من أهم أهداف إسرائيل بحربها على غزة، إن لم يكن أهمها: استعادة قوة الردع عندها، لتصل لمكانة الهيمنة الإقليمية.. وما أهدافها الأخرى، مثل: استعادة الأسرى، أمواتاً أم أحياء.. ولا القضاء على المقاومة الفلسطينية، ولا إعادة احتلال القطاع، ولا حتى تفريغ غزة، من أهلها، إنما هي أهداف ثانوية، لا تقترب من الهدف الإستراتيجي الأكبر: استعادة قوة الردع الإستراتيجي (الإقليمي) وفرض واقعه على كل أطراف الصراع في المنطقة، بالذات دول الطوق العربية القريبة. سيناريو يظهر أسوأ نظام لتوازن القوى، غير مسبوق حدث في تاريخ العلاقات بين الدول. توازن القوة، عادةً ما يحدث بين قوى متقاربة في إمكانات القوة ومواردها وتقنيتها وتنوعها، بهدف تفادي نشوب حربٍ إقليمية أو دولية، محدودة أو شاملة.. والإبقاء على الأمر الواقع، حتى إشعارٍ آخر، عندما يختل ميزان القوى السائد بين أطراف الصراع.
إسرائيل تريد فرض واقع إستراتيجي يقوم على استحواذ عناصر القوة الرادعة الجبارة، في إمكانات القوى التقليدية وغير التقليدية، ليس من أجل منع الطرف الآخر من التفكير في أي شكل من أشكال المواجهة معها، ولو على المستوى السياسي. إستراتيجية الردع الإسرائيلية، لا تقوم على إرادة الطرف الآخر في معادلة الصراع، بل على إذعانه لإستراتيجية الردع الإسرائيلية، شاء أم أبى. لذا، بالنسبة لإستراتيجية الردع الإسرائيلية، لا يكتفي عندها مستوى حالة التطبيع التي قد تنشأ بين الدولة العبرية والعرب، بل لما هو أبعد من ذلك (فرض حالة من «السلام» الإسرائيلي)، غير المعروف مداه.
حالة التطبيع، التي يُثار الجدل حولها هذه الأيام، كأهم نتائج الحرب على غزة، ليست الحالة المثالية، في فكر وسلوك، مؤسسات الحكم في تل أبيب، «لطمأنة» الدولة العبرية على مستقبل وجودها في المنطقة، بضمان أمنها القومي، مثلها مثل اتفاقات السلام السابقة مع بعض الدول العربية. نظرية الردع الإسرائيلية لا تقوم على مبدأ الندية المتبادلة مع دول المنطقة، بل على فرض التبعية القسرية على الطرف الآخر، لدرجة التحكم المباشر في الشأن الداخلي لأطراف المعادلة الإقليمية لدول المنطقة، بحيث لا تقضي أمراً، حتى على مستويات سياستها الداخلية، إلا بعد مشاورة وأخذ الضوء الأخضر، من تل أبيب، تماماً كما هو الحال في وضعية الاحتلال المباشر.
هذا أمرٌ غير مسبوق في العلاقات بين الدول، التي تقوم أساساً، على الندية، بالرغم من تفاوت ميزان القوة بينها. حتى على مستوى «الماكرو»، في العلاقات الدولية، لم يسبق أن تطور مثل هذا الوضع في العلاقات بين (الدول). ما تريد تل أبيب فرضه على المنطقة يمكن وصفه بالعهد الإسرائيلي، شبيه بالعهد البريطاني (١٨١٥-١٩١٤)، ما يجعل العهد الإسرائيلي، الذي تريد تل أبيب فرضه على المنطقة، يفوق ذلك الذي فرضته بريطانيا على العالم. فهذا العهد الإسرائيلي الجديد، يحكم العلاقة بين (دول) ذات سيادة، بينما العهد البريطاني كان يحكم علاقة استعمارية، بين بريطانيا العظمى ومستعمراتها، في عالمٍ تحظى فيه ببريطانيا العظمى بالهيمنة الكونية.
إذن: استعادة إستراتيجية الردع الإسرائيلي، لتحكم العلاقة بين إسرائيل وجيرانها، القائمة على توازن مختل للقوى، الذي في حقيقته من طرف واحد، يأتي في قمة أولويات نظرية الأمن القومي الإسرائيلي، الذي يتجاوز مجرد إقامة علاقة تطبيع تقليدية، إلى إقامة علاقة تبعية، تفرضها إستراتيجية ردع جبارة، لا تترك للطرف الآخر أي خيار سوى الإذعان لها، خارج أي شكل من أشكال الندية الدولية، التي تفرضها أي اتفاقات ثنائية أو جماعية أومعاهدات سلام تفرض التزامات متساوية، بين أطرافها.
