بشرى فيصل السباعي
حث النبي على الإخلاص لزوجة واحدة طوال العمر..!
17 أكتوبر 2025 - 00:08
|
آخر تحديث 17 أكتوبر 2025 - 00:08
تابع قناة عكاظ على الواتساب
قال النبي: «إن الله يوصيكم بالنساء خيراً، إن الله يوصيكم بالنساء خيراً.. إن الرجل من أهل الكتاب يتزوج المرأة وما تعلق يداها الخيط-كناية عن فقرها-فما يرغب واحد منهما عن صاحبه حتى يموتا هرماً» أخرجه الألباني بالسلسلة الصحيحة: 2871. قال أبو سلمة/سليمان بن سليم-: فحدثت بهذا الحديث العلاء الغساني فقال: بلغني أن من الفواحش التي حرّم الله مما بطن.. يتزوج الرجل بالمرأة فإذا قدمت صحبتها وطال عهدها.. طلقها من غير ريبة -سبب-. قال المناوي: «يعني أهل الكتاب يتزوج أحدهم المرأةَ الفقيرةَ ولا يفارقها إلا بالموت، فافعلوا ذلك ندباً أيها المسلمون»، فيض القدير (2/ 319). والنبي لم يعدد مع السيدة خديجة وعاش معها عقوداً، ولو كانت فطرة الرجل التعدد لخلق الله لآدم عدة زوجات، بالحديث «من كان له امرأتان، يميل لإحداهما على الأخرى، جاء يوم القيامة أحد شقيه مائل»، النسائي: 3952. والنبي رفض التعدد على ابنته «سمعت رسول يقول: إن بني هشام بن المغيرة استأذنوا أن ينكحوا ابنتهم علي بن أبي طالب؛ فلا آذن، ثم لا آذن، ثم لا آذن.. فإنما هي بضعة مني.. ويؤذيني ما آذاها»، البخاري. وقال الشيخ ابن عثيمين: «ذهب بعض أهل العلم إلى أنه يسن أن يقتصر على واحدة، وعلّل ذلك بأنه أسلم للذمة من الجور-الظلم-.. وهذا المشهور من المذهب/الحنابلة، والاقتصار على الواحدة أَسلم». الشرح الممتع (12/4). وبكتاب «زاد المستقنع» الحنبلي «يسن نكاح واحدة». وقال الألباني: «لا أنصح بالزواج المتعدد». الهدى والنور: ٣٦. والشافعي: «أحب أن يقتصر على واحدة. فاعترض ابن داود وقال: لِمَ قال الاقتصار على واحدة أفضل، والنبي جمع بين زوجات ولا يفعل إلا الأفضل، وقال: (تناكحوا تكثروا)؟ فالجواب: أن غير النبي إنما كان الأفضل بحقه الاقتصار على واحدة خوفاً أن لا يعدل، فأما النبي كان يؤمن ذلك بحقه. وقوله: (تناكحوا تكثروا) ندب للنكاح لا إلى العدد، البيان بمذهب الشافعي (11/189). وابن قدامة الحنبلي بالشرح الكبير: «الأولى أن لا يزيد على واحدة». والمرداوي الحنبلي: «يستحب أن لا يزيد على واحدة على الصحيح من المذهب... وابن خطيب السلامية: جمهور الأصحاب استحبوا أن لا يزيد على واحدة»، الإنصاف (8/ 16). والشربيني الشافعي بمغني المحتاج (4/207): «السنة الاقتصار على واحدة». والحجاوي: «يستحب أن لا يزيد على واحدة»، كشاف القناع (11/148). وجمال الدين الريمي: «عند الشافعي وكافة العلماء.. يستحب أن لا يزيد على واحدة». والصردفي: «يستحب أن لا يزيد على واحدة». المعاني البديعة (2/195). والماوردي الشافعي: «الله ندب للاقتصار على واحدة». الحاوي الكبير/11. والبهوتي: «يسن نكاح واحدة لأن الزيادة تعريض للمحرم»، الروض المربع. والدميري الشافعي: «يستحب أن لا يزيد على واحدة»، النجم الوهاج. وسراج الدين نُجيم: «لو لم يزد على واحدة كي لا يدخل الغم على ضعيف القلب ورَقَّ عليها فهو مأجور، وترك إدخال الغم عليها يُعد من الطاعة، والأفضل الاكتفاء بواحدة»، النهر الفائق. والشيخ محمد رضا: «العدل بين اثنتين مستحيل؛ لأنه عندما يتزوج الجديدة يكره القديمة.. فالأحسن واحدة». والشيخ محمد عبده: «يجوز الحجر على الأزواج أن يتزوجوا غير واحدة، إلا لضرورة تثبت للقاضي، ولا مانع من ذلك بالدين». ونشرت دار الإفتاء المصرية 4/أبريل/2023 «ذهب أكثر أهل العلم لاستحباب الاكتفاء بزوجة واحدة». د. مجدي عاشور عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية بمصر: «أئمة الشافعية والحنابلة أجمعوا على استحباب عدم الزيادة على واحدة». وقال بجواز اشتراط الزوجة عدم التعدد؛ عمر بن الخطاب، وسعد بن أبي وقاص، وعمرو بن العاص، وابن تيمية، وابن القيم، والحنبلية، والمالكية، والشيخ ابن عثيمين، والشيخ ابن باز، والشيخ صالح الفوزان.
