تابع قناة عكاظ على الواتساب
وصلت غالب الأعمال التمثيلية الأمريكية لدرجة ما عاد يمكن للمشاهد العربي متابعتها؛ لأنها باتت مشبعة بقصص وشخصيات وممارسات شاذة، وفوق هذا وصلت لدرجة الإفلاس الأدبي الكامل، فهي تعيد إنتاج ذات القصص وبأجزاء متعدّدة، وتتمحور حول ذات نمط الشخصيات السطحية كشخصيات مجلات الرسوم المصورة «الكوميك» للأبطال الخارقين الموجهة بالأصل لفئة المراهقين ومستوى عمق الشخصيات فيها لا يتجاوز ذلك الذي للمراهقين، بالإضافة للأفلام والمسلسلات التي تمجّد الجريمة والمجرمين والانحرافات الجنسية. وهناك دراسة على دوافع المجرمين المتسلسلين بأمريكا وجدت أن الرغبة بالشهرة باتت الدافع الرئيسي للجرائم المتسلسلة المتضمّنة للاغتصاب والتعذيب والقتل؛ لأن المجرمين يعلمون أنه سيتم صنع أفلام ومسلسلات وبرامج عنهم تحوّلهم من نكرات لمشاهير، كما أنه يتم لوم موسيقى السود بأمريكا على أنها شائعات تمجيد الإثراء عبر الاتجار بالمخدرات والدعارة والجريمة. ولهذه المواد الترفيهية السيئة آثار مادية واقعية جعلت سلوك الناس يصبح أسوأ وتنتشر فيهم الجرائم والانحرافات، وانتشرت تلك الانحرافات والآثار السيئة بكل العالم عبر مواد الترفيه بخاصة لدى صغار السن؛ لأنهم يتأثرون بما يشاهدونه طوال اليوم على الشاشات أكثر من أي تعليم أخلاقي وديني عبر الأهل والدراسة، وضعف المستوى الأدبي والفني للأعمال الأمريكية وفرط تركيزها على الشذوذ أدّى لانتقال الجمهور العالمي لمراكز إنتاج بديلة وتحديداً الإنتاجات الصينية التي باتت لا تقل بمستواها التقني عن الإنتاجات الأمريكية، وفوق ذلك تتفوق عليها بمواضيعها الجذابة؛ لأن السلطات الصينية تمنع كل المواضيع السلبية التي باتت الإنتاجات الأمريكية تتمحور حولها، فالسلطات الصينية تمنع مواضيع الشذوذ وكل الانحرافات والعري والمشاهد الإباحية، وحظرت ممثلين صينيين لأنهم ظهروا بمشهد مخل في أعمال أجنبية والممثلين الذين لديهم بحياتهم الواقعية سلوكيات لا أخلاقية أو هوية جنسية مختلطة، ومنعت المشاهد التي تشجّع على الجريمة والإدمان والقمار والدعارة والعنف وتصوير الأعراق الأخرى بشكل عنصري ولا تظهر المسلمين كإرهابيين بعكس السينما الغربية والهندية، ولديهم قانون خاص بحماية «كرامة المرأة» بالأعمال الفنية يمنع تصوير النساء بشكل مهين ويميّز عنصرياً ضدهن كتصويرهن وفق التصورات التقليدية السلبية الخاطئة عنهن أو يبالغ بتصوير سلبيات للنساء، ويجب أن يقتدي به العرب، فالمسلسلات الخليجية مثلا مقدمتها كإعلان عن ملاكمة والمرأة فيها هي كيس الملاكمة حيث يعتبر عامل الجذب الأساسي فيها هو ضرب المرأة واضطهادها وإهانتها، وبالعموم في الأعمال العربية المرأة إما خائنة أو مختلة نفسياً أو مسخرة أو ممسحة أقدام، لذا العربيات يبحثن عن بدائل بالإنتاجات الصينية والكورية والتركية والهندية ولا تحظى الإنتاجات العربية بشعبية لدى العرب أنفسهم تعادل شعبية الإنتاجات الأجنبية؛ فهي تفتقر للخيال والجمال والقصص الجذابة وعرض الشذوذ قبل أمريكا، وسبب أساسي لامتياز الإنتاجات الصينية هو منع تمحورها حول المواضيع السلبية التي تتمحور حولها الإنتاجات الأمريكية والعربية، وهذا أجبر الكتّاب الصينيين على إعمال خيالهم بالمواضيع الإيجابية والأكثر إبداعاً وأجبرهم على معالجات أكثر عمقاً للشخصيات كعامل جذب بدل التركيز على محتوى الإثارة بالعنف والإباحية والفضائحية كعوامل جذب، لذا الأعمال الصينية تمثّل البديل الأكثر أماناً خاصة بالنسبة للصغار، والأفضل أن يحاول الوالدان تعويد أبنائهم على المواد الفنية الصينية حفاظاً على أخلاق وهوية وميول أبنائهم الجنسية وتتوفر بالمجان، ومواد «ديزني» باتت تعرض الشذوذ للأطفال بشكل صريح وتشجعهم عليه، لذا لم تعد مناسبة للأطفال، بينما الصين قامت بتعديل مشهد زواج شاذ بالفيلم الأمريكي Together عبر الذكاء الاصطناعي وجعلته زواجاً طبيعياً بين رجل وامرأة.
