في شمال إيطاليا، وبالتحديد في بلدة توربيغو الهادئة قرب ميلانو، يعيش عثمان علي (37 عاماً) حياة مريحة وسط أعمال تجارية متعددة، بينما تلاحقه تهم تهريب المهاجرين وتعذيبهم وحتى قتل العشرات منهم خلال رحلات خطيرة عبر البحر. ورغم صدور مذكرة توقيف دولية بحقه، لا يزال حراً، مما يعكس قصور التعاون الدولي في ملاحقة شبكات التهريب.
مأساة «سفينة الموت»
ووفقا لصحيفة التلغراف، كان عثمان علي هو العقل المدبر وراء واحدة من أكثر الحوادث المأساوية للمهاجرين الباكستانيين في يناير 2025، عندما تعرض 80 شخصاً للتعذيب والقتل على متن قارب بين موريتانيا وإسبانيا. الناجون القلائل الذين تم إنقاذهم بعد 12 يوماً في البحر تحدثوا عن ضربات مروعة، وتعذيب وحالات قتل عمدية لإجبارهم على دفع المزيد من الأموال.
وتتحرك شبكة علي بطريقة ذكية عبر استغلال الأعمال القانونية لتغطية أنشطتها غير الشرعية. ويدير شركات توظيف وورش عمل تستخدم عمالة أجنبية غير نظامية، ما يتيح له تمويل عمليات التهريب وتحريك المهاجرين عبر طرق معقدة من آسيا إلى أوروبا مروراً بأفريقيا الغربية.
In northern Italy, specifically in the quiet town of Turbigo near Milan, Osman Ali (37 years old) lives a comfortable life amidst various businesses, while he is pursued by charges of smuggling migrants, torturing them, and even killing dozens of them during dangerous sea journeys. Despite an international arrest warrant issued against him, he remains free, reflecting the shortcomings of international cooperation in pursuing smuggling networks.
The Tragedy of the "Death Ship"
According to The Telegraph, Osman Ali was the mastermind behind one of the most tragic incidents involving Pakistani migrants in January 2025, when 80 people were tortured and killed aboard a boat between Mauritania and Spain. The few survivors who were rescued after 12 days at sea spoke of horrific beatings, torture, and intentional killings to force them to pay more money.
Ali's network operates cleverly by exploiting legal businesses to cover its illegal activities. He runs employment companies and workshops that use irregular foreign labor, allowing him to finance smuggling operations and move migrants through complex routes from Asia to Europe via West Africa.