على الرغم من اتجاه محطات الوقود، في معظم دول العالم، نحو نظام الخدمة الذاتية، الذي لم يأتِ من فراغ بل التماس لفوائده التنظيمية والكفاءة التشغيلية وإدارة للمدفوعات، إلا أن أساس هذه الآلية أو النموذج هو «الدفع المسبق قبل التعبئة»، فإضافةً لما لها من إيجابيات تضاف لها فوائد، مثل الشفافية والثقة في التعامل بين المستهلك ومقدم الخدمة، وتحد من حالات الهروب التي يلجأ إليها بعض المحتالين !
ويلاحظ أن قطاع محطات الوقود في السعودية، بدأ بالفعل في التحوّل التدريجي نحو آليات الدفع المسبق، كمرحلة انتقالية نحو التشغيل الذاتي، حيث يمنح الدفع المسبق المستفيد قدرةً أفضل على ضبط المصروفات والتحكّم في معدلات الإنفاق، ويمنح مقدّم الخدمة قدرةً أعلى على تنظيم التدفقات المالية ورفع كفاءة التشغيل !
ويعد نموذج الخدمة الذاتية، المنتشر في كثير من دول العالم، الأكثر كفاءة من حيث التشغيل والدقة، كما يمنح السوق السعودية فرصة مهمة لتقليل الاعتماد على العمالة الوافدة غير الضرورية، إذ يعمل اليوم عشرات الآلاف من الأجانب في نحو 10 آلاف محطة وقود منتشرة في المدن والمحافظات السعودية !
إن الدفع المسبق، والتحول المرتقب إلى التشغيل الذاتي، يبدوان ضروريين مع قرب تطبيق مشاريع الحجز المسبق المؤقت للمبالغ عبر نظام «مدى»، الذي سيربط محطات الوقود بشبكات الدفع الحديثة، مما يسهم في تسريع الخدمة ورفع كفاءتها، كما ينسجم هذا التوجه مع مستهدفات التحوّل الرقمي في رؤية السعودية 2030، بالإضافة إلى أن هذا التطور، بما يتضمنه من تهيئة تقنية متقدمة، يمنح الفرصة مستقبلاً لدخول تقنيات الذكاء الاصطناعي وتوظيف الروبوتات في الخدمة !
باختصار.. سيشهد قطاع محطات الوقود خطواتٍ متسارعة نحو التحول والتطوير، ليواكب حاجة المستفيدين إلى خدمات أكثر كفاءة وسرعة وتنظيماً !
Despite the trend of gas stations in most countries around the world moving towards a self-service system, which did not come from nowhere but rather stems from its organizational benefits, operational efficiency, and payment management, the foundation of this mechanism or model is "prepayment before refueling." In addition to its positives, it adds benefits such as transparency and trust in the dealings between the consumer and the service provider, and it limits cases of evasion that some fraudsters resort to!
It is noted that the gas station sector in Saudi Arabia has already begun a gradual shift towards prepayment mechanisms as a transitional phase towards self-operation. Prepayment gives the beneficiary a better ability to control expenses and manage spending rates, while it provides the service provider with a higher capacity to organize financial flows and enhance operational efficiency!
The self-service model, prevalent in many countries around the world, is the most efficient in terms of operation and accuracy. It also gives the Saudi market an important opportunity to reduce reliance on unnecessary foreign labor, as tens of thousands of foreigners currently work in about 10,000 gas stations spread across Saudi cities and provinces!
Prepayment and the anticipated shift to self-operation seem essential with the upcoming implementation of temporary pre-booking projects for amounts through the "Mada" system, which will connect gas stations to modern payment networks, contributing to speeding up the service and enhancing its efficiency. This direction aligns with the digital transformation targets in Saudi Vision 2030, in addition to the fact that this development, which includes advanced technical preparation, provides an opportunity in the future for the entry of artificial intelligence technologies and the employment of robots in service!
In short.. the gas station sector will witness rapid steps towards transformation and development to meet the beneficiaries' need for more efficient, faster, and organized services!