التفاهة، والجدة حدان تتقلب بينهما حياة الناس.
ولكل منهما ظهور وفق الأمزجة، والغالب يرتهن لظرفية الحالة الثقافية للمجتمع.
في زمنية سابقة كانت التفاهات تتوارى وتكتفي بوجودها ضمن الأنشطة التافهة التي تتقصدها فئات محدودة من الناس لا تدعي أنها تمتلك أي نوع من أنواع التميز، بل تعرف وتعترف أن نشاطها قائم على تمثيل البساطة ظاهراً وعمقاً، ولم تسع إلى تصدر المشهد العام، واكتفت بالانزواء، فما الذي حدث لكي تتسنم التفاهة المشهد، ويصبح لزاماً مواجهة تلك التفاهات مباشرة؟ وقبل الإجابة يجب القول، إن الجدة كانت السمة الرئيسة لكل فرد يبحث عن الرفعة، فالحياة لا تمنح الرفعة لأي طالب لها ما لم يحقق شرطية التميز من خلال ثقافة جادة، إذ كان ميزان الرفعة والانخفاض بما يقدمه الفرد أو الجماعة من أعمال تثمن قيمتها بما درج عليه الناس من استحسان، ويقاس الاستحسان بالإقبال على استخدام ما تم تواجده على سطح الواقع كميزة رفعة.
وفي كل الحالات تتواجد التفاهة والجدة، والمسوق لهما نحن.
ولو وضعنا سؤالاً: لماذا يتم استهلاك التفاهة بكثافة هذه الأيام، فإن الإجابة سوف تشير إلى أن المسوقين لها بالكثرة الكاثرة عما كان عليه الناس سابقاً، فهل يتم اتهام الناس بأن ميلهم إلى استهلاك التفاهة هو الذي أدى إلى بسط ثقافة التفاهة.
ولو توقفنا، وسألنا أصحاب الجدة أو أننا اتهمناهم بأنكم أنتم من سمح للتفاهة بالتغلب على المضامين الثقافية الجادة لكون مضامينكم لم تتغلغل في المجتمع بحيث تحيل الفرد إلى عاصم يفرض، ولا يجيز للتفاهة أن تسود.
وفي هذا الاتهام تغييب لما طرأ على حياة الناس من متغيرات جبارة، اتخذت من سياسة الاستهلاك أداة ترويج عالمية، مستخدمة أدوات التسويق سلاحاً في تمدد كل ما هو تافه على أنه هو التميز في حد ذاته، أي أن التفاهة حصلت على أسلحة لا يمكن مقاومتها من الجانب الآخر، ولأن القوي غالباً هو الذي يبسط قواعد الذائقة، ولا غرابة أن يصبح العميق متنحياً والتافه سائداً.
والحل الأمثل لمن يتباكى على تنحي الثقافة الجادة أن يظل متمسكاً بها، والعمل على إنعاشها في ما تبقى له من دور في هذه الحياة، وبهذا يكون مناضلاً ضد التفاهة، وإن رأيت مستنيراً ومناضلاً لبقاء الجودة والتميز قد سقط، وأخذ ينافح من أجل منح الهيافة مساحة أرحب في التمدد، فلا تبتئس فالحياة تقبل بك وبه على ميزان جديد له كفتان ترجح زمن التفاهات على زمن الجدة والتميز الثقافي.
وهناك حكم لا يخيب حكمه، فلو تم الارتهان إلى قاعدة السوق (العرض والطلب) ما بين ما يبث من ثقافة تافهة، وبين ثقافة ذات محتوى جيد فإن غلب أحدهما على الآخر على الطرف المتضرر القبول، والعمل على تغيير قاعدة العرض والطلب بما يحقق استهلاك أحدهما على الآخر.
Triviality and novelty are two extremes that people's lives oscillate between.
Each of them manifests according to moods, and the dominant one is often contingent upon the cultural circumstances of society.
In a previous era, trivialities would retreat and content themselves with existing within the trivial activities sought out by limited groups of people who do not claim to possess any kind of distinction; rather, they recognize and admit that their activities are based on representing simplicity both outwardly and profoundly, and they did not strive to take center stage, contenting themselves with seclusion. What has happened for triviality to ascend to the forefront, making it necessary to confront these trivialities directly? Before answering, it must be said that novelty was the main characteristic of every individual seeking elevation, for life does not grant elevation to anyone who seeks it unless they meet the condition of distinction through serious culture. The measure of elevation and decline is based on what an individual or group offers in terms of works that are valued according to what people have come to appreciate, and this appreciation is measured by the inclination to utilize what exists in reality as a mark of elevation.
In all cases, triviality and novelty coexist, and we are the marketers of both.
If we were to pose the question: Why is triviality being consumed so heavily these days? The answer would indicate that the marketers of it are far more numerous than they were in the past. Should people be accused of their inclination to consume triviality being the reason for the spread of a culture of triviality?
If we paused and asked the proponents of novelty, or if we accused them of allowing triviality to overcome serious cultural content because their content has not penetrated society to the extent that it transforms the individual into a bastion that imposes and does not permit triviality to prevail.
This accusation overlooks the tremendous changes that have occurred in people's lives, which have adopted the policy of consumption as a global promotional tool, using marketing tools as a weapon in the expansion of all that is trivial, presenting it as a distinction in itself. In other words, triviality has acquired weapons that cannot be resisted from the other side, and because the strong often establishes the rules of taste, it is no surprise that the profound becomes sidelined while the trivial prevails.
The best solution for those who lament the sidelining of serious culture is to remain committed to it and work to revive it in whatever role they have left in this life. In doing so, they become fighters against triviality. If you see an enlightened individual and a fighter for the preservation of quality and distinction has fallen, and begins to advocate for granting triviality a wider space to expand, do not despair; life accepts you and them on a new scale with two sides that tip the balance toward the era of trivialities over the era of novelty and cultural distinction.
There is an infallible principle: if one were to adhere to the market rule (supply and demand) between what is broadcast as trivial culture and culture with good content, if one prevails over the other, the affected side must accept it and work to change the supply and demand rule to achieve the consumption of one over the other.