The majority of American theatrical works have reached a point where Arab viewers can no longer follow them; they have become saturated with stories, characters, and deviant practices. Moreover, they have reached a state of complete literary bankruptcy, as they recycle the same stories in multiple parts and revolve around the same superficial character types found in comic book superheroes originally aimed at teenagers, with a character depth that does not exceed that of adolescents. In addition, there are films and series that glorify crime, criminals, and sexual deviations. A study on the motivations of serial killers in America found that the desire for fame has become the main driving force behind serial crimes involving rape, torture, and murder; because criminals know that films, series, and programs will be made about them that transform them from unknowns to celebrities. Furthermore, Black music in America is blamed for spreading rumors that glorify wealth through drug trafficking, prostitution, and crime. These poor entertainment materials have real material effects that have worsened people's behavior and increased crime and deviance among them. Such deviations and negative effects have spread worldwide through entertainment materials, especially among the young; because they are influenced by what they watch on screens all day more than any moral or religious education from parents or schooling. The low literary and artistic level of American works and their excessive focus on deviance have led the global audience to shift to alternative production centers, specifically Chinese productions, which have become technically comparable to American productions and, moreover, surpass them with their attractive themes. This is because the Chinese authorities prohibit all negative topics that American productions tend to revolve around. The Chinese authorities ban themes of deviance, all forms of perversion, nudity, and pornographic scenes, and they have banned Chinese actors for appearing in indecent scenes in foreign works, as well as actors who exhibit immoral behaviors or mixed sexual identities in their real lives. They have also prohibited scenes that encourage crime, addiction, gambling, prostitution, and violence, and that portray other races in a racist manner, while not depicting Muslims as terrorists, unlike Western and Indian cinema. They have a specific law to protect the "dignity of women" in artistic works, which prohibits the degrading portrayal of women and discriminates against them racially, such as depicting them according to negative traditional stereotypes or exaggerating the negatives of women. This should be emulated by Arabs; for example, Gulf series often present women as mere punching bags in boxing advertisements, where the main attraction is the beating, oppression, and humiliation of women. Overall, in Arab works, women are either unfaithful, psychologically disturbed, ridiculed, or treated as doormats. Therefore, Arab women are seeking alternatives in Chinese, Korean, Turkish, and Indian productions, and Arab productions do not enjoy popularity among Arabs that matches that of foreign productions; they lack imagination, beauty, engaging stories, and the portrayal of deviance before America. A fundamental reason for the superiority of Chinese productions is their avoidance of negative themes that American and Arab productions tend to focus on, which has forced Chinese writers to exercise their imagination on positive and more creative topics and compelled them to create deeper character treatments as a means of attraction, rather than focusing on content that excites through violence, pornography, and scandalous elements. Thus, Chinese works represent a safer alternative, especially for children, and it is better for parents to accustom their children to Chinese artistic materials to preserve their morals, identity, and sexual inclinations, which are available for free. Disney materials have begun to explicitly present deviance to children and encourage them towards it, making them no longer suitable for children. Meanwhile, China modified a scene of a same-sex marriage in the American film Together using artificial intelligence, transforming it into a natural marriage between a man and a woman.