كشفت الإدارة العامة للمرور قبل أسابيع في العاصمة الرياض، أن الأسباب الرئيسية للحوادث المرورية فيها تعود لأسباب استخدام الجوال من قِبل السائقين، ومن الأسباب الأخرى الانحراف المفاجئ في الطريق العام، والسبب الثالث هو عدم ترك مسافة كافية بين السيارة والمركبة التي أمامها. وقد أظهرت إدارات المرور في العاصمة المقدسة مكة المكرمة ومحافظة جدة ومحافظة الطائف الأسباب الرئيسية نفسها للحوادث المرورية في تلك المدن والمناطق، وقد تكون الحالة مماثلة في أغلب مناطق المملكة، وأعتقد أن استخدام الجوال أثناء القيادة قد انتهى بصفته سلوكاً خاطئاً من قبل السائقين، خصوصاً أن هناك رقابة مشدّدة على ذلك من خلال الكاميرات المنتشرة بكثرة بطرقنا سواء داخل المدن أو خارجها، التي يفترض أن تراقب وترصد بشدة من يخالف ذلك، كذلك جهود المرور السري يفترض أن يراقب المخالفين على الطرق خصوصاً من يقومون بانحرافات مفاجئة بالطريق، قد تربك السيارات الأخرى وتقع بينها حوادث خطيرة، وفي أغلب الأحيان من تسبب بالحادثة قد ينجو منها لانتباهه العالي عكس الآخرين الذين تربكهم أية حركة مفاجئة، وكثير من الحوادث، خصوصاً في الطرق المزدحمة، لا يمكن التحكم في مركباتهم في حال وجود انحرافات مفاجئة وسريعة من الآخرين خصوصاً إذا كانت المسافات بين العربات شبه معدومة. أتمنى أن تكون هناك رقابة صارمة تصل إلى حد سحب رخصة القيادة لفترات معينة في حال ثبوت أن سبب حادثة مرورية معينة هو استخدام الجوال او الانحراف المفاجئ، أما عدم وجود مسافة كافية فقد نفهم أسباب عدم القدرة على التحكم في ذلك بسبب الزحام الشديد والكثافة المرورية العالية في بعض الشوارع في مدننا، لكن الذي يجب ألا يُتسامح فيه هو الانحرافات المفاجئة والتنقل السريع بين المسارات حتى لا يبقى في مكانه المكتظ بالسيارات، فنجد الغالبية تتجه إلى مناطق المخارج والمداخل خصوصاً في المدن الكبيرة مثل الرياض، فمن يلتزم بالنظام ويبقى في مساره هو من يبقى لفترات أطول عكس المخالفين الذين يتسابقون للوصول إلى المخارج والمداخل في أنانية واضحة وسلوك يسبب الفوضى ويحرق الأعصاب ويظهر المدينة بشكل فوضوي، وأتمنى أن تكون هناك أتمتة تامة في أغلب شوارعنا لهذه النقاط المرورية، وكلنا أمل في وزارة الداخلية ممثلةً بالإدارة العامة للمرور للإسراع في اتخاذ الإجراءات اللازمة للحدِّ من هذه التصرفات الأنانية والمعرقلة لمصالح الآخرين.
الأنظمة المرورية لدينا في تحديث وتطوير دائم، وهي تنحو نحو الشدة والحزم، وهذا يحتاج أن يعمل به وبسرعة، خصوصاً أننا نقرأ أن المرور يعرف ويحدد الأسباب الرئيسية للحوادث المرورية من استخدام جوال أثناء القيادة وعدم ترك مسافة كافية بين السيارات والانحراف المفاجئ خلال القيادة وغير ذلك من السلوكيات الخطرة أثناء القيادة.