أمام تحقيق هذا الهدف الإستراتيجي، إسرائيل مستعدة لأن تدفع أثماناً باهظة، سياسية وأخلاقية، لتستعيد هيبة الردع المتفرد الذي كانت تتمتع بها قبل السابع من أكتوبر ٢٠٢٣. إسرائيل، ليس كما تزعم أنها تهدف ألا تتكرر أحداث ذلك اليوم المشؤوم في تاريخها، من قبل الفلسطينيين، بل تهدف ألا تتعرض هيبة الردع لديها لاختبار مماثل، أو ما يقرب منه، من قبل أي طرف في المنطقة، أو حتى المنطقة، بأسرها.
وجود إسرائيل في المنطقة واستمرار بقائها فيها، تعتمد على امتلاكها لإستراتيجية ردع فعّالة، تتمتع بقدرة وإمكانات قوة جبارة، وليس باعتراف أو القبول بها من قبل جيرانها، على أسس من الندية والتكامل والاتفاق على صيغة متبادلة لإقامة سلام حقيقي شامل في المنطقة. إسرائيل في حقيقة الأمر لا تتطلع لاعتراف دول المنطقة بها، ولا حتى التطبيع معها، لأن كل هذه الصيغ التقليدية للعلاقة بين الدول، لا تعني إسرائيل في شيء. إنما الذي يعنيها في المقام الأول: تنصيبها قسراً قوة إقليمية مهيمنة، تستند إلى إستراتيجية ردع جبارة، تُخضع بها قسراً جيرانها، لا تقف عند حدود فلسطين التاريخية، بل تؤهلها لاستمرار إستراتيجية التوسع الإقليمي، على حساب أراضي وموارد وسلام جيرانها.
إستراتيجية سبق لهتلر استخدامها ضد دول وسط وغرب وجنوب أوروبا، حتى تمكّن من الاستيلاء عليها، ليرتد، بعد ذلك شرقاً، لإخضاع الاتحاد السوفيتي، شرق جبال الأورال، على الحد الفاصل بين الشرق والغرب، تاريخياً وجغرافياً وثقافياً. إستراتيجية توسعية على حساب استقرار المنطقة، بل وسلام العالم.
تابع قناة عكاظ على الواتساب
One of Israel's most important goals in its war on Gaza, if not the most important, is to restore its deterrence capability, aiming to achieve a status of regional dominance. Other goals, such as the recovery of prisoners, whether dead or alive, the eradication of Palestinian resistance, the reoccupation of the Gaza Strip, or even the emptying of Gaza of its inhabitants, are secondary objectives that do not approach the larger strategic goal: the restoration of strategic (regional) deterrence and imposing its reality on all parties involved in the conflict in the region, particularly the nearby Arab encircling countries. This scenario reveals the worst system of power balance, unprecedented in the history of relations between states. Power balance usually occurs between forces that are close in terms of power capabilities, resources, technology, and diversity, with the aim of avoiding the outbreak of a limited or comprehensive regional or international war, and maintaining the status quo until further notice, when the prevailing balance of power between the conflict parties is disrupted.
Israel seeks to impose a strategic reality based on acquiring elements of formidable deterrent power, in both conventional and unconventional capabilities, not to prevent the other party from considering any form of confrontation with it, even at the political level. The Israeli deterrence strategy does not rely on the will of the other party in the conflict equation, but rather on its submission to the Israeli deterrence strategy, whether it likes it or not. Therefore, for the Israeli deterrence strategy, the level of normalization that may arise between the Hebrew state and the Arabs is not sufficient; it aims for something beyond that (imposing a state of "Israeli peace"), the extent of which is unknown.
The normalization situation, which is currently being debated as one of the main outcomes of the war on Gaza, is not the ideal scenario in the thinking and behavior of the ruling institutions in Tel Aviv, to "assure" the Hebrew state about its future existence in the region, by guaranteeing its national security, similar to previous peace agreements with some Arab countries. The theory of Israeli deterrence does not operate on the principle of mutual parity with the countries of the region, but rather on imposing coercive dependency on the other party, to the extent of direct control over the internal affairs of the regional equation's parties, so that they cannot decide anything, even at the level of their internal policies, without consulting and obtaining the green light from Tel Aviv, just as is the case in a situation of direct occupation.
This is an unprecedented matter in relations between states, which are fundamentally based on parity, despite the varying balance of power among them. Even at the "macro" level in international relations, such a situation has never developed in the relationships between states. What Tel Aviv wants to impose on the region can be described as the Israeli mandate, akin to the British mandate (1815-1914), making the Israeli mandate that Tel Aviv seeks to impose on the region exceed that which Britain imposed on the world. This new Israeli mandate governs the relationship between sovereign states, while the British mandate governed a colonial relationship between Great Britain and its colonies, in a world where Great Britain enjoyed global hegemony.
Thus, restoring the Israeli deterrence strategy to govern the relationship between Israel and its neighbors, based on a distorted balance of power, which in reality is one-sided, comes at the top of the priorities of Israeli national security theory, which goes beyond merely establishing a traditional normalization relationship to establishing a dependency relationship, imposed by a formidable deterrence strategy that leaves the other party with no choice but to submit to it, outside any form of international parity that would be imposed by any bilateral or collective agreements or peace treaties that impose equal obligations among their parties.
