في ضربة تنظيمية جديدة لعمالقة التكنولوجيا الصينية في أسواق آسيا، أعلنت لجنة المنافسة الإندونيسية أمس (الإثنين) فرض غرامة قدرها 15 مليار روبية إندونيسية (حوالى 900 ألف دولار أمريكي) على شركة «TikTok»، التابعة لـ«بايت دانس»، بسبب تأخرها في الإبلاغ عن صفقة استحواذها على منصة التجارة الإلكترونية المحلية «توكوبيديا».
جاء إعلان لجنة المنافسة الإندونيسية بعد تحقيقات كشفت عن انتهاك قوانين المنافسة، وأمرت اللجنة الشركة بدفع الغرامة خلال 30 يوماً من تأكيد القرار.
الشركة لم تبلغ الجهات التنظيمية
ووفقاً لبيان رسمي للجنة المنافسة، أكملت «TikTok» صفقة شراء 75.01% من «توكوبيديا» في يناير 2024 مقابل 840 مليون دولار من مجموعة GoTo المحلية، ما سمح لها بإعادة إطلاق خدمات التسوق عبر TikTok Shop بعد حظرها في سبتمبر 2023، ومع ذلك، لم تبلغ الشركة الجهات التنظيمية خلال الـ30 يوماً المطلوبة بموجب قانون المنافسة رقم 5 لعام 1999، ما يُعد انتهاكاً يهدف إلى ضمان الشفافية في الاندماجات الكبرى.
وقال متحدث باسم لجنة المنافسة الإندونيسية إن «هذا الإجراء يهدف إلى تعزيز الامتثال لقوانين المنافسة وحماية السوق المحلية»، مضيفاً أن التحقيقات مستمرة لتقييم تأثير الصفقة على المنافسة في سوق التجارة الإلكترونية، الذي يسيطر عليه «تيك توك» بنسبة تصل إلى 30%.
حملة إندونيسية المنصات ضد الأجنبية
ولم يصدر تعليق فوري من «TikTok» حتى الآن، لكن مصادر قريبة من الشركة أشارت إلى أنها قد تطعن في القرار أمام المحاكم الإدارية، معتبرة أن التأخير «كان فنياً».
ويأتي هذا العقاب في سياق حملة إندونيسية أوسع ضد المنصات الأجنبية، إذ حظرت الحكومة TikTok Shop سابقاً لأسباب تتعلق بالحماية الاستهلاكية ودعم الشركات المحلية، ما دفع «بايت دانس» إلى الشراكة مع «توكوبيديا» للعودة إلى السوق.
وأكدت حماية المنافسة أن الصفقة لا تُشكل احتكاراً مباشراً، لكن التأخر في الإبلاغ يُعد مخالفة إجرائية تُعاقب عليها بغرامات تصل إلى 50 مليار روبية في الحالات الأشد.
أكبر سوق للتجارة الإلكترونية
وتُعد إندونيسيا أكبر سوق للتجارة الإلكترونية في جنوب شرق آسيا، إذ بلغ حجمها 53 مليار دولار في 2024 وفقاً لتقارير Statista، مدفوعاً بنسبة انتشار الإنترنت بنحو 78% وأكثر من 200 مليون مستخدم، ومع ذلك، تُفرض الحكومة قيوداً صارمة على المنصات الأجنبية لحماية الشركات المحلية، كما في حظر TikTok Shop.
وتتطلب قوانين المنافسة الإندونيسية الإبلاغ عن الاستحواذات الكبرى إلى لجنة المنافسة الإندونيسية خلال 30 يوماً، وأدى فشل «TikTok» في الامتثال إلى غرامة 15 مليار روبية (حوالى 900 ألف دولار)، كما أعلنت لجنة المنافسة.
In a new regulatory blow to Chinese tech giants in Asian markets, the Indonesian Competition Commission announced yesterday (Monday) a fine of 15 billion Indonesian rupiah (approximately 900,000 USD) against "TikTok," a subsidiary of "ByteDance," for its delay in reporting its acquisition of the local e-commerce platform "Tokopedia."
The announcement from the Indonesian Competition Commission came after investigations revealed violations of competition laws, and the commission ordered the company to pay the fine within 30 days of the decision being confirmed.
The company did not notify regulatory authorities
According to an official statement from the Competition Commission, "TikTok" completed the purchase of 75.01% of "Tokopedia" in January 2024 for 840 million dollars from the local GoTo group, allowing it to relaunch shopping services via TikTok Shop after they were banned in September 2023. However, the company did not notify the regulatory authorities within the required 30 days under Competition Law No. 5 of 1999, which is a violation aimed at ensuring transparency in major mergers.
A spokesperson for the Indonesian Competition Commission stated that "this action aims to enhance compliance with competition laws and protect the local market," adding that investigations are ongoing to assess the impact of the deal on competition in the e-commerce market, which is dominated by "TikTok" with a share of up to 30%.
Indonesian campaign against foreign platforms
No immediate comment has been issued by "TikTok" so far, but sources close to the company indicated that it may appeal the decision in administrative courts, considering the delay to be "technical."
This penalty comes in the context of a broader Indonesian campaign against foreign platforms, as the government previously banned TikTok Shop for consumer protection reasons and to support local businesses, prompting "ByteDance" to partner with "Tokopedia" to return to the market.
The competition protection agency confirmed that the deal does not constitute a direct monopoly, but the delay in reporting is considered a procedural violation punishable by fines of up to 50 billion rupiah in the most severe cases.
The largest e-commerce market
Indonesia is the largest e-commerce market in Southeast Asia, with a market size of 53 billion dollars in 2024 according to Statista reports, driven by an internet penetration rate of about 78% and over 200 million users. However, the government imposes strict restrictions on foreign platforms to protect local companies, as seen in the ban on TikTok Shop.
Indonesian competition laws require reporting of major acquisitions to the Indonesian Competition Commission within 30 days, and "TikTok's" failure to comply resulted in a fine of 15 billion rupiah (approximately 900,000 USD), as announced by the commission.