بشرى فيصل السباعي
القول الفصل بحكم ضرب الزوجة والأطفال
10 أكتوبر 2025 - 00:16
|
آخر تحديث 10 أكتوبر 2025 - 00:16
تابع قناة عكاظ على الواتساب
تكررت أخبار عن ترحيل أئمة بالغرب لدعوتهم لضرب الزوجات، وإمام بإسبانيا تم سجنه وتغريمه لتأليفه كتاباً عن ضرب الزوجات، وهؤلاء دفعوا ثمن عدم معرفة تفسيرات آية (وَاضْرِبُوهُنَّ) لا تعني الضرب الجسدي إنما تعني اعتزال البيت حسب معاني الضرب بالقرآن؛ والنبي ترجمان القرآن بأفعاله عندما غضب من زوجاته لم يضربهن ولو كان قصد الآية الضرب الجسدي لتوجّب على النبي ضربهن لتطبيق الأمر القرآني لكنه اعتزلهن شهراً، وقال عن من يضربون زوجاتهم «ليس أولئك بخياركم»، «ولا يضرب إلا شراركم»، «لا تضربوا إماء الله». والقرآن لا يأمر بأمر يجعل الرجال أشراراً حسب قول النبي، والتابعي الفقيه عطاء بن أبي رباح: «لا يضربها وإن أمرها ونهاها فلم تطعه». والفقهاء الذين قالوا إن الضرب بالآية هو الاعتزال؛ د. شوقي علام مفتي مصر، د. محمود الطحان أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، د. أحمد السايح أستاذ العقيدة بالأزهر وعضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، الشيخ. عبدالله حسان مستشار المجلس الإسلامي للشريعة/ISCR ومؤسس منظمة الأئمة ضد العنف المنزلي/IADA، البروفيسور Mehmet Okuyan المتخصص بتفسير القرآن، الشيخ. خالد الجندي عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية بمصر، د. محمد هداية أستاذ الشريعة بالأزهر، الشيخ عمر عبدالكافي مدير مركز الدراسات القرآنية لجائزة دبي للقرآن، د. عبدالحميد أبوسليمان -سعودي- مؤسس ومدير الجامعة الإسلامية بماليزيا وألّف كتاباً يثبت معنى الضرب بالآية الاعتزال، د. آمنة نصير أستاذة العقيدة بالأزهر، د. سهيلة زين العابدين ابنة إمام الحرم، د. أشرف الفيل، د. علي الصلابي، الشيخ سيد زايد، الشيخ خالد الجمل، الشيخ سفيان صالح، والبروفيسور طاهر القادري رئيس قسم التشريع الإسلامي بترجمته للقرآن المسماة «Irfan-ul-Quran»، وأيضاً ترجمة القرآن الأمريكية «The sublime Qurʼan». وحسب الدراسات؛ ضرب الزوجة سبب رئيسي للطلاق والأمراض النفسية/العقلية لدى الزوجة والأبناء، والقول الفصل الذي يثبت عدم صحة تفسير الآية بأنها الضرب الجسدي هو بشهادات من ماتوا مؤقتاً وخرجت أرواحهم من أجسادهم وتعرضوا للحساب ووثقها الأطباء الغربيون واسموها Near-death experience/NDE وهناك برنامج إسلامي اسمه «الحياة بعد الحياة» حوالى 200 حلقة مقابلات مع مسلمين عاشوا الموت المؤقت وأكبر صدمة للرجال محاسبتهم على ضربهم زوجاتهم وأبنائهم، وشخص رأى زوجاً يتعذب بشكل فظيع لإيذائه زوجته، وتجسّدت السلطوية والتحكم من زوج بزوجته وتفرده بالرأي وفرضه الطاعة عليها بصورة وحوش مرعبة أكثر من أي فيلم رعب مبرمجة لترويع وتعذيب الزوج، ورجل تمّت محاسبته على ضربه طفلته، وزوج كانت زوجته تضربه بصولجان لأنه كان كثير التحكم بها ويمنعها زيارة أهلها، وأيضاً ضربته أخته بصولجان لأنه ضربها، ورجل سحقت عظامه على ضربه زوجته وأخته وقيل له إنه ليس من حقه ضرب زوجته، وتمّت محاسبة رغم أنه يقول إنه كان ضرباً خفيفاً رمزياً وليس مؤلماً، وزوج قيل له إن سبب إصابته بالسكري وبتر أجزاء كبيرة من جسده هو ضربه زوجته، ورجل رأى زوجاً يضرب نفسه بلا توقف لأنه ضرب زوجته.
