تابع قناة عكاظ على الواتساب
يقول ماركيز في رائعته (الحب في زمن الكوليرا):
(إن هذا الحب في كل زمان، وفي كل مكان، ولكنه يشتد كثافة كلما اقترب من الموت).
ولإيماني أن الحب يجُب الموت، فهذا العنصر خلق من رحمه كل الأكوان، مثله مثل الطاقة التي لا تنفد ولا تستهلك، هو موجة بدأت من الخلق الأول ومستمرة في تموجات الصعود والهبوط إلى مستقر الخلود، وبين صعودها وهبوطها تتوالد مشاعر الحب في كل نقطة زمنية. ولا يمكن للموت إلغاء الحب.
فهل أتجرأ لمناقضة مقولة ماركيز للتأكيد أن الحب وعاء عميق يجمع الموت والحياة معاً في كل الأزمان، ويحضر الحب غزيراً أو ضحلاً قبل وبعد الموت، قد تكون الكثافة هي المتغيرة.
وماركيز رقص في روايته على نغمة (الحب الغلاب)، تفتقت ذهنيته للعب راقصاً، مع ممارسة الكذب ليمتد عنصر الحب وزمنه في رواية (الحب في زمن الكوليرا)، وكأنه يقوض قدم الزمن من غير الحاجة إلى رعب الموت في قلبي عاشقين فرطا في الأيام حتى إذا التقيا كان لا بد فرط الوقت لينعما بتقاربهما، مارس اللعبة أو الكذب الروائي لكي يخلي المكان لتكثيف عنصر الحب لصد الموت/الوباء، كذبة صغيرة أو شق صغير في جدار الزمن لاسترجاع السنوات الهاربة حتى يتمدد الحب ويغدو محيطاً، أحدث لعبة سردية ذكية لتثبيت زمن انتصار الحب، ولكي يبقى مع عشيقته مبحراً في السفينة النهرية استشعر أن المحيطين بهما من ركاب تكاد أنفاسهم تخنق لحظة عاشقين، يحتاج كل منهما لأي وسيلة للإطباق على عيون من يترصد حركاتهما وسكناتهما، وماركيز كذب كذبة سردية أطالت الحب في زمن الكوليرا، فنفث بين ركاب السفينة أن وباء فتاكاً على ظهر السفينة، وما أن جرى بينهم هذا الخبر حتى هاجت الأجساد وتسارعت النبضات على قرع فزع مميت، ولأنها كذبة عاشق تضخمت وانتقل الرعب للدول، فلم تقبل الموانئ رسو السفينة الموبوءة.
- الحب هو من يخترق فهو ضد صلادة الموت، بينما الحيل تغدو ملعباً جيداً للعشاق لفرط الوقت ليستمتعا بكل لحظة..
هل هذا ما يحدث في الواقع.. أم أننا نستند على مقولة (لا يحدث هذا إلا في الروايات)؟
الإنسان في تركيبته النفسية كل ما يخشاه هو الموت، يعبر الحياة وأي تهديد لحياته يكف عن اقتراف ما يقربه من النهاية، يعلم أنه سوف يصل إلى النقطة التي ليس بعدها من سطر جديد.. ويعلم أن كل ما حوله أوبئة لكن الوباء القاتل لا يريد أن يطرأ على باله ولو على شكل وميض، يجاهد المرء على نسيان لحظة انقطاع أنفاسه، والمحبان يخترقان هذا الرعب بأمنية تلازمهما كل لحظة حتى عند الموت.
إن جدلية الحب والموت يمكن صيغتها في مشاهد مؤلمة وخاصة في الأفلام العربية القديمة، ولأن تلك الأفلام تم بثها في زمن الرومانسية، كان الحب غلاباً دوماً بحيث تنتهي المشاهد على انتصار الحب.
ويبدو أن كل فترة زمنية تستوجب إعادة مشاعر الرومانسية لكي يتغلب الناس على فجاجة الواقع، الواقع يصبح فجاً إن لم تكن هناك مشاعر رومانسية تمكن الإنسان أن يعيش مطمئناً حتى لو كان ذلك الاطمئنان وهماً.
وبمناسبة خلق هذا الوهم يمكن ترديد:- عيد ميلاد سعيد.
Marquez says in his masterpiece (Love in the Time of Cholera):
(This love exists at all times and in all places, but it intensifies as it approaches death).
And because I believe that love conquers death, this element has created all the universes from its womb, just like energy that does not deplete or get consumed; it is a wave that began from the first creation and continues in the undulations of ascent and descent to the abode of eternity. Between its ascents and descents, feelings of love are born at every moment in time. Death cannot annul love.
So, do I dare to contradict Marquez's statement to affirm that love is a deep vessel that unites death and life together at all times, and that love can be abundant or shallow before and after death, with intensity being the variable?
Marquez danced in his novel to the tune of (the overpowering love), his mentality blossomed into a dancing play, with the practice of lying to extend the element of love and its time in the narrative of (Love in the Time of Cholera), as if he undermined the foot of time without the need for the terror of death in the hearts of two lovers who had lost time until they met, and it was necessary for time to be excessive for them to enjoy their closeness. He played the game or the narrative lie to clear the space for intensifying the element of love to fend off death/plague, a small lie or a small crack in the wall of time to retrieve the fleeing years until love expands and becomes an ocean, the latest clever narrative game to establish the time of love's victory, and to remain with his beloved sailing in the riverboat, feeling that the surrounding passengers' breaths were almost choking the moment of the lovers, each needing any means to seize the eyes of those who were watching their movements and stillness. Marquez told a narrative lie that prolonged love in the time of cholera, exhaling among the passengers of the ship that a deadly plague was aboard the ship, and once this news spread among them, bodies surged and pulses quickened at the sound of a deadly panic, and because it was a lover's lie, it grew and the terror spread to nations, so the ports refused to allow the infected ship to dock.
- Love is what penetrates; it is against the hardness of death, while tricks become a good playground for lovers to enjoy every moment of excessive time..
Is this what happens in reality.. or do we rely on the saying (this only happens in novels)?
Humans, in their psychological makeup, fear only death; they traverse life, and any threat to their life stops them from committing anything that brings them closer to the end. They know they will reach the point where there is no new line to write.. and they know that everything around them is a plague, but the deadly plague does not want to cross their minds, even in the form of a flash; one struggles to forget the moment of breath cessation, and the lovers penetrate this terror with a wish that accompanies them every moment, even in death.
The dialectic of love and death can be formulated in painful scenes, especially in old Arab films, and because those films were broadcast in a time of romance, love always triumphed so that the scenes ended with love's victory.
It seems that every period of time requires a revival of romantic feelings for people to overcome the harshness of reality; reality becomes harsh if there are no romantic feelings that allow a person to live in peace, even if that peace is an illusion.
On the occasion of creating this illusion, one can repeat: - Happy Birthday.