تابع قناة عكاظ على الواتساب
ما الذي يحدث؟
سؤال يتسع ويجوب كل الديار حين يجول وميض الفلاشات بين وجوه الفاشينيستات المتصدرات لافتتاح صرح طبي.
وما نشرته صحيفة «عكاظ»، كتقرير لما حدث في ذلك الصرح الطبي من إسفاف، وما قاله الناس في مواقع التواصل عن ذلك التجاوز للرسالة الطبية الإنسانية لن يغلق الأفواه المستغربة لما حدث.. وأصبح علينا فتح أفواهنا جميعاً وصفق اليد باليد.
والسؤال هنا ليس استنكارياً وإنما استيضاح، هل سلك الإعلان الترويجي كل الحدود لتصبح أهم المنشآت الصحية الإنسانية ميّالة إلى جذب الزبائن من خلال الوجوه النسائية ( الفاشينيستات)، كجهة ذات مصداقية عالية لحسن خدمات تلك المنشأة؟
أصبح علينا، وفي كل حدث مستغرب أن نقول، إن زمن السلم المقلوب يتجسد من خلال هؤلاء المشاهير، وكلما قلنا إن محاولة القضاء على هذه الظاهرة لن تكون ذات جدوى ما لم يقرر المجتمع إرخاصهم بعدم متابعتهم، فهم يسوقون الإسفاف من خلال عدد المتابعين لهم، وكلما انحصر عنهم عدد المتابعين دنت شهرتهم، فهل نُوقع اللوم علينا كوننا قمنا بتسمينهم للحد الذي جعل الفرد منهم متأكداً أن عليه التسويق للهايفة، كواجب يُشكر عليه..
وأحياناً تستعيد توازنك لما تطالب به، كون جهات ذات ثقل اجتماعي تستعين بمثل هؤلاء المشاهير لترويج ما تنتجه من خدمات؛ لأن الجميع اعترف بهؤلاء حالةً ترويجيةً ضروريةً.. تستعيد توازنك وتستطيب خاطرك أنك أشبه بمن يصارع طواحين الهواء، ومن الفطنة ألا تفعل ذلك، وليس أمامك إلا المشاهدة والتأكد من أن شهر رجب لم يعد جالباً للعجب.
وأجد نفسي أنهي هذا المقال بجزء من تغريدة حبيبنا الدكتور حمود أبو طالب حين قال:
حين يختلط «الأبيض» الطبي بألوان «الفلاتر»، ينهار الخط الفاصل بين العلاج والاستعراض، وتصبح الإنسانية نفسها بحاجة إلى إنعاش.
What is happening?
This is a question that expands and roams through every land when the flashes of cameras flicker among the faces of leading fashionistas at the opening of a medical establishment.
What was published by the newspaper "Okaz," as a report on what happened in that medical establishment, along with what people said on social media about that transgression of the humanitarian medical message, will not silence the astonished mouths regarding what occurred.. We all need to open our mouths and clap hands together.
The question here is not one of condemnation but rather clarification: Did the promotional advertisement cross all boundaries to make the most important humanitarian health facilities inclined to attract customers through female faces (the fashionistas), as a highly credible source for the quality of services provided by that establishment?
We must, in every strange event, say that the time of the inverted peace is embodied through these celebrities. Every time we say that trying to eliminate this phenomenon will be futile unless society decides to diminish their influence by not following them, they market the triviality through the number of their followers. The fewer followers they have, the lower their fame becomes. So, do we place the blame on ourselves for having fattened them to the point where each individual among them is convinced that marketing the trivial is a duty to be appreciated?
Sometimes you regain your balance when you demand that social entities of significant weight rely on such celebrities to promote the services they produce; because everyone acknowledges these individuals as a necessary promotional case.. You regain your balance and feel good knowing that you are like someone wrestling with windmills, and it is wise not to do so, with nothing left for you but to watch and confirm that the month of Rajab is no longer a source of wonder.
I find myself concluding this article with a part of a tweet from our dear friend Dr. Hamoud Abu Talib when he said:
When the medical "white" mixes with the colors of "filters," the line between treatment and display collapses, and humanity itself becomes in need of revival.