appreciating the support of the institute and its academic administration, which provided them with a distinguished and inspiring educational environment for creativity.