ترجّل فارس السينما العربية، المخرج الجزائري الكبير محمد لخضر حمينة، عن صهوة الحياة، عن عمر ناهز 91 عاماً، بعد مسيرة حافلة بالإبداع والتمرد، والالتزام الفني والوطني. رحل صاحب السعفة الذهبية الوحيدة للعرب والأفارقة، تاركًا خلفه تراثًا سينمائيًا خالدًا، وذاكرة بصرية لنضال شعب، وأحلام أمة.
جاء رحيله في لحظة رمزية بليغة، تزامنت مع عرض نسخة مرممة من فيلمه الأشهر «وقائع سنين الجمر» ضمن برنامج «كلاسيكيات كان»، احتفالًا بالذكرى الخمسين لفوزه بالسعفة الذهبية عام 1975، أرفع جوائز مهرجان كان السينمائي، في تتويج لا يزال حتى اليوم إنجازًا عربيًا وأفريقيًا فريدًا.
بدايات من لهب الثورة
وُلد محمد لخضر حمينة في 26 فبراير 1934 بمدينة المسيلة الجزائرية، ونشأ في بيئة مشبعة بالتحديات السياسية والاجتماعية. بدأ دراسته في الجزائر، ثم انتقل إلى فرنسا، حيث لمس شغفه بالسينما لأول مرة في ثانوية كارنو بمدينة كان. لكن وطنيته الصلبة قادته للتخلي عن دراسة الزراعة والقانون عام 1958، لينضم إلى صفوف المقاومة الجزائرية في تونس، حيث عمل مع الحكومة المؤقتة خلال ثورة التحرير.
من «ريح الأوراس» إلى قمة كان
دخل عالم الإخراج بفيلم «ريح الأوراس» عام 1966، الذي لفت الأنظار إلى موهبته الصاعدة، لكن مجده الحقيقي تحقق مع «وقائع سنين الجمر» (1974)، الملحمة السينمائية التي روت بصدق فني نادر نضال الشعب الجزائري ضد الاستعمار الفرنسي، من نهاية الثلاثينيات حتى اندلاع الثورة في 1954.
الفيلم، الذي قُدم في ست لوحات سردية بصرية، حمل روح المقاومة، وحاز عن جدارة السعفة الذهبية في كان عام 1975، ليُكتب اسم حمينة في سجل الخالدين، ويصبح أول مخرج عربي وأفريقي ينال هذه الجائزة العالمية الرفيعة.
سيرة تمرد وإبداع
لم يكن حمينة فنانًا يكرر نفسه، بل كان مبدعًا مجددًا في كل عمل، ومن أبرز أفلامه بعد «وقائع سنين الجمر»، «رياح رملية» (1982)، و«الصورة الأخيرة» (1986)، التي تناول فيها قضايا اجتماعية وإنسانية شائكة، ما جعله يصطدم بالرقابة في الجزائر وخارجها، لا سيما بسبب جرأته في طرح معاناة المرأة.
تعرّض خلال عرض وقائع سنين الجمر في مهرجان كان لمحاولة ترهيب وتهديد بالقتل من قبل مؤيدين لمنظمة الجيش السري الفرنسي، ما استدعى تأمينًا مشددًا له ولعائلته. لكن هذه التهديدات لم تنل من صلابته أو إخلاصه لرسالته الفنية.
وداعًا منارة السينما الجزائرية
برحيل محمد لخضر حمينة، تفقد السينما العربية صوتًا استثنائيًا، ومبدعًا كان يكتب الكاميرا كمن يكتب التاريخ. لم تكن أفلامه مجرد صور متحركة، بل شهادات حيّة على الوجع والكرامة، المقاومة والحلم.
The knight of Arab cinema, the great Algerian director Mohamed Lakhdar-Hamina, has dismounted from the saddle of life at the age of 91, after a career filled with creativity, rebellion, and artistic and national commitment. The owner of the only Palme d'Or for Arabs and Africans has left behind an immortal cinematic legacy, and a visual memory of a people's struggle and a nation's dreams.
His departure came at a profoundly symbolic moment, coinciding with the screening of a restored version of his most famous film "Chronicle of Years of Embers" as part of the "Cannes Classics" program, celebrating the 50th anniversary of his winning the Palme d'Or in 1975, the highest award at the Cannes Film Festival, a crowning achievement that remains a unique Arab and African accomplishment to this day.
Beginnings from the Flames of Revolution
Mohamed Lakhdar-Hamina was born on February 26, 1934, in the city of M'sila, Algeria, and grew up in an environment saturated with political and social challenges. He began his studies in Algeria, then moved to France, where he first felt his passion for cinema at Carnot High School in Cannes. However, his strong nationalism led him to abandon his studies in agriculture and law in 1958 to join the ranks of the Algerian resistance in Tunisia, where he worked with the provisional government during the liberation revolution.
From "The Winds of Aurès" to the Pinnacle of Cannes
He entered the world of directing with the film "The Winds of Aurès" in 1966, which drew attention to his rising talent, but his true glory was achieved with "Chronicle of Years of Embers" (1974), the cinematic epic that truthfully narrated, with rare artistic sincerity, the struggle of the Algerian people against French colonialism, from the late 1930s until the outbreak of the revolution in 1954.
The film, presented in six visual narrative panels, carried the spirit of resistance and rightfully won the Palme d'Or at Cannes in 1975, writing Hamina's name in the book of the immortal, making him the first Arab and African director to receive this prestigious international award.
A Biography of Rebellion and Creativity
Hamina was not an artist who repeated himself; rather, he was an innovative creator in every work. Among his most notable films after "Chronicle of Years of Embers" are "Sandy Winds" (1982) and "The Last Image" (1986), in which he tackled complex social and humanitarian issues, leading him to clash with censorship both in Algeria and abroad, especially due to his boldness in addressing women's suffering.
During the screening of "Chronicle of Years of Embers" at the Cannes Festival, he faced an attempt to intimidate and death threats from supporters of the French Secret Army Organization, which necessitated heightened security for him and his family. However, these threats did not diminish his resilience or dedication to his artistic message.
Goodbye, Beacon of Algerian Cinema
With the passing of Mohamed Lakhdar-Hamina, Arab cinema loses an exceptional voice, a creator who wrote with the camera as one writes history. His films were not just moving images; they were living testimonies to pain and dignity, resistance and dreams.