The Prophet said: “Indeed, Allah advises you regarding women, indeed, Allah advises you regarding women... A man from the People of the Book marries a woman, and her hands are not tied with a thread—an allusion to her poverty—and neither of them desires to part from the other until they die of old age.” Narrated by Al-Albani in the authentic chain: 2871. Abu Salamah/Sulaiman bin Salim said: I narrated this hadith to Al-Ala Al-Ghassani, who said: I have been informed that among the immoral acts that Allah has forbidden, which are hidden... is that a man marries a woman, and when she becomes accustomed to him and a long time passes... he divorces her without any suspicion—reason. Al-Manawi said: “This means that the People of the Book marry a poor woman and do not part with her except by death, so do this as a recommendation, O Muslims,” Fayḍ al-Qadīr (2/319). The Prophet did not take multiple wives alongside Lady Khadijah and lived with her for decades, and if it were the nature of men to have multiple wives, Allah would have created Adam with several wives. In the hadith: “Whoever has two wives and inclines towards one of them over the other will come on the Day of Resurrection with one side leaning,” narrated by Al-Nasa'i: 3952. The Prophet rejected polygamy for his daughter: “I heard the Messenger say: The sons of Hisham bin Al-Mughirah sought permission to marry their daughter to Ali bin Abi Talib; I will not give permission, then I will not give permission, then I will not give permission... For she is a part of me... and what harms her harms me,” narrated by Al-Bukhari. Sheikh Ibn Uthaymeen said: “Some scholars have stated that it is recommended to limit oneself to one wife, reasoning that it is safer from injustice... This is the well-known view of the Hanbalis, and limiting oneself to one is safer.” Al-Sharh Al-Mumti' (12/4). In the Hanbali book “Zad Al-Mustaqni’,” it states: “It is recommended to marry one.” Al-Albani said: “I do not advise multiple marriages.” Al-Huda wa Al-Noor: 36. Al-Shafi'i said: “I prefer to limit oneself to one. Ibn Dawood objected and said: Why did he say that limiting oneself to one is better, while the Prophet had multiple wives and does nothing but the best, and he said: (Marry and multiply)?” The answer is that for others than the Prophet, the best for him was to limit himself to one out of fear of not being just, but as for the Prophet, he was secure in that regard. And his saying: (Marry and multiply) is an encouragement for marriage, not for the number, Al-Bayan in the Shafi'i Method (11/189). Ibn Qudamah in Al-Sharh Al-Kabir: “It is preferable not to exceed one.” Al-Mardawi, a Hanbali scholar, said: “It is recommended not to exceed one according to the correct view of the school... and Ibn Khatib Al-Salamiyah: The majority of the companions preferred not to exceed one,” Al-Insaf (8/16). Al-Sharbini, a Shafi'i scholar, in Al-Mughni Al-Muhtaj (4/207): “The Sunnah is to limit oneself to one.” Al-Hajawi: “It is recommended not to exceed one,” Kashaf Al-Qina' (11/148). Jamal Al-Din Al-Rimi: “According to Al-Shafi'i and all scholars... it is recommended not to exceed one.” Al-Sardafi: “It is recommended not to exceed one.” Al-Ma'ani Al-Badī'a (2/195). Al-Mawardi, a Shafi'i scholar: “Allah has encouraged limiting oneself to one.” Al-Hawi Al-Kabir/11. Al-Bahuti: “It is recommended to marry one because increasing is exposing oneself to what is forbidden,” Al-Rawd Al-Murabba'. Al-Dimiri, a Shafi'i scholar: “It is recommended not to exceed one,” Al-Najm Al-Wahhaj. Siraj Al-Din Nujaym: “If he does not exceed one to avoid causing distress to the weak-hearted and being soft towards her, he is rewarded, and avoiding causing distress to her is considered obedience, and it is better to suffice with one,” Al-Nahr Al-Fa'iq. Sheikh Muhammad Rida: “Justice between two is impossible; because when he marries the new one, he dislikes the old one... so the best is one.” Sheikh Muhammad Abduh: “It is permissible to restrict husbands from marrying more than one, except for a necessity proven to the judge, and there is no objection to that in religion.” The Egyptian Fatwa House published on April 4, 2023: “Most scholars have favored limiting oneself to one wife.” Dr. Magdy Ashour, a member of the Supreme Council for Islamic Affairs in Egypt: “The imams of the Shafi'i and Hanbali schools unanimously agreed on the recommendation of not exceeding one.” It was also stated that it is permissible for the wife to stipulate that her husband does not take another wife; Umar bin Al-Khattab, Sa'd bin Abi Waqqas, Amr bin Al-As, Ibn Taymiyyah, Ibn Al-Qayyim, the Hanbalis, the Malikis, Sheikh Ibn Uthaymeen, Sheikh Ibn Baz, and Sheikh Saleh Al-Fawzan all supported this view.


