في زمنٍ تتسارع فيه التحولات الاجتماعية والسياسية والثقافية، لم يعد الحديث عن «الهوية» ترفاً نظرياً أو مسألة فكرية جامدة، بل أصبح محوراً للتوتر، ومصدراً للتماسك، وأداة للتأطير السياسي في آنٍ واحد. ولم يعد من الممكن اختزال مفهوم الهوية في بعدٍ عرقي أو ديني أو لغوي؛ لأن الهوية السياسية في العالم المعاصر تتشكل عبر مستويات متداخلة، وتُوظّف ضمن سرديات متعارضة بين من يريد أن يصنع المستقبل، ومن يريد أن يُحاصره بالماضي.
وفي هذا السياق، تأتي منهجية Hyperpolitics كمحاولة رائدة لفهم المفاهيم السياسية عبر «مصفوفات تحليلية»، تُظهر كيف يتقاطع كل مفهوم مع غيره، وتمنحنا أدوات لتفكيك المعاني وبنائها بطريقة منظمة. ولعل مفهوم الهوية أحد أكثر المفاهيم قابليةً للاستفادة من هذه المقاربة، نظراً لطابعه المتغير، وتركيبه المعقد، ووظيفته المتعددة داخل النظام السياسي والاجتماعي.
مصفوفة الهوية: بين الإلزام والاختيار، وبين الفرد والجماعة
في تحليل الهوية عبر Hyperpolitics، يُقترح فهمها من خلال محورين:
• أفقياً: من الهوية المفروضة (كالنوع، العِرق، المذهب) إلى الهوية المختارة (كالانتماء السياسي أو الثقافي).
• عمودياً: من الهوية الفردية إلى الهوية الجمعية.
ينتج عن هذا التقاطع أربعة أنماط تحليلية:
Imposed (مفروضة) Chosen (مختارة)
Individual (فردية) هوية مفروضة على الفرد (الجنس، المذهب، النسب) هوية يختارها (كالمهنة، أو الانتماء الفكري والثقافي)
Collective (جمعية) هوية قومية/تاريخية موروثة
هوية وطنية حديثة قائمة على التوافق والمؤسسات.
هذا التصنيف يوضح لنا كيف أن الهوية ليست قالباً جاهزاً، بل عملية إنتاج اجتماعي وسياسي، تتفاوت بين من تُفرض عليه هويته، وبين من يملك حق اختيارها، وبين من يُنتجها ضمن جماعة مغلقة، أو داخل مشروع وطني واسع.
الهوية السعودية.. من التوحيد إلى التعدد المتماسك
في الحالة السعودية، تُعد الهوية الوطنية أحد أبرز المجالات التي تخضع لإعادة تشكيل ضمن رؤية 2030. فبينما بُنيت الهوية السعودية تاريخياً على دعائم دينية وقبلية ومناطقية، تعمل المملكة اليوم على بناء هوية وطنية جامعة، ترتكز على:
• الإسلام كمرجعية روحية.
• والانتماء للوطن كوحدة سياسية.
• والثقافة المتنوعة كمصدر قوة ناعمة.
• والولاء للدولة كمؤسسة حامية للتنمية والاستقرار.
إن الانتقال من هوية موروثة إلى هوية مختارة وواعية ليس أمراً بسيطاً، بل هو مشروع طويل المدى، يتطلب سياسات ثقافية، ومناهج تعليمية، وسرديات إعلامية، تزرع في المواطن شعوراً بالانتماء إلى وطن متجدد، لا مجرد انتماء إلى ماضٍ متوارث.
مفاهيم متقاطعة مع الهوية في Hyperpolitics
لا يمكن فهم الهوية في عزلة، بل يجب ربطها بمفاهيم متجاورة، منها:
• Nation (الأمة): كإطار جامع للهويات الفرعية.
• Citizenship (المواطنة): حيث تحدد الهوية الحقوق والواجبات السياسية.
• Culture (الثقافة): باعتبارها الحامل الرمزي للهوية.
• Minority/Majority (أقلية/أغلبية)، حيث تتحول الهوية إلى أداة صراع أو اعتراف.
في الختام: من سؤال «من أنا؟» إلى «كيف أكون؟»
إن التفكير بالمفاهيم -كما تقترحه Hyperpolitics- يحوّل سؤال الهوية من كونه سؤالاً وجودياً («من أنا؟») إلى كونه سؤالاً سياسياً عملياً («كيف أكون في هذا المجتمع؟»). إنه انتقال من تعريف الهوية كقدر، إلى فهمها كخيار، وكعملية مستمرة في التكوين وإعادة التكوين.
وفي زمن تتقاطع فيه قضايا الهجرة والمواطنة والتعددية الثقافية والانتماء الوطني، يصبح تحليل الهوية ضرورة سياسية وتربوية، لا مجرد مادة أكاديمية؛ فالهوية ليست ما نقوله عن أنفسنا فقط، بل ما نقبل أن نكونه سوياً.
ثامر بن سعران السبيعي
الهوية الوطنية في زمن التحول
6 أغسطس 2025 - 00:21
|
آخر تحديث 6 أغسطس 2025 - 00:21
تابع قناة عكاظ على الواتساب
In an era where social, political, and cultural transformations are accelerating, the discussion of "identity" is no longer a theoretical luxury or a rigid intellectual issue; it has become a focal point of tension, a source of cohesion, and a tool for political framing all at once. It is no longer possible to reduce the concept of identity to an ethnic, religious, or linguistic dimension; because political identity in the contemporary world is shaped through overlapping levels and is employed within conflicting narratives between those who want to create the future and those who want to confine it to the past.
