تابع قناة عكاظ على الواتساب
بعض محطات الوقود في المملكة بدأت قبل أسابيع في تغيير نظام الدفع في محطاتها قبل التعبئة، وكان النظام والوضع القديم ومنذ عرفنا محطات الوقود هو الدفع بعد التعبئة، وكانت الأمور سلسلة، لكن هذا لا يعني الاستمرار على حال واحدة، فالتغير والتطوير هو هم شركات القطاع الخاص في تقليل الأيدي العاملة في مشاريعها مثل محطات الوقود عن طريق الدفع إلكترونياً أو أتمتة النظام كما في الكثير من دول العالم، وهناك الكثير من الحلول الإلكترونية الجديدة التي تساعد في معالجة القصور في النظام القديم، وأتمني من الشركات العاملة في هذا القطاع التدرج في تغيير هذا الوضع، فالبعض لأسباب خاصة مثلاً لا يملك أدوات دفع إلكترونية ويحمل فقط مالاً نقديّاً، لماذا لا تخصص هذه المحطات بعض المضخات لهذه الحالات؟ خصوصاً في بداية التجربة، ومسألة أن يدفع الزبون جزءاً من المبلغ ويدفع الباقي بعد التعبئة أجدها مربكة جداً ويحتاج العملاء أو بعضهم إلى عمل حسابات وخصم وجمع لمعرفة المبلغ النهائي، لماذا مثلاً لا يتم قبول البطاقات البنكية أو من التطبيقات في الهواتف المحمولة دون تحديد مبلغ محدد قبل التعبئة وبعد ذلك يخصم المبلغ النهائي فالعامل لديه كافة معلومات الدفع من الزبون.
البعض منا لديه مشكلة نفسية عندما يطلب منه الدفع مقدماً في هذه الحالة وكأنه يعطي انطباعات سلبية وعدم ثقة في العميل دون أن تصدر عنه تصرفات تدل أنه قد لا يدفع قيمة الوقود ويهرب من المحطة وقد يعرّض العاملين والزبائن في تلك المراكز للخطر أو أن تتطور الأمور لحالات سيئة، أعتقد أن من حق الشركات ومنها محطات الوقود أن تحافظ على مصالحها، لكن يجب أن يكون هناك تدرج وخيارات في إتمام العملية.
لا شك أن بلادنا تعيش حالة من التقدم في الخدمات الإلكترونية في أغلب المجالات، ويأتي ترتيبها في أعلى القائمة في الحكومات الإلكترونية، والقطاع الخاص لدينا يعمل في هذا التوجه ومنه محطات الوقود التي لها دور مهم جدّاً داخل المدن أو في الطرق المتنوعة بين مدن المملكة، فلا أتخيل مثلاً أن تكون هذه الطريقة في الدفع في محطات على طرق بعيدة والحركة عليها قليلة. أعيد وأكرر أن تكون خيارات الدفع متنوعة، وقد نجدها بعد سنوات كلها عن طريق الدفع مسبقاً دون إشكالات معينة في هذا المجال لبعض المحطات والزبائن أنفسهم، الذين يعتقدون أن مثل هذه الطلبات تعدٍّ على خصوصيتهم وفرض الطريقة التي يدفعون فيها أموالهم مقابل خدمات أو سلع يشترونها. ألاحظ أن بعض الأسواق المركزية المعروفة بدأت تضع آلات دفع ذاتي دون تعامل مع الموظفين في تلك المحلات مع وجود موظفين لا يزالون يعملون بالطريقة التقليدية المعروفة، وهذه طريقة جيدة في تغير سلوك إنساني له قواعد متعارف عليها منذ عقود التحولات، هذه الحالات تحتاج إلى طرق ذكية لا تفسد مفاهيم الولاء لهذه الشركة أو تلك.
Some gas stations in the Kingdom have started changing their payment system at their stations before refueling a few weeks ago. The old system, as we have known gas stations, was to pay after refueling, and things were smooth. However, this does not mean that we should remain in the same situation; change and development are the concerns of private sector companies in reducing labor in their projects, such as gas stations, by adopting electronic payment or automating the system as seen in many countries around the world. There are many new electronic solutions that help address the shortcomings of the old system. I hope that the companies operating in this sector will gradually change this situation, as some individuals, for personal reasons, may not have electronic payment tools and only carry cash. Why not designate some pumps for these cases, especially at the beginning of the experiment? The idea that a customer pays part of the amount and pays the rest after refueling is very confusing, and some customers need to do calculations and deductions to know the final amount. Why, for example, can’t bank cards or mobile application payments be accepted without specifying a fixed amount before refueling, and then the final amount is deducted as the worker has all the payment information from the customer?
Some of us have a psychological issue when asked to pay in advance in this case, as if it gives negative impressions and a lack of trust in the customer, even though there are no actions indicating that they might not pay for the fuel and flee from the station, which could endanger the workers and customers at those centers or lead to worse situations. I believe that companies, including gas stations, have the right to protect their interests, but there should be a gradual approach and options in completing the transaction.
There is no doubt that our country is experiencing progress in electronic services in most fields, ranking high in e-government, and our private sector is working in this direction, including gas stations, which play a very important role within cities or on the various roads between the cities of the Kingdom. I cannot imagine, for example, that this payment method would be used at stations on remote roads with little traffic. I reiterate that payment options should be diverse, and we may find that in a few years, all payments will be made in advance without specific issues in this area for some stations and the customers themselves, who believe that such requests infringe on their privacy and impose the way they pay their money for services or goods they purchase. I notice that some well-known central markets have started to install self-payment machines without interaction with employees in those stores, while employees still work in the traditional known way. This is a good way to change a human behavior that has established rules for decades of transformation. These cases need smart methods that do not undermine the concepts of loyalty to this company or that.