حين نتحدث عن قطار الحرمين فإننا لا نتحدث فقط عن وسيلة نقل بين مدينتين بل عن شريان إستراتيجي يربط بين مكة المكرمة والمدينة المنورة مرورًا بجدة، ويحمل يوميًا عشرات الآلاف من المسافرين من جنسيات مختلفة قاصدين حجًا وعمرةً أو عملًا وسياحة، ولهذا السبب يصبح الأمن هنا ليس خيارًا إضافيًا بل خط الدفاع الأول لحماية الأرواح والمقدسات...
لذا نأمل استخدام أحدث التقنيات والأساليب لحماية الركاب ، ففي عالم لم يعد يأمن من التهديدات يصبح التساهل في هذه التفاصيل أشبه بترك باب البيت مفتوحًا على مصراعيه في حي مزدحم...
والأمر قد يبدو للبعض تسهيلًا وانسيابية في الحركة لكنه في العمق يحمل مخاطر حقيقية في عالم لم يعد يأمن من التهديدات...
النظر إلى شبكات القطارات في أوروبا وآسيا وحتى الدول المجاورة يظهر أن التدابير الأمنية ليست عائقًا بل ضرورة، ففي فرنسا كل حقيبة يمكن أن تخضع للتفتيش المفاجئ، وفي إسبانيا محطات القطار السريع مزودة بإجراءات مشابهة لمطارات مصغرة، وحتى في الإمارات القطارات والمترو تمر عبر بوابات وكاميرات ذكية لا تترك مجالًا للصدف.. فكيف لا نطبّق ما يوازيه أو يفوقه في قطار يخدم أطهر بقاع الأرض وأكبر حشود موسمية في العالم...
التحدي ليس في الاختيار بين الأمن والانسيابية بل في الجمع بينهما وهو أمر ممكن إذا ما وُظّفت التكنولوجيا الحديثة، فالبوابات الإلكترونية الذكية المرتبطة بالهوية الوطنية والأجهزة المتطورة لمسح الأمتعة والدوريات الأمنية المرئية والخفية وتقنيات الذكاء الاصطناعي في مراقبة الحشود وتحليل السلوك غير المعتاد كلها حلول قادرة على تحقيق الطمأنينة دون المساس بسهولة الحركة...
قطار الحرمين ليس مجرد مشروع نقل بل رمز حضاري يُفترض أن يوازي في دقته وأمانه قدسية الطريق الذي يسلكه.
وفاء الرشيد
الأمن في محطات القطار... ضرورة لا رفاهية
14 سبتمبر 2025 - 00:11
|
آخر تحديث 14 سبتمبر 2025 - 00:11
تابع قناة عكاظ على الواتساب
When we talk about the Haramain Train, we are not just discussing a means of transportation between two cities, but rather a strategic artery that connects Mecca and Medina, passing through Jeddah. It carries tens of thousands of travelers daily from various nationalities, heading for pilgrimage, Umrah, work, or tourism. For this reason, security here is not an additional option but the first line of defense to protect lives and sacred sites...
Therefore, we hope to use the latest technologies and methods to protect passengers. In a world that no longer feels safe from threats, being lenient in these details is akin to leaving the front door wide open in a crowded neighborhood...
While this may seem to some as a facilitation and smoothness in movement, it inherently carries real risks in a world that is no longer secure from threats...
Looking at train networks in Europe, Asia, and even neighboring countries shows that security measures are not an obstacle but a necessity. In France, every bag can be subject to random inspection, and in Spain, high-speed train stations are equipped with procedures similar to miniature airports. Even in the UAE, trains and the metro pass through gates and smart cameras that leave no room for chance... So how can we not implement what is equivalent to or exceeds this in a train that serves the holiest places on earth and the largest seasonal crowds in the world...
The challenge is not in choosing between security and smoothness but in combining them, which is possible if modern technology is employed. Smart electronic gates linked to national identity, advanced luggage scanning devices, visible and undercover security patrols, and artificial intelligence techniques for crowd monitoring and analyzing unusual behavior are all solutions capable of achieving reassurance without compromising ease of movement...
The Haramain Train is not just a transportation project but a cultural symbol that is supposed to match in precision and safety the sanctity of the path it traverses.
Therefore, we hope to use the latest technologies and methods to protect passengers. In a world that no longer feels safe from threats, being lenient in these details is akin to leaving the front door wide open in a crowded neighborhood...
While this may seem to some as a facilitation and smoothness in movement, it inherently carries real risks in a world that is no longer secure from threats...
Looking at train networks in Europe, Asia, and even neighboring countries shows that security measures are not an obstacle but a necessity. In France, every bag can be subject to random inspection, and in Spain, high-speed train stations are equipped with procedures similar to miniature airports. Even in the UAE, trains and the metro pass through gates and smart cameras that leave no room for chance... So how can we not implement what is equivalent to or exceeds this in a train that serves the holiest places on earth and the largest seasonal crowds in the world...
The challenge is not in choosing between security and smoothness but in combining them, which is possible if modern technology is employed. Smart electronic gates linked to national identity, advanced luggage scanning devices, visible and undercover security patrols, and artificial intelligence techniques for crowd monitoring and analyzing unusual behavior are all solutions capable of achieving reassurance without compromising ease of movement...
The Haramain Train is not just a transportation project but a cultural symbol that is supposed to match in precision and safety the sanctity of the path it traverses.