In pursuit of achieving this strategic goal, Israel is willing to pay a heavy political and moral price to restore the unique deterrence prestige it enjoyed before October 7, 2023. Israel does not aim, as it claims, to prevent the repetition of the events of that fateful day in its history by the Palestinians, but rather aims to ensure that its deterrence prestige does not undergo a similar test, or anything close to it, by any party in the region, or even the region as a whole.
Israel's existence in the region and its continued presence there depend on its possession of an effective deterrence strategy, endowed with formidable power capabilities and resources, not on recognition or acceptance by its neighbors, based on parity, integration, and agreement on a mutual formula for establishing a truly comprehensive peace in the region. In reality, Israel does not seek recognition from the countries of the region, nor even normalization with them, because all these traditional forms of relations between states mean nothing to Israel. What matters to it primarily is to forcibly install itself as a dominant regional power, based on a formidable deterrence strategy that subjugates its neighbors, not limited to the historical borders of Palestine, but qualifying it to continue its strategy of regional expansion at the expense of the lands, resources, and peace of its neighbors.
This strategy was previously used by Hitler against the countries of Central, Western, and Southern Europe, allowing him to seize them, only to then turn eastward to subjugate the Soviet Union, east of the Ural Mountains, at the historical, geographical, and cultural dividing line between east and west. An expansionist strategy at the expense of the stability of the region, and indeed the peace of the world.
Israel seeks to impose a strategic reality based on acquiring elements of formidable deterrent power, in both conventional and unconventional capabilities, not to prevent the other party from considering any form of confrontation with it, even at the political level. The Israeli deterrence strategy does not rely on the will of the other party in the conflict equation, but rather on its submission to the Israeli deterrence strategy, whether it likes it or not. Therefore, for the Israeli deterrence strategy, the level of normalization that may arise between the Hebrew state and the Arabs is not sufficient; it aims for something beyond that (imposing a state of "Israeli peace"), the extent of which is unknown.
The normalization situation, which is currently being debated as one of the main outcomes of the war on Gaza, is not the ideal scenario in the thinking and behavior of the ruling institutions in Tel Aviv, to "assure" the Hebrew state about its future existence in the region, by guaranteeing its national security, similar to previous peace agreements with some Arab countries. The theory of Israeli deterrence does not operate on the principle of mutual parity with the countries of the region, but rather on imposing coercive dependency on the other party, to the extent of direct control over the internal affairs of the regional equation's parties, so that they cannot decide anything, even at the level of their internal policies, without consulting and obtaining the green light from Tel Aviv, just as is the case in a situation of direct occupation.
This is an unprecedented matter in relations between states, which are fundamentally based on parity, despite the varying balance of power among them. Even at the "macro" level in international relations, such a situation has never developed in the relationships between states. What Tel Aviv wants to impose on the region can be described as the Israeli mandate, akin to the British mandate (1815-1914), making the Israeli mandate that Tel Aviv seeks to impose on the region exceed that which Britain imposed on the world. This new Israeli mandate governs the relationship between sovereign states, while the British mandate governed a colonial relationship between Great Britain and its colonies, in a world where Great Britain enjoyed global hegemony.
Thus, restoring the Israeli deterrence strategy to govern the relationship between Israel and its neighbors, based on a distorted balance of power, which in reality is one-sided, comes at the top of the priorities of Israeli national security theory, which goes beyond merely establishing a traditional normalization relationship to establishing a dependency relationship, imposed by a formidable deterrence strategy that leaves the other party with no choice but to submit to it, outside any form of international parity that would be imposed by any bilateral or collective agreements or peace treaties that impose equal obligations among their parties.
In pursuit of achieving this strategic goal, Israel is willing to pay a heavy political and moral price to restore the unique deterrence prestige it enjoyed before October 7, 2023. Israel does not aim, as it claims, to prevent the repetition of the events of that fateful day in its history by the Palestinians, but rather aims to ensure that its deterrence prestige does not undergo a similar test, or anything close to it, by any party in the region, or even the region as a whole.
Israel's existence in the region and its continued presence there depend on its possession of an effective deterrence strategy, endowed with formidable power capabilities and resources, not on recognition or acceptance by its neighbors, based on parity, integration, and agreement on a mutual formula for establishing a truly comprehensive peace in the region. In reality, Israel does not seek recognition from the countries of the region, nor even normalization with them, because all these traditional forms of relations between states mean nothing to Israel. What matters to it primarily is to forcibly install itself as a dominant regional power, based on a formidable deterrence strategy that subjugates its neighbors, not limited to the historical borders of Palestine, but qualifying it to continue its strategy of regional expansion at the expense of the lands, resources, and peace of its neighbors.
This strategy was previously used by Hitler against the countries of Central, Western, and Southern Europe, allowing him to seize them, only to then turn eastward to subjugate the Soviet Union, east of the Ural Mountains, at the historical, geographical, and cultural dividing line between east and west. An expansionist strategy at the expense of the stability of the region, and indeed the peace of the world.