هناك انخفاض واضح بالوفيات جراء الحوادث المرورية وصل إلى أكثر من 50%حيث كانت نسبة الوفيات جراء تلك الحوادث تصل إلى 28 حالة وفاة لكل 100 ألف في عام 2016، وصلت الآن إلى نسبة 13 حالة للعدد نفسه، وهذا انخفاض كبير نتمنى أن يستمر في النزول وصولاً إلى أرقام صفرية، وهذه التغيرات في الأرقام أتت نتيجة جهود كبيرة في استخدام التقنية وتحليل المعلومات والصرامة في تطبيق الأنظمة خصوصاً على من يهددون السلامة المرورية في إجراءات قد تصل إلى الإبعاد خارج البلاد في حال تمت جميع عمليات التحقيق والتقاضي وقد حدد النظام الحالات الموجبة لذلك.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
The General Directorate of Traffic revealed weeks ago in the capital, Riyadh, that the main causes of traffic accidents there are due to the use of mobile phones by drivers. Other causes include sudden swerving on the main road, and the third reason is not leaving a sufficient distance between the vehicle and the one in front of it. The traffic departments in the holy city of Mecca, the governorate of Jeddah, and the governorate of Taif have shown the same main causes for traffic accidents in those cities and regions, and the situation may be similar in most areas of the Kingdom. I believe that the use of mobile phones while driving has ended as a wrong behavior by drivers, especially since there is strict monitoring of this through the numerous cameras spread across our roads, whether inside or outside the cities, which are supposed to closely monitor and record those who violate this. Additionally, the efforts of undercover traffic units are supposed to monitor violators on the roads, especially those who make sudden swerves, which can confuse other vehicles and lead to serious accidents. In most cases, the person who caused the accident may escape it due to their high alertness, unlike others who are confused by any sudden movement. Many accidents, especially on crowded roads, cannot be controlled if there are sudden and rapid swerves from others, especially if the distances between vehicles are almost nonexistent. I hope there will be strict monitoring that reaches the point of suspending driving licenses for certain periods if it is proven that the cause of a specific traffic accident is the use of a mobile phone or sudden swerving. As for the lack of sufficient distance, we can understand the reasons for the inability to control that due to severe congestion and high traffic density on some streets in our cities. However, what should not be tolerated is sudden swerving and rapid lane changes to avoid staying in congested areas. We find that the majority head towards exit and entrance areas, especially in large cities like Riyadh. Those who adhere to the rules and stay in their lanes are the ones who remain longer, unlike violators who race to reach exits and entrances in clear selfishness, causing chaos, fraying nerves, and presenting the city in a disorderly manner. I hope there will be complete automation in most of our streets for these traffic points, and we all hope that the Ministry of Interior, represented by the General Directorate of Traffic, will expedite the necessary measures to curb these selfish behaviors that obstruct the interests of others.
Our traffic systems are in constant updating and development, leaning towards strictness and firmness, and this needs to be implemented quickly, especially since we read that traffic authorities know and identify the main causes of traffic accidents from using mobile phones while driving, not leaving a sufficient distance between vehicles, sudden swerving while driving, and other dangerous behaviors while driving.
There has been a clear decrease in fatalities due to traffic accidents, reaching more than 50%, where the death rate from these accidents was 28 deaths per 100,000 in 2016, and it has now reached a rate of 13 deaths for the same number. This is a significant decline that we hope will continue to decrease until reaching zero figures. These changes in numbers have resulted from significant efforts in using technology, analyzing information, and rigorously applying regulations, especially on those who threaten traffic safety, with measures that may reach deportation outside the country if all investigation and litigation processes are completed, and the system has specified the cases that warrant that.
Our traffic systems are in constant updating and development, leaning towards strictness and firmness, and this needs to be implemented quickly, especially since we read that traffic authorities know and identify the main causes of traffic accidents from using mobile phones while driving, not leaving a sufficient distance between vehicles, sudden swerving while driving, and other dangerous behaviors while driving.
There has been a clear decrease in fatalities due to traffic accidents, reaching more than 50%, where the death rate from these accidents was 28 deaths per 100,000 in 2016, and it has now reached a rate of 13 deaths for the same number. This is a significant decline that we hope will continue to decrease until reaching zero figures. These changes in numbers have resulted from significant efforts in using technology, analyzing information, and rigorously applying regulations, especially on those who threaten traffic safety, with measures that may reach deportation outside the country if all investigation and litigation processes are completed, and the system has specified the cases that warrant that.