Repeated news has emerged about the deportation of imams in the West for their calls to beat wives, and an imam in Spain who was imprisoned and fined for authoring a book on beating wives. These individuals paid the price for not understanding the interpretations of the verse (وَاضْرِبُوهُنَّ), which does not mean physical beating but rather means to separate from the house according to the meanings of beating in the Quran. The Prophet, as the interpreter of the Quran through his actions, when he was angry with his wives, did not beat them. If the intention of the verse was physical beating, the Prophet would have had to beat them to apply the Quranic command; instead, he separated from them for a month and said about those who beat their wives, "Those are not the best of you," "Only the worst among you beat," and "Do not beat the female servants of Allah." The Quran does not command anything that makes men wicked, according to the Prophet's words, and the follower and jurist, Ata ibn Abi Rabah, stated: "He should not beat her, even if he commands her and she disobeys him." The scholars who said that the beating in the verse refers to separation include Dr. Shawki Allam, the Grand Mufti of Egypt; Dr. Mahmoud Al-Tahan, Secretary of Fatwas at the Egyptian Dar Al-Ifta; Dr. Ahmed Al-Sayyah, Professor of Creed at Al-Azhar and member of the Supreme Council for Islamic Affairs; Sheikh Abdullah Hassan, advisor to the Islamic Council for Sharia/ISCR and founder of the Imams Against Domestic Violence/IADA organization; Professor Mehmet Okuyan, a specialist in Quranic interpretation; Sheikh Khaled Al-Jundi, member of the Supreme Council for Islamic Affairs in Egypt; Dr. Mohamed Hidaya, Professor of Sharia at Al-Azhar; Sheikh Omar Abdelkafi, Director of the Quranic Studies Center for the Dubai Quran Award; Dr. Abdulhamid Abu Suliman - Saudi - founder and director of the Islamic University in Malaysia and author of a book proving that the meaning of beating in the verse is separation; Dr. Amina Nasir, Professor of Creed at Al-Azhar; Dr. Suhayla Zain Al-Abidin, daughter of the Imam of the Grand Mosque; Dr. Ashraf Al-Fail; Dr. Ali Al-Sallabi; Sheikh Said Zayed; Sheikh Khaled Al-Jamal; Sheikh Sufyan Saleh; and Professor Tahir Al-Qadri, head of the Islamic Legislation Department with his translation of the Quran called "Irfan-ul-Quran," as well as the American translation of the Quran "The Sublime Qur'an." According to studies, beating a wife is a major cause of divorce and mental/psychological illnesses among the wife and children. The definitive statement proving that the interpretation of the verse as physical beating is incorrect comes from testimonies of those who died temporarily, had their souls leave their bodies, faced judgment, and were documented by Western doctors, naming it Near-death experience/NDE. There is also an Islamic program called "Life After Life," with about 200 episodes of interviews with Muslims who experienced temporary death. The biggest shock for men is being held accountable for beating their wives and children. One person saw a husband being tortured horribly for harming his wife, and the authoritarianism and control of a husband over his wife manifested in a terrifying way, more monstrous than any horror film, programmed to terrify and torture the husband. A man was held accountable for beating his daughter, and a husband was beaten by his wife with a baton because he was very controlling over her and prevented her from visiting her family. His sister also beat him with a baton because he had hit her. A man had his bones crushed for beating his wife and sister, and he was told that he had no right to beat his wife. He was held accountable even though he claimed it was light, symbolic beating and not painful. A husband was told that the reason for his diabetes and the amputation of large parts of his body was because he beat his wife. A man saw a husband beating himself continuously because he had beaten his wife.


