لقي الطيار الأسترالي تيموثي جيمس كلارك (46 عاماً) مصرعه بعد سقوط طائرته في أحد حقول قصب السكر بمدينة كوروريبي الساحلية بالبرازيل. وعندما هرعت السلطات إلى موقع الحادثة، عثرت على الطائرة المسجّلة في زامبيا محطمة، وبداخلها شحنة ضخمة من الكوكايين.
مفاجأة داخل الحطام
كانت المخدرات معبأة في قوالب بلاستيكية محكمة، حملت جميعها شعار شركة سبيس إكس المملوكة لإيلون ماسك، في محاولة واضحة لتسويقها على أنها «وقود صاروخي» عالي الجودة. ويُقدّر سعر الشحنة في السوق المحلي بحوالي 250 ألف دولار.
التكنولوجيا تخدم المخدرات
هذه ليست المرة الأولى التي تلجأ فيها عصابات المخدرات إلى استغلال شعارات شركات عالمية لتسويق منتجاتها غير الشرعية. فسبق أن ظهرت أقراص «إكستاسي» تحمل رموز شركات مثل سكايب وتريب أدفايزر وحتى تسلا. ويعزو خبراء ذلك إلى محاولة إضفاء طابع «عصري وموثوق» على المواد المخدرة، رغم خطورتها القاتلة.
كوكايين سبيس إكس
رغم الطرافة السوداء في اختيار الشعار، يرى محللون أن هذه الإستراتيجية ليست سوى محاولة لخداع المشترين عبر ربط المخدرات بقدرات خيالية، أشبه بـ«الانطلاق إلى الفضاء»، لكن النهاية جاءت مأساوية للطيار الأسترالي الذي انتهت رحلته بكارثة.
The Australian pilot Timothy James Clark (46 years old) lost his life after his plane crashed in a sugarcane field in the coastal city of Coruripe, Brazil. When authorities rushed to the scene of the incident, they found the aircraft, registered in Zambia, destroyed, with a massive shipment of cocaine inside.
Surprise Inside the Wreckage
The drugs were packed in airtight plastic blocks, all bearing the logo of SpaceX, owned by Elon Musk, in a clear attempt to market them as high-quality "rocket fuel." The estimated price of the shipment in the local market is around $250,000.
Technology Serves Drugs
This is not the first time drug gangs have resorted to exploiting the logos of global companies to market their illegal products. Ecstasy pills have previously appeared bearing the logos of companies like Skype, TripAdvisor, and even Tesla. Experts attribute this to an attempt to give a "modern and reliable" image to narcotics, despite their deadly dangers.
SpaceX Cocaine
Despite the dark humor in the choice of logo, analysts believe that this strategy is merely an attempt to deceive buyers by linking drugs to fantastical capabilities, akin to "launching into space," but the outcome was tragic for the Australian pilot, whose journey ended in disaster.