In this context, the methodology of Hyperpolitics emerges as a pioneering attempt to understand political concepts through "analytical matrices," which show how each concept intersects with others and provide us with tools to deconstruct and reconstruct meanings in an organized manner. Perhaps the concept of identity is one of the most amenable concepts to benefit from this approach, given its changing nature, complex structure, and multiple functions within the political and social system.
Identity Matrix: Between Obligation and Choice, Between Individual and Collective
In analyzing identity through Hyperpolitics, it is proposed to understand it through two axes:
• Horizontally: from imposed identity (such as gender, ethnicity, sect) to chosen identity (such as political or cultural affiliation).
• Vertically: from individual identity to collective identity.
This intersection produces four analytical patterns:
Imposed (مفروضة) Chosen (مختارة)
Individual (فردية) Identity imposed on the individual (gender, sect, lineage) Identity chosen (such as profession, or intellectual and cultural affiliation)
Collective (جمعية) Inherited national/historical identity
Modern national identity based on consensus and institutions.
This classification illustrates how identity is not a ready-made mold, but a process of social and political production, varying between those whose identity is imposed upon them and those who have the right to choose it, and between those who produce it within a closed group or within a broad national project.
Saudi Identity: From Unification to Cohesive Pluralism
In the Saudi context, national identity is one of the most prominent areas undergoing reformation under Vision 2030. While the Saudi identity has historically been built on religious, tribal, and regional foundations, the Kingdom today is working on constructing a comprehensive national identity based on:
• Islam as a spiritual reference.
• Affiliation to the homeland as a political unit.
• Diverse culture as a source of soft power.
• Loyalty to the state as a protective institution for development and stability.
The transition from an inherited identity to a chosen and conscious identity is not a simple matter; rather, it is a long-term project that requires cultural policies, educational curricula, and media narratives that instill in citizens a sense of belonging to a renewed homeland, not merely an affiliation to a inherited past.
Intersecting Concepts with Identity in Hyperpolitics
Identity cannot be understood in isolation; it must be linked to adjacent concepts, including:
• Nation (الأمة): as a unifying framework for sub-identities.
• Citizenship (المواطنة): where identity defines political rights and duties.
• Culture (الثقافة): as the symbolic carrier of identity.
• Minority/Majority (أقلية/أغلبية): where identity becomes a tool for conflict or recognition.
In conclusion: From the Question "Who Am I?" to "How Shall I Be?"
Thinking about concepts—as suggested by Hyperpolitics—transforms the question of identity from an existential question ("Who am I?") to a practical political question ("How shall I be in this society?"). It is a transition from defining identity as fate to understanding it as choice, and as a continuous process of formation and reformation.
In a time where issues of migration, citizenship, cultural pluralism, and national belonging intersect, analyzing identity becomes a political and educational necessity, not merely an academic subject; for identity is not just what we say about ourselves, but what we agree to be together.
In this context, the methodology of Hyperpolitics emerges as a pioneering attempt to understand political concepts through "analytical matrices," which show how each concept intersects with others and provide us with tools to deconstruct and reconstruct meanings in an organized manner. Perhaps the concept of identity is one of the most amenable concepts to benefit from this approach, given its changing nature, complex structure, and multiple functions within the political and social system.
Identity Matrix: Between Obligation and Choice, Between Individual and Collective
In analyzing identity through Hyperpolitics, it is proposed to understand it through two axes:
• Horizontally: from imposed identity (such as gender, ethnicity, sect) to chosen identity (such as political or cultural affiliation).
• Vertically: from individual identity to collective identity.
This intersection produces four analytical patterns:
Imposed (مفروضة) Chosen (مختارة)
Individual (فردية) Identity imposed on the individual (gender, sect, lineage) Identity chosen (such as profession, or intellectual and cultural affiliation)
Collective (جمعية) Inherited national/historical identity
Modern national identity based on consensus and institutions.
This classification illustrates how identity is not a ready-made mold, but a process of social and political production, varying between those whose identity is imposed upon them and those who have the right to choose it, and between those who produce it within a closed group or within a broad national project.
Saudi Identity: From Unification to Cohesive Pluralism
In the Saudi context, national identity is one of the most prominent areas undergoing reformation under Vision 2030. While the Saudi identity has historically been built on religious, tribal, and regional foundations, the Kingdom today is working on constructing a comprehensive national identity based on:
• Islam as a spiritual reference.
• Affiliation to the homeland as a political unit.
• Diverse culture as a source of soft power.
• Loyalty to the state as a protective institution for development and stability.
The transition from an inherited identity to a chosen and conscious identity is not a simple matter; rather, it is a long-term project that requires cultural policies, educational curricula, and media narratives that instill in citizens a sense of belonging to a renewed homeland, not merely an affiliation to a inherited past.
Intersecting Concepts with Identity in Hyperpolitics
Identity cannot be understood in isolation; it must be linked to adjacent concepts, including:
• Nation (الأمة): as a unifying framework for sub-identities.
• Citizenship (المواطنة): where identity defines political rights and duties.
• Culture (الثقافة): as the symbolic carrier of identity.
• Minority/Majority (أقلية/أغلبية): where identity becomes a tool for conflict or recognition.
In conclusion: From the Question "Who Am I?" to "How Shall I Be?"
Thinking about concepts—as suggested by Hyperpolitics—transforms the question of identity from an existential question ("Who am I?") to a practical political question ("How shall I be in this society?"). It is a transition from defining identity as fate to understanding it as choice, and as a continuous process of formation and reformation.
In a time where issues of migration, citizenship, cultural pluralism, and national belonging intersect, analyzing identity becomes a political and educational necessity, not merely an academic subject; for identity is not just what we say about ourselves, but what we agree to be together.


