تابع قناة عكاظ على الواتساب
لم أذهب إلى مباراة برشلونة خلال إجازتي في إسبانيا هذه الأيام باعتبارها تسعين دقيقة من الركض، بل ذهبت وكأنني أعبر بابًا جديدًا في رواية أعيشها دون أن أكتبها بعد. كان الطريق إلى الملعب يشبه افتتاح فصل مختلف؛ ضجيج الجماهير حولي بدا كهمهمة قرّاء ينتظرون انطفاء الأنوار في مسرح قديم.
وفي اللحظة التي ارتفعت فيها ألوان البلوغرانا فوق الرؤوس، أدركت أن الأدب ليس دائمًا كلمات، وأن الفن ليس لوحة معلّقة. هناك، في قلب الحشود، بدا كل شيء متحوّلًا إلى حركة، وإيقاع، ونبض جماعي متناغم، يلتقي فيه الجميع دون اتفاق مسبق.
صعدت الدرج المؤدي إلى المقاعد، واستقبلني الضوء المنعكس من أرضية الملعب كما لو أنه ضوء مكتبة مفتوحة في ساعة متأخرة من الليل ضوؤها القمر البرشلوني.. على ذلك العشب الأخضر، كان كل لاعب يمسك بخيط من حكاية؛ لا أحد يركض عبثًا، وكل تمريرة تكمل جملة بدأها لاعب آخر، كأن النص يُكتب بأقدام تتفاهم أكثر مما تتحدث.
جلست أراقب، وأتأمل، وأحاول قراءة ما وراء التفاصيل. هناك شعرت بأن المباراة تشبه الأدب لا لأنها تقدّم قصة جاهزة، بل لأنها تمنح المتلقي مشاركة صامتة في كتابتها، فكل فرصة ضائعة بدت كجملة لم تُختتم، وكل هدف كان استعارة تنفجر في لحظة وتغيّر اتجاه السرد، أما الهتاف الجماعي فكان أشبه بهوامش تكتبها مدينة كاملة على الصفحة نفسها.
أدهشني أن اللاعبين لم يكونوا أبطالًا فرديين كما في الروايات القديمة، بل شخصيات حديثة تتقاطع مصائرها وتتداخل أدوارها، وكأن فلسفة اللعب تعلن بوضوح: لا وجود لبطل كامل هنا... البطولة جماعية، كالروايات التي تنشأ نهاياتها من شخصية هامشية لا يتوقعها أحد.
أما الجمهور من حولي، فلم يكن مجرد جمهور.كان أقرب إلى جوقة مسرحية تُعلّق على الحدث، وتباركه، وتتحوّل أحيانًا إلى ضميرٍ للراوي. وجدت نفسي بينهم، لا كمشاهدة، بل كشخص يكتب دون ورق، ويكتشف أن الجمال قد يحدث مرة واحدة فقط... في ملعب، أو في صفحة قصيدة.
وعندما أطلق الحكم صافرة النهاية، شعرت بشيء يشبه ختام فصل مؤثر. ليس لأن الفريق الذي أحببته فاز، بل لأنني خرجت وأنا أعرف أن ما شاهدته لم يكن مجرد مباراة، بل كان نصًا حيًا يتحرك ويروي ويتنفس، ثم يترك أثره في النفس قبل أن يختفي ويتلاشى.
عند تلك اللحظة فقط أدركت أن الأدب والكرة يلتقيان في مكان واحد: «الجمهور/المتلقّي»، ذلك الذي يبني توقعاته ويعيد تشكيل النص كما يفعل القارئ مع الرواية، فيكتب طبقة إضافية فوق النص الأصلي دون أن يشعر.
ختامًا... يقول إريك كانتونا: «عندما ألعب، أبحث عن الشعر في الحركة»، وأقول: إن العلاقة بين كرة القدم والأدب أعمق مما نتصوّر؛ فكل مباراة حكاية قائمة بذاتها، فيها صراع وأبطال وخصوم، ومفاجآت... ونهاية، قد تكون سعيدة، أو مفتوحة، أو حزينة بما يكفي لتبقى في الذاكرة.
I did not attend the Barcelona match during my vacation in Spain these days, considering it ninety minutes of running; rather, I went as if I were crossing a new door in a novel I am living without having written it yet. The path to the stadium felt like the opening of a different chapter; the noise of the crowd around me sounded like the murmuring of readers waiting for the lights to dim in an old theater.
At the moment the colors of the blaugraana rose above the heads, I realized that literature is not always words, and that art is not just a painting hanging on the wall. There, in the heart of the crowds, everything seemed to transform into movement, rhythm, and a harmonious collective pulse, where everyone meets without prior agreement.
I climbed the stairs leading to the seats, and the light reflected from the pitch welcomed me as if it were the light of an open library late at night, illuminated by the Barcelona moon... on that green grass, every player held a thread of a story; no one ran aimlessly, and every pass completed a sentence started by another player, as if the text were being written by feet that understand more than they speak.
I sat watching, contemplating, and trying to read beyond the details. There, I felt that the match resembled literature not because it presents a ready-made story, but because it grants the audience a silent participation in its writing; every missed opportunity felt like an unfinished sentence, and every goal was a metaphor that exploded in a moment and changed the direction of the narrative, while the collective cheer was akin to margins written by an entire city on the same page.
I was amazed that the players were not individual heroes as in old novels, but modern characters whose fates intersect and roles intertwine, as if the philosophy of the game clearly declares: there is no complete hero here... heroism is collective, like the novels whose endings arise from a marginal character no one expects.
As for the audience around me, they were not just a crowd. They were closer to a theatrical chorus commenting on the event, blessing it, and sometimes transforming into the narrator's conscience. I found myself among them, not as a spectator, but as someone writing without paper, discovering that beauty can happen only once... in a stadium or on a page of poetry.
And when the referee blew the final whistle, I felt something akin to the conclusion of an emotional chapter. Not because the team I loved won, but because I left knowing that what I witnessed was not just a match, but a living text that moves, narrates, and breathes, then leaves its mark on the soul before disappearing and fading away.
Only at that moment did I realize that literature and football meet in one place: "the audience/recipient," the one who builds their expectations and reshapes the text just as a reader does with a novel, writing an additional layer over the original text without realizing it.
In conclusion... Eric Cantona says: "When I play, I look for poetry in movement," and I say: the relationship between football and literature is deeper than we imagine; every match is a story in itself, with conflict, heroes, opponents, surprises... and an ending, which may be happy, open, or sad enough to remain in